PR Direkt

Ny statistik: Så mycket tid tillbringar unga framför

Dela

Enligt en statistiksammanställning som Bästamobilabonnemanget.se gjort spenderar ungdomar allt mer tid framför mobilskärmen.

Synen av moderna ungdomar med blicken konstant fixerade på mobilskärmen är ett tecken i tiden som säger en hel del om hur vårt samhälle ser ut. Utan att döma eller lägga någon värdering i fenomenet i sig är det lätt att uppfatta det som att användandet är väldigt högt i dagens samhälle.

Men hur mycket använder ungdomar sin mobil nu för tiden, och vad tycker de själva om det?

Hur mycket tid sitter unga framför skärmen?

Enligt SCB:s undersökning var det 68 procent av ungdomarna mellan 16 och 18 år som tittade in i en skärm över tre timmar per dag under vardagarna. Trenden är dessutom kraftigt ökande och just mobilanvändandet är en sak som ökar extra mycket. Det är förmodligen svårt att göra en självuppskattning av hur mycket skärmtid man faktiskt använder, vilket gör det troligt att vi inte riktigt har någon jättebra data kring ungdomars skärmtid i sin helhet än så länge.

Skärmtid framför tv:n blir mindre frekvent och det är istället de korta mobila interaktionerna som tar över, samt scrollandet i flödet på olika sociala medier som blir vanligare. I kombination med de notiser vi får när några nya händelser dyker upp, är vi ständigt påminda om vår mobil och en del av vår uppmärksamhet riktas mot telefonen konstant, oavsett om vi stirrar på skärmen eller ej.

Vad tycker unga om sitt mobilanvändande?

Enligt en undersökning av Statens medieråd framgår att över hälften av alla unga mellan 9 och 18 år upplever sitt eget användande av olika medier som problematiskt. Det är i synnerhet mobilanvändandet som frambringar dessa känslor hos de unga.

Bland annat menar ungdomar att de regelbundet använder internet istället för att utföra sysslor de borde göra, exempelvis att göra läxan eller komma i säng tidigt. När det gäller äldre ungdomar från 17-18 är det hela 73% som uppger sig ha dessa problem!

Föräldrar till barn och ungdomar instämmer och det framgår i studien att en majoritet av dem anser att till exempel sociala medier tar viktig tid från barnen då de borde syssla med viktigare saker. Utöver detta finns en oro ur föräldrasynpunkt att deras barn ska råka ut för till exempel mobbning, kränkningar eller illasinnade vuxna med sexuella intentioner som tar kontakt med barn och unga.

Den ljusa sidan

Trots den mörka baksidan av ungdomars internet- och mobilanvändande finns det många stora fördelar som barn och unga tar del av via sina telefoner och sin skärmtid. De kan ofta hitta kanaler med likasinnade och hitta andra unga med samma intressen som de själva. De håller kontakten med sina bekanta och lever sociala liv, även om det till ytan framstår som motsatsen. Som förälder är en viss oro och skepsis sunt, men vi behöver samtidigt ha förtroende för att våra barn kan hantera tekniken de växer upp med. Genom att guida dem och uppmuntra till sunt internetanvändande kommer förmodligen fördelarna väga upp nackdelarna när det gäller mobiler och skärmtid.

Om företaget

Bästamobilabonnemanget.se, vägleder konsumenter till att göra kloka val när de letar mobilabonnemang. Dagens unga har stora krav på sina abonnemang och behöver ofta till exempel stora mängder surf för kunna använda telefonen så som de önskar. Vi kan presentera en enkel lösning för att snabbt hitta det bästa mobilabonnemanget, oavsett vem du är och vilken typ av abonnemang du söker.

För mer information kring barns mobilanvändning kontakta Fredrik Andersson, info@bastamobilabonnemanget.se

Om

PR Direkt
Flaggan 1338
11674 Stockholm

010-551 75 00https://prdirekt.se/

PR Direkt hjälper företag och organisationer med PR och pressmeddelanden. Vi ser till så att viktiga nyheter får rätt spridning.

 

Följ PR Direkt

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från PR Direkt

Offerförfrågningssajter underlättar valet av hantverkare för vårens renoveringar30.3.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

När den efterlängtade vårsolen äntligen tittar fram blottläggs även skavanker på husfasaden eller taket. Då är det dags att ta tag i de där renoveringsprojekten som fått vila under vinterhalvåret. För privatpersoner som vill anlita hantverkare krävs ofta både tid och kunskap för att kunna jämföra de olika utförarna på marknaden, och ofta hamnar de enskilda firmorna och mindre aktörerna på marknaden utanför. Företaget Enkla Media, som bland annat är aktiva inom konsumentupplysning på webben, vill nu underlätta både för företagare i renoveringsbranschen att få nya kunder och privatpersoner att hitta en skicklig utförare av renoveringstjänster, genom ett antal offertförfrågningssajter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum