Ny rapport: Tjänstehandeln är underskattad
– Vi ser ofta Sverige som en liten handelsberoende ekonomi. Ett land med relativt många framgångsrika industriföretag som säljer avancerade varor runt om i världen. Och att detta är grunden till vårt svenska välstånd. Detta är sanningar med modifikation, säger Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega.
Han menar att det är hög tid att uppdatera bilden av internationell handel, speciellt ur ett svenskt perspektiv. Detta är också syftet med Almegas rapport Den underskattade internationella handeln med tjänster.
– För det första är Sverige ingen liten ekonomi. Enligt Internationella valutafonden, IMF, är vi den 24:e största ekonomin i världen. Vi är inte heller mer handelsberoende än liknande länder. En majoritet av de europeiska länderna i OECD är mer exportberoende än Sverige, säger Fredrik Segerfeldt.
Dessutom visar rapporten att Sverige utmärker sig genom att exporten i högre grad utgörs av tjänster.
– Generellt saknas det kunskap om tjänsternas betydelse i det internationella utbytet. Den internationella handeln med tjänster växer betydligt snabbare än varuhandeln. Enligt flera sätt att mäta är den redan större, säger Fredrik Segerfeldt.
Enligt rapporten har den svenska utrikeshandeln med tjänster har trefaldigats sedan 1975. Bara under 2000-talet har den ökat med 50 procent. Snabbast växande är branscherna ”övriga affärstjänster” samt ”informations- och kommunikationsteknik” som numera dominerar utrikeshandeln med tjänster.
– Det kan exempelvis handla om att arkitekter, teknikkonsulter, IT-företag eller jurister som utför tjänster åt kunder i andra länder. Med tanke på att varuexporten i stort sett legat still under 2000-talet, härrör i dag sex av tio exportkronor från tjänster, mätt efter förädlingsvärde, säger Fredrik Segerfeldt.
De länder som köper mest tjänster från Sverige är USA, Storbritannien och Norge. Värt att notera är att inget av dessa länder är med i EU.
Den fullständiga rapporten är bifogad pressmeddelandet.
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 500 medlemsföretag som sammanlagt har över 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Almegas tjänsteindikator: Uppgången dröjer – jobben blir färre17.12.2024 07:27:00 CET | Pressmeddelande
Läget är fortsatt tufft i tjänstesektorn med låg efterfrågan på såväl konsument- som företagstjänster. Och även om produktionen ökar något skjuts vändningen allt längre på framtiden. ”Tjänsteproduktionen hålls delvis uppe av exporten och den svaga kronan. Det som verkligen oroar är att jobben försvinner i allt snabbare takt”, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.
Oväntat trög återhämtning för tjänstesektorn4.12.2024 10:07:25 CET | Pressmeddelande
Återhämtningen för tjänsteföretagen går oväntat trögt. Inköpschefsindex för tjänstesektorn backade igen i november till stor del på grund av en svagare orderingång.
Gedigen färdplan från AI-kommissionen, men…26.11.2024 14:33:31 CET | Pressmeddelande
AI-kommissionens tar upp såväl möjligheter som utmaningar med AI. ”En gedigen genomgång, men kompetensfrågan och arbetsmarknaden måste få ännu mer utrymme”, säger Ann Öberg, vd för Almega.
Ny rapport: Fler tjänsteföretag deltar - men offentlig upphandling har fortfarande brister22.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler tjänsteföretag verkar delta i offentliga upphandlingar, vilket skapar förutsättningar för konkurrens och bättre offentliga affärer. Orsaken tycks dock snarare vara ett sätt för företagen att rida ut lågkonjunkturen än att offentlig upphandling blivit en del av deras långsiktiga affärsnytta. Detta visar en ny rapport från Almega som bygger på enkätsvar från fler än 1000 tjänsteföretag.
Almega: "Bakslag visar på trög återhämtning"3.10.2024 10:28:43 CEST | Pressmeddelande
Återhämtningen för tjänsteföretagen fortsätter att dröja. Inköpschefsindex för tjänstesektorn föll överraskande i september och sektorn är åter under tillväxtzonen. Fallet i orderingång är särskilt oroande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum