NY RAPPORT: Tjänster dominerar det nya näringslivet

Svensk innovationskraft är god. Nyföretagandet är visserligen lägre än i jämförbara länder men de nya företag som startas i Sverige är innovativa och har goda möjligheter att växa. I Almegas nya rapport kartläggs de 200 nystartade bolag som genom sin innovationskraft har attraherat mest kapital under de senaste åren. Och tjänsteföretagen dominerar.

I Almegas nya rapport De nyskapande företagen studeras 200 innovativa företag som startats i Sverige sedan 2010. Företagen har hämtats ur den renommerade internationella investerardatabasen Crunchbase som rankar företag världen över utifrån deras innovationskraft och förmåga att attrahera nya investeringar.

– Studien visar att tjänster blir en allt tyngre del av ekonomin. Drygt hälften av de 200 högst rankade svenska företagen är renodlade tjänsteföretag och mellan 80 och 90 procent av företagen har tjänster som en bärande del av sitt erbjudande, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

Digitalisering är central. De största grupperna är digitala plattformar som säljer olika tjänster till konsumenter och företag som erbjuder hälso- och friskvård med hjälp av digitala lösningar. De nya företagen är – med undantag för Northvolt och Essity – än så länge relativt små mätt i anställda. De flesta har mellan 10 och 50 anställda. Tillväxtpotentialen är däremot stor.

– Tyvärr ser vi ett mönster där innovativa företag startas i Sverige men när framgångarna kommer expanderar man istället utomlands. De höga kostnaderna för att anställa i Sverige är ett problem. Det är viktigt att politiken ger bättre möjligheter för dessa företag att växa och skapa nya jobb i Sverige, säger Patrick Joyce.

De tio högst rankade nya företag som samlat mest riskkapitalinvesteringar sedan start

Företag

Verksamhet

Investeringar, mkr

Northvolt

Tillverkning av litiumjonbatterier för elfordon.

Lendify

Lån och banktjänster till privatpersoner.

Essity

Tillverkar hygien- och hälsoprodukter. Tidigare del av SCA.

iZettle

Betalningslösningar för små och medelstora företag.

KRY

Läkarbesök och psykologsamtal vida video till mobil.

Tink

Molnbaserad plattform med tjänster för företag inom finansiell teknologi.

VOI Technologies

Hyr ut elektriska scooters.

Acast

Digital plattform för ljud-vid-behov och podcaster.

Doktor.se

Sjukvård samt somatisk och psykisk vård på internet.

NA-KD.com

Modeföretag med försäljning på internet.

Total topp-10

Källa: Almega, De nyskapande företagen

Hela rapporten finns bifogad pressmeddelandet.