Ny rapport visar att Sveriges sätt att beräkna skyddad natur är strängare än något annat land inom EU

Upp till 58 procent av Sveriges natur är skyddad. Det visar en ny rapport från LRF som belyser olika nivåer av skydd och sätt att beräkna skyddad natur. Den förklarar även varför Sverige idag med myndigheternas sätt att räkna ändå hamnar på sista plats i EU-jämförelser.

När svenska myndigheter som Naturvårdsverket beräknar skyddad natur inkluderas bara den formellt skyddade naturen, det vill säga naturreservat, nationalparker, Natura 2000-områden och biotopskyddsområden. Summan av dessa är 14,5 procent av Sveriges areal.

Om man istället räknar på liknande sätt som de flesta andra länder i Europa blir andelen skyddad natur betydligt högre, upp till 58 procent. Då ingår förutom formellt skydd också impediment, frivilliga avsättningar, hänsynsytor, strandskydd, biosfärområden, världsarv och riksintressen för naturvård och friluftsliv.

- Att svenska myndigheter räknar på ett annat sätt än resten av Europa snedvrider bilden av hur mycket skyddad natur vi har i Sverige. Det riskerar att påverka politiska beslut som rör Sverige, både nationellt och på EU-nivå på felaktiga grunder. Det kan innebära stora negativa konsekvenser för utvecklingen av svensk bioekonomi, omställningen till ett hållbarare samhälle och bli en konkurrensnackdel för den gröna näringen, säger Palle Borgström, förbundsordförande i Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

I rapporten, som utgår från beräkningar från analysföretaget Metria och LRF, görs flera jämförelser mellan olika sätt att räkna och inkludera eller exkludera olika nivåer av naturskydd.

Ett jämförande exempel är Tyskland som rapporterar 37 procent skyddad natur. Skillnaden är att Tyskland exempelvis tillåter jord- och skogsbruk på mark som räknas som skyddat område. Strikt skydd liknande svenska naturreservat utgör bara några få procent av Tysklands areal.

Under 2020 ska Sverige, liksom andra länder, slutrapportera till FN hur vi lyckats skydda minst 17 procent av naturen. Samtidigt pågår diskussioner inom EU och FN om nya, troligtvis högre, målnivåer.

– När Naturvårdsverket väljer att räkna på ett annat sätt än andra länder, hamnar vi under gränsen för godkänt, vilket gör att regeringen riskerar att ta beslut på felaktiga grunder. Våra beslutsfattare måste förstå olika länders beräkningsgrunder för att kunna ta faktamässiga beslut.

Seminarium

Digitalt seminarium om rapporten: tisdag 2 juni 2020, klockan 13.00-14.30. Länk till seminariet på lrf.se.

Fakta

Syftet med rapporten är att visa politiker och beslutsfattare att svenska myndigheter beräknar skyddad natur på ett betydligt strängare sätt än övriga Europa. Med det svenska sättet fortsätter Sverige att hamna under de överenskomna nivåerna. Något som exempelvis Naturskyddsföreningen använder i debatten.

Olika aktörers beräkning av skyddad natur (av landets areal):

Naturvårdsverket: 14,5 procent

Tyskland: 37 procent

LRFs beräkning enligt ny rapport: Upp till 58 procent (beroende på hur många nivåer av skydd man inkluderar)

Räntan hindrar 3 miljarder i investeringar för grön omställning och stärkt livsmedelsberedskap27.3.2024 09:37:01 CET | Pressmeddelande

Den svenska inflationen är på väg ned mot 2 procentsmålet och därför borde Riksbanken ha sänkt styrräntan. "En räntesänkning över tid med 2 procentenheter motsvarar cirka 3 miljarder kronor för det svenska lantbruket. Det är kapital som exempelvis kunde investeras i 700 bevattningsdammar och underhåll av diken som motsvarar sträckan Stockholm – Överkalix tur och retur 10 gånger om (1000 mil)”. Säger Palle Borgström LRFs förbundsordförande och fortsätter,

Uppdaterade riktlinjer och sänkta krav på skyddsjakt av varg23.3.2024 06:37:12 CET | Pressmeddelande

Naturvårdsverket har redovisat ett regeringsuppdrag om skyddsjakt på varg. Det är ett viktigt uppdrag eftersom vargen ökar och sprider sig. Särskilt snabb har ökningen varit i Götaland på senare år. Det har lett till en mängd angrepp på tamdjur, främst får. Även nötkreatur och hundar är drabbade. Länsstyrelsernas hantering av skyddsjaktärenden har varierat kraftigt mellan olika län. Det beror delvis på att regelverket är komplicerat men framför allt på att Naturvårdsverkets vägledning till länsstyrelserna blivit inaktuell och otillräcklig, när vi nu har så mycket varg i områden där stor andel av landets tamdjursbesättningar finns. För lantbrukare som drabbas eller riskerar att drabbas av vargangrepp är förutsägbarhet helt avgörande för förtroendet för rovdjursförvaltningen.

Onödigt riskfylld väg kan justeras rätt av jordbrukets gröna omställning - LRF kommenterare Klimatpolitiska rådets rapport21.3.2024 16:10:37 CET | Pressmeddelande

Med rätt investeringar i jordbrukets gröna omställning har Sverige potential att bli världens första fossilfria välfärdsland. Tillsammans med flera av Klimatpolitiska rådets rekommendationer kan investeringarna även skapa ordentliga förutsättningar för att trygga Sveriges beredskapsförmåga. Sveriges bönder kan stå redo att försörja fler utanför Sveriges gränser med både mat och förnybara råvaror.

LRF välkomnar ökat fokus på bioekonomi och fossilfria bränslen19.3.2024 17:50:37 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade regeringen den energipolitiska inriktningspropositionen med syftet att staka fram den långsiktiga inriktningen för den svenska energipolitiken. ”Att regeringen nu omfamnar bioekonomins möjligheter i den gröna omställningen är ett enormt styrkebesked för LRF och våra medlemmar.” Säger Pernilla Winnhed, Chef för näringspolitik och företagande på Lantbrukarnas Riksförbund.