Ny sajt värderar företag gratis

Analysföretaget Retriever lanserar nu tjänsten Bolagspriser.se som värderar företag med en finansiell analys av företagets bokslutsuppgifter. Informationen hämtas från Retrievers företagsdatabas som innehåller uppgifter om alla aktiebolag i Sverige.

Under de närmaste 10 åren beräknas ungefär 150 000 företag genomgå ett ägarskifte. Många småföretagare vet inte vad deras viktigaste tillgång är värd. Nu kan de med en knapptryckning få en indikation på några sekunder.

- Att ha en realistisk bild av företagets värde kommer att underlätta de här skiftena säger Mikael Andersson, Director för Business Insights på Retriever.

Värderingen bygger på en avkastningsmodell där Retriever analyserar en mängd nyckeltal för att uppskatta vad som vore en rimligt värdeintervall på det aktuella företaget. För att kunna värderas måste företaget ha lämnat in minst tre års bokslut.

- Bolagspriser.se vänder sig till de som står inför ett ägarskifte eller kanske bara är nyfikna på vad deras företag är värt om de en dag vill sälja det, säger Mikael Andersson.

Mikael Andersson
Director, Business Insights
mikael.andersson@retriever.se

Retriever grundades 1999 och har sedan start varit digitala. Från 2008 har Retriever hjälpt stora finansiella institutioner med insikter om företag och branscher. 2016 lanserades Retrievers första produkter anpassade till små och medelstora företag, med löftet om att erbjuda dem tillgång till samma professionella beslutsunderlag som de största företagen har.