Ny statistik visar: Här får du mest fritidshus för miljonen

Effekterna av coronaviruset väntas öka intresset för fritidshus i hela landet. I Kronobergs län får köparna mest fritidshus för en miljon kronor – 85 kvadratmeter. Dyrast är fritidshusen i Stockholm, där samma summa endast ger 23 kvadratmeter boyta. Det visar en ny kartläggning som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– De platser där efterfrågan på fritidshus är som störst erbjuder goda möjligheter till bad- och strandliv. Spridningen av coronaviruset, och begränsningarna att resa till andra länder, kommer att öka intresset för att köpa fritidshus i Sverige under året, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har med hjälp av siffror från Svensk Mäklarstatistik sammanställt kvadratmeterpriser på fritidshus runt om i landet och undersökt hur många kvadratmeter bostadsköparna får för en miljon kronor i respektive län.

Resultatet visar att en miljon kronor räcker längst i Kronobergs län. Med ett snittpris på 11 826 kronor får köparna här 85 kvadratmeter sommarställe för en miljon kronor. I Örebro län – tvåa på listan – ger samma summa 57 kvadratmeter boyta. Minst privärda är fritidshusen i Stockholm, där ett snittpris på 43 179 kronor inte ger mer än 23 kvadratmeter stuga för miljonen.

– Förutom att tidigt sätta en rimlig budget och utgå från de egna baskraven på närhet, service och pendlingsmöjligheter är ett bra tips till den som är på jakt efter en sommarstuga att utvidga sin sökhorisont. Många fritidshus är i dag vinterbonade och kan därför betecknas som mindre villor, säger Marcus Svanberg.

Lista – här får köparna mest fritidshus för en miljon kronor:

1. Kronobergs län – 85 kvm
2. Örebro län – 57 kvm
3. Jönköpings län – 57 kvm
4. Västernorrlands län – 54 kvm
5. Norrbottens län – 52 kvm

Lista – här får köparna minst fritidshus för en miljon kronor:

1. Stockholms län – 23 kvm
2. Hallands län – 27 kvm
3. Gotlands län – 27 kvm
4. Västra Götalands län – 31 kvm
5. Södermanlands län – 36 kvm

Fritidshus vid vatten
Fritidshus i snön

Statistiken är framtagen av Svensk Mäklarstatistik AB och bearbetad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Underlaget baseras på det genomsnittliga kvadratmeterpriset för överlåtelser av fritidshus i Sverige februari 2019–januari 2020.

Bilaga – Flest kvadratmeter fritidshus för en miljon kronor (län, fallande ordning) och genomsnittligt kvadratmeterpris:

Region

Antal kvadratmeter för en miljon kronor

Nuvarande medelpris (kr/kvm)

37 190 kr

Stockholms län

43 179 kr

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 176 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.

Ny kartläggning av bostadsaffärer visar: Allt högre tempo i budgivningarna16.4.2024 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

I mars var budpremien, skillnaden mellan utgångspris och slutpris, på bostadsrätter 1,2 procent – den högsta noteringen sedan i somras. Villor säljs nu för första gången på länge över det utannonserade försäljningspriset. Det visar en ny kartläggning som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, med siffror från Svensk Mäklarstatistik. Under pandemin var budpremien ofta över 10 procent.

Ny kartläggning inför fritidshussäsongen visar: Här får bostadsköparna störst fritidshus för miljonen3.4.2024 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

I Kronoberg får bostadsköparna störst fritidshus för en miljon kronor – 67 kvadratmeter. Samma summa ger endast 19 kvadratmeter sommarstuga i Stockholm län, där fritidshusen är dyrast. Nu börjar högsäsongen för försäljning av fritidshus och priserna är lägre än på länge. Det visar en ny kartläggning av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.