Ny rapport: Inredningsboom bidrar till klimatkrisen

Konsumtionen av möbler och inredning ökar dramatiskt, vilket ger stor negativ påverkan på både klimatet och åtgången av naturresurser. Men det finns lösningar. Att köpa begagnat ger stora klimat- och miljövinster – exempelvis går det att köpa sex begagnade soffor för samma belastning som en ny. Det visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen, som beräknat produkternas klimatutsläpp och resursförbrukning och sedan jämfört detta med att köpa nytt, köpa begagnat eller reparera.

Dagens produktions- och konsumtionssystem måste bli hållbara, och cirkulära affärsmodeller behöver utvecklas inom alla branscher. Vår nya studie visar att produktionen av möbler och heminredning både skapar stora klimatutsläpp och ger upphov till hög resursförbrukning, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Konsumtionen av möbler och heminredning ökar dramatiskt. På tio år, mellan 2009 och 2019, har den ökat med nästan 50 procent. Men hur stor miljöpåverkan har egentligen heminredningsbranschen? För att synliggöra produkternas miljöbelastning har Naturskyddsföreningen låtit ta fram rapporten “Andra hand i första hand”, där produkternas klimatutsläpp och resursförbrukning räknats fram och sedan jämförts med att köpa nytt, köpa begagnat eller renovera och reparera.

Resultatet är tydligt. Beräkningarna visar att inköp av begagnade varor eller renoveringar innebär en mycket stor miljöfördel gentemot att köpa nya, både vad gäller klimatutsläpp och resursförbrukning.

Några exempel:

• För lika mycket klimatutsläpp och kilo naturresurser som behövs till en ny soffa går det att skaffa sex begagnade.
  • Genom att fräscha upp gammal matgrupp i stället för att köpa en ny minskas klimatpåverkan med 70 procent.
  • En nyinköpt matgrupp motsvarar hela nio begagnade gruppers klimatpåverkan och kilo naturresurser.
  • Det går att skaffa tretton begagnade uppsättningar matta, gardiner och soffkuddar för samma klimatkostnad och kilo naturresurser som en ny.
  • Nyinköp av köksskåp och bänkskiva har i princip lika stor klimatpåverkan och resursförbrukning som att måla om skåpluckorna 35 gånger.

Med rapporten vill vi lyfta att tillverkning och transporter av möbler och annan heminredning påverkar klimatet negativt och att det samtidigt går åt mängder med naturresurser vid produktionen, när exempelvis metaller bryts ur marken och skog avverkas till träråvara. Vi hoppas att rapporten kan bidra till att både branschen och konsumenterna kan ta mer hållbara beslut, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Studien tar hänsyn till vilken påverkan som sker genom att antingen byta ut en produkt mot en ny eller begagnad, eller att en befintlig produkt rustas upp. Klimatpåverkan som uppstår under eventuell avfallshantering av utbytt produkt, tillverkning av ny produkt eller renoveringsdetaljer, och alla transporter som krävs för att både köra bort gammalt och köra hem nytt ingår i studien.

I studien används metoden Produkters totala avfall som ett sätt att synliggöra produkternas resursförbrukning. Kunskapen om den totala avfallsmängden för en produkt kan göra det lättare att se den totala påverkan som konsumtionen har på miljön.

Här hittar du rapporten "Andra hand i första hand".

MILJÖPÅVERKAN FRÅN MÖBLER OCH HEMINREDNING:

• Soffa 295kg CO2e, 530 kg avfall – motsvarar sex begagnade soffor
  • Säng 280 kg CO2e, 820 kg avfall – motsvarar sju begagnade sängar
  • Matgrupp (bord + sex stolar med stoppad sits) 145 kg CO2e, 235 kg avfall – motsvarar nio begagnade matgrupper
  • Under- och överskåp, luckor och massiv bänkskiva: 270 kg CO2e, 320 kg avfall – motsvarar 13 begagnade uppsättningar
  • Hemtextiler (matta, gardiner, soffkuddar) 110 kg CO2, 320 kg avfall – motsvarar 13 begagnade uppsättningar

FAKTA OM RAPPORTEN

Rapporten är utförd av Ramböll på uppdrag Naturskyddsföreningen. Syftet är att synliggöra vilka koldioxidutsläpp och vilket totalt avfall som uppkommer, eller kan sparas in, genom att köpa nytt, köpa begagnat eller renovera/reparera. I projektet har metoden Produkters totala avfall använts som ett sätt att synliggöra produkternas resursförbrukning.

I rapporten analyseras fem olika produktgrupper med avseende på klimatpåverkan och total mängd avfall som orsakas vid nyproduktion eller införskaffande i andra hand och/eller genom renovering av nuvarande produkter. Utöver produktion, inkluderas även påverkan från avfallshantering, transporter och till viss del användning. Då konsumentens egen transport står för en avsevärd del av miljöpåverkan vid köp av begagnade produkter har detta inkluderats både för nyinköp och köp i andra hand.

MILJÖVÄNLIGA VECKAN

Med start på lördag (2-10 oktober) anordnar Naturskyddsföreningen Miljövänliga Veckan för 31 gången med aktiviteter på många håll i landet. Temat är “Ta vara på det vi har” och vill inspirera till hållbar konsumtion av kläder, inredning och saker. Att laga, vårda och köpa begagnat före nyproducerat och byta/hyra/låna av andra. Även Klädbytardagar och Prylbytardagar görs på en del håll. r kan du läsa mer: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/miljovanliga-veckan/

INBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen – Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte?   20.10.2021 13:19:45 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff den 26 oktober om FN:s klimattoppmöte i Glasgow – ett helt avgörande möte för att världen ska ha en chans att begränsa de värsta effekterna av klimatförändringarna. Vid pressträffen lyfts bland annat vilka knäckfrågorna är, vad Sverige och EU prioriterar och vilka förväntningar miljörörelsen har. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Sveriges biträdande chefsförhandlare och Fältbiologernas ordförande.

Om Cementa ges tillstånd drar vi beslutet inför Högsta förvaltningsdomstolen20.10.2021 08:08:07 CEST | Pressmeddelande

Cementa förväntas inom kort ges tillstånd till fortsatt kalkbrytning på Gotland utifrån riksdagens nya undantagslag ”Lex Cementa”. Detta trots att problemet med cementbrist ser ut att redan vara löst. Om Cementa ändå ges tillstånd av regeringen kommer vi att överklaga beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen, skriver Naturskyddsföreningen på DN debatt i dag.

Svenska hotade djur lever upp i 3D hos Google – Google och Naturskyddsföreningen vill öka kunskapen om hotade djur13.10.2021 12:07:05 CEST | Pressmeddelande

Fem hotade djur kan från och med idag upplevas virtuellt i 3D genom Googles sökmotor. Sök till exempel på fjällräv, tumlare i Östersjön eller vitryggig hackspett så framträder djuren på mobilskärmen i naturlig storlek på nära håll – som om de befann sig i samma rum eller på samma plats – för möjlighet att uppleva deras ljud, rörelseförmåga eller kanske ta en bild tillsammans. Den nya funktionen lanseras globalt i samband med att FN:s konferens om biologisk mångfald äger rum och är framtagen i samarbete med Naturskyddsföreningen.

Förbjud försäljning av bensin och diesel5.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen vill förbjuda försäljning av bensin och diesel samt förbjuda industrin att använda fossila bränslen – allt till 2030. Enligt föreningen är det både möjligt och nödvändigt. De fossila utsläppen måste ner till noll, och för att nå dit krävs ett förbud. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen, enligt en ny undersökning från Sifo som Naturskyddsföreningen beställt.