Funktionsrätt SverigeFunktionsrätt SverigeFunktionsrätt Sverige

Ny rapport om funktionsnedsättning och föräldraskap

Samhället är otillgängligt och bitvis exkluderande när det gäller föräldraskap. Det vittnar personer med funktionsnedsättning om i en ny rapport av Funktionsrätt Sverige och RFSU.

Amra med sin 2 -åring

Genom intervjuer och samtal med personer med funktionsnedsättning och kronisk sjukdom lyfter den nya rapporten “Föräldrar på (o)lika villkor” erfarenheter och tankar av att bilda familj och skaffa barn. Eller valet att avstå när samhällsinsatser och information brister. Rapporten presenteras inom projektet “Min sexualitet - min rätt” som drivs av Funktionsrätt Sverige och RFSU.

"Att kunna bilda familj utan att diskrimineras är en mänsklig rättig­het.Samhällets syn på personer med funktionsnedsättning som olämpliga föräldrar vars reproduktion behöver kontrolleras verkar dock leva kvar. Det finns en hel del arbete att göra för att Sverige ska leva upp till Funktionsrättskonventionen”, säger Hanna Gerdes, människorättsjurist och författare till rapporten.

I drygt trettio intervjuer med personer med egen funktionsnedsättning och kronisk sjukdom samt med olika experter framkommer att samhället inte är utformat så att personer med funktionsnedsättning ska kunna vara föräldrar. Att öka tillgängligheten genom  universell utformning inom mödra- och barnhälsovård är därför en av 7 rekommendationer som lyfts fram för att garantera ett föräldraskap på lika villkor.

"Våra resultat visar att det behövs en kompetenshöjning bland de yrkesgrupper som möter människor som vill bli eller som är föräldrar, inte minst inom hälso- och sjukvården. Personer med funktionsnedsättning har rätt till stöd i sitt föräldraskap och det behövs ett helhetsgrepp för att se till att stödsystem fungerar, för både barn och föräldrar", säger Hanna Öfors, projektledare Funktionsrätt Sverige.

Läs rapporten här: Föräldrar på (o)lika villkor

För mer information om rapporten:

Jeanna Isacson, kommunikatör projektet "Min sexualitet - min rätt", mejl: jeanna.isacson@funktionsratt.se, telefon: 08-546 40 425, 0790-62 20 05

Hanna Öfors, projektledare Funktionsrätt Sverige, mejl: hanna.ofors@funktionsratt.se,  telefon: 08-546 404 30

Kontakt med projektet:

minsexualitet@funktionsratt.se

Kontaktpersoner:

Hanna Öfors, projektledare Funktionsrätt Sverige, mejl: hanna.ofors@funktionsratt.se, telefon: 08-546 404 30

Lena Levin, projektledare RFSU, mejl: lena.levin@rfsu.se, telefon: 08- 692 07 00

“Min sexualitet - min rätt” är ett treårigt samarbete mellan Funktionsrätt Sverige och RFSU, finansierat av Allmänna Arvsfonden. Läs om projektet i sin helhet här

Funktionsrätt Sverige är en bred samarbetsorganisation för mänskliga rättigheter. Våra medlemmar är 50 funktionsrättsförbund som tillsammans representerar cirka 400 000 människor. Vårt mål är ett samhälle för alla.

Riksförbundet för sexuell upplysning, RFSU, är en ideell organisation för sexualupplysning och sexualpolitik, som har funnits sedan 1933.

Amra med sin 2 -åring
Kristina med sin 1-åring
Tsara med sina två barn

Funktionsrätt Sverige
Landsvägen 50A, Box 1386
172 27 Sundbyberg

Funktionsrätt Sverige är en bred samarbetsorganisation för mänskliga rättigheter. Våra medlemmar är 50 funktionsrättsförbund som tillsammans representerar cirka 400 000 människor. Vårt mål är ett samhälle för alla.

Följ Funktionsrätt Sverige

Senaste pressmeddelandena från Funktionsrätt Sverige

Skyddet för våld mot kvinnor med funktionsnedsättning måste stärkas inom EU1.2.2023 12:56:02 CET | Pressmeddelande

I dagarna två, med start idag anordnar det svenska ordförandeskapet i EU:s ministerråd en konferens på temat ekonomisk egenmakt och arbetet mot mäns våld mot kvinnor. ”Det är mycket positivt att Sverige genom ordförandeskapet lyfter den här viktiga frågan på högsta EU-nivå. Kvinnor med funktionsnedsättning glöms ofta bort när dessa frågor diskuteras. Trots att de är särskilt utsatta, både vad gäller ekonomiskt beroende och våld i nära relationer”, säger Nicklas Mårtensson, Funktionsrätt Sveriges generalsekreterare.

Funktionsrätt Sverige tar sats inför det nya året22.12.2022 10:56:18 CET | Nyheter

Vi lämnar ett år bakom oss, där det varit viktigare än någonsin att stå upp för mänskliga rättigheter - både i Sverige och i omvärlden. I Sverige har vi haft riksdagsval och fått en ny regering. Inför och efter valet har vi uppmärksammat våra beslutsfattare på vikten av jämlik hälsa och behovet av förbättrade livsvillkor för personer med funktionsnedsättning. Nu tar vi sats inför ett händelserikt 2023, som inleds med Sverige som ordförandeland i EU.

Begränsa inte SVT:s möjlighet att publicera text8.12.2022 14:54:47 CET | Pressmeddelande

Idag adresserar Funktionsrätt Sverige, Hörselskadades Riksförbund och Synskadades Riksförbund kulturminister Parisa Liljestrand om de krav som framförts av Tidningsutgivarna på en begränsning av SVT:s publicering av text. ”En begränsning av SVT:s möjligheter att publicera skriven text digitalt skulle innebära en allvarlig inskränkning av tillgängligheten och därmed av yttrandefriheten och demokratin. Det skulle även riskera att skapa ett större utanförskap för personer med funktionsnedsättningar.”, är vårt gemensamma budskap.

"Det här är ingen budget för ökad delaktighet"17.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Trots högt ställda mål för funktionshinderspolitiken och löften i regeringsförklaringen om att personer med funktionsnedsättning ska kunna vara fullt delaktiga i samhället saknas funktionsrättsperspektivet i regeringens budgetproposition. ”Det ekonomiska läget må vara svårt, men vi är ändå förvånade över regeringens prioriteringar där stora satsningar görs inom vissa områden, medan behoven hos personer med funktionsnedsättningar förbises”, säger Nicklas Mårtensson, generalsekreterare på Funktionsrätt Sverige.