Ny rapport: Här är Sveriges bivänligaste kommuner

Helsingborg och Sollentuna har landets mest omfattande arbete för att ta hand om bin och andra pollinatörer. Det enligt Naturskyddsföreningens nya rapport Sveriges bivänligaste kommun 2021 där de båda kommunerna delar på första platsen. Jönköping kniper bronspengen.

─ Bin är livsviktiga för den biologiska mångfalden och för oss människor. En stor del av maten vi äter pollineras av bin och andra insekter. Därför är det glädjande att se hur arbetet för bin och insekter i många av Sveriges kommuner fortsätter och leder till konkreta åtgärder som gör skillnad, säger Karin Lexén generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

I rapporten, Sveriges bivänligaste kommun 2021, som genomförts för andra året i rad, har Naturskyddsföreningen kartlagt kommunernas arbete för att gynna vilda bin och andra pollinatörer. Rapporten grundar sig på svar från 203 av Sveriges 290 kommuner om genomförda insatser och planer framåt för att skapa fler och bättre livsmiljöer för pollinatörer.

Vinnarkommunerna, Sollentuna och Helsingborg kammade totalt hem 47 poäng av 57 möjliga. Strax där bakom hittar vi Jönköping, Borlänge och Leksand – alla inom topp-fem. Helsingborg, som även vann förra året, fick faktiskt färre poäng i år jämfört med i fjol. Samtidigt har genomsnittspoängen för alla deltagande kommuner ökat (från 15 till 18 poäng). Det betyder att fler kommuner gör mer för våra pollinatörer. Sollentuna ökade med nio poäng jämfört med förra året.

Toppkommunerna har bland annat skapat blommande vägkanter, större sammanhängande grönytor, ställt om gräsmattor till blommande ängar och tagit hänsyn till pollinatörer i planerings- och anläggningsarbetet. Enkla men värdefulla sätt för kommuner att bidra till den biologiska mångfalden och vilda bins överlevnad.

─ Kommunernas arbete är inspirerande i en tid när krisen för naturen blir alltmer påtaglig. Nu hoppas vi också på att de kommuner som ännu inte riktigt kommit igång med sitt arbete låter sig inspireras och på allvar tar tag i frågan om pollinatörer och biologisk mångfald, säger Karin Lexén

En tredjedel av de 270 vilda biarter som finns i Sverige är på väg att försvinna. Det beror bland annat på att binas livsmiljöer har minskat så att de idag har svårt att hitta tillräckligt med både pollen och nektar, bra boplatser och platser att övervintra på. Användandet av kemiska bekämpningsmedel, igenväxning av blommande marker och minskning av naturbetesmarker är också viktiga bakomliggande faktorer. Rapporten Sveriges bivänligaste kommun 2021 är en del av Naturskyddsföreningens riksomfattande kampanj Operation: Rädda bina som finansieras av Postkodlotteriet.

Några viktiga resultat från Sveriges bivänligaste kommun 2021:

• 71 % av kommunerna ställer om eller har ställt om gräsmattor till ängar
  • 74 % av kommunerna gynnar pollinatörer i kommunala planteringar
  • 81 % bekämpar invasiva arter

Förbättringsområden:

• Många kommuner saknar fortfarande handlingsplaner som inkluderar planering av pollinatörers livsmiljöer.
  • Mer sammanhängande grönytor, så kallad grön infrastruktur, behövs.
  • Andelen ekologisk mat i kommunens offentliga upphandlingar har backat från 9 till 6 procent.
  • Skötsel för blomrika vägkanter utförs endast av 31 procent av kommunerna i år, jämfört med 66 procent förra året.

Läs rapporten Sveriges bivänligaste kommun 2021

Katrineholms kommun

Nybro kommun

Malmö stad

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.