Almega

Ny rapport: Tjänstehandeln är underskattad

Dela
Internationell handel är inte längre synonymt med containerfartyg med varor. Under 2000-talet har tjänsteexporten ökat med 50 procent. Sex av tio exportkronor härrör i dag från tjänster. Det visar en ny rapport från tjänsteföretagens organisation Almega.
Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega
Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega

– Vi ser ofta Sverige som en liten handelsberoende ekonomi. Ett land med relativt många framgångsrika industriföretag som säljer avancerade varor runt om i världen. Och att detta är grunden till vårt svenska välstånd. Detta är sanningar med modifikation, säger Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega.

Han menar att det är hög tid att uppdatera bilden av internationell handel, speciellt ur ett svenskt perspektiv. Detta är också syftet med Almegas rapport Den underskattade internationella handeln med tjänster.

– För det första är Sverige ingen liten ekonomi. Enligt Internationella valutafonden, IMF, är vi den 24:e största ekonomin i världen. Vi är inte heller mer handelsberoende än liknande länder. En majoritet av de europeiska länderna i OECD är mer exportberoende än Sverige, säger Fredrik Segerfeldt.

Dessutom visar rapporten att Sverige utmärker sig genom att exporten i högre grad utgörs av tjänster.

– Generellt saknas det kunskap om tjänsternas betydelse i det internationella utbytet. Den internationella handeln med tjänster växer betydligt snabbare än varuhandeln. Enligt flera sätt att mäta är den redan större, säger Fredrik Segerfeldt.

Enligt rapporten har den svenska utrikeshandeln med tjänster har trefaldigats sedan 1975. Bara under 2000-talet har den ökat med 50 procent. Snabbast växande är branscherna ”övriga affärstjänster” samt ”informations- och kommunikationsteknik” som numera dominerar utrikeshandeln med tjänster.

– Det kan exempelvis handla om att arkitekter, teknikkonsulter, IT-företag eller jurister som utför tjänster åt kunder i andra länder. Med tanke på att varuexporten i stort sett legat still under 2000-talet, härrör i dag sex av tio exportkronor från tjänster, mätt efter förädlingsvärde, säger Fredrik Segerfeldt.

De länder som köper mest tjänster från Sverige är USA, Storbritannien och Norge. Värt att notera är att inget av dessa länder är med i EU.

Den fullständiga rapporten är bifogad pressmeddelandet.

Nyckelord

Bilder

Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega
Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega
Ladda ned bild

Dokument

Om

Almega
Almega
Storgatan 19
102 04 Stockholm

+4687626900https://www.almega.se

För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40

Om Almega:
Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 500 medlemsföretag som sammanlagt har över 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)

Följ Almega

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Almega

Almega presenterar tillväxtpaket för ett starkare Sverige24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter flera år av akuta krisinsatser finns nu utrymme för långsiktiga reformer som stärker Sveriges tillväxtkraft. “Almega vill se skattelättnader för såväl anställda som arbetsgivare men även satsningar på arbetsmarknadsutbildningar och kompetensutveckling. Sedan måste regeringen tänka om gällande arbetskraftsinvandringen”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye