Specsavers Sweden AB

Ny studie: Så påverkar mobilen barnens syn

Dela
Närsynthet ökar bland svenska barn – är det mobiler och läsplattor som är boven i dramat? Det ska ett unikt forskningsprojekt på Linnéuniversitetet undersöka. Totalt ska 200 barn studeras under 2 års tid.
Foto: Hal Gatewood (fri för publicering)
Foto: Hal Gatewood (fri för publicering)

Läslovet har startat och hundratusentals barn har massor av ledig tid för aktiviteter, och då blir det kanske en hel del skärmtid. Men hur skadligt är det för barns ögon?

Allt fler barn har visat sig utveckla närsynthet (myopi) tidigt i åldrarna, och enligt australiensiska forskningsinstitutet Biran Holden Eye Institute beräknas hälften av jordens befolkning vara närsynt år 2050.

Hur situationen är bland svenska barn är däremot okänt – men det ska ett nytt forskningsprojekt om barns ögon och skärmvanor på Linnéuniversitetet, finansierat av Specsavers, råda bot på. Förhoppningen är att få reda på hur stort problemet är, vilka riskfaktorerna är och hur utvecklingen kan bromsas.

– Det vi ska undersöka är bland annat hur stora riskerna är med användandet av mobiler, surfplatta och datorer, de frågorna får vi optiker ständigt av oroliga föräldrar, säger Pelsin Demir, doktorand på Linnéuniversitet och optiker på Specsavers i Kalmar.

Pelsin Demir ingår som projektmedlem i forskningsprojektet som startade i våras och som pågår under två års tid. 200 barn i åldrarna 8-16 år, boende i Småland, kommer att delta i studien. Barnens ögon får genomgå en fördjupad och utförlig syn- och ögnundersökning. Bland deltagarna finns såväl barn med som utan synfel, och barnen har varierande vanor när det gäller exempelvis skärmanvändning.

Syftet är att undersöka dels om barn utvecklar närsynthet under denna tid, dels om barn som redan är närsynta utvecklar mer närsynthet under de två åren som forskningsprojektet pågår.

– Från studier i Asien vet man att sitter man trettio minuter kontinuerligt utan en paus och håller en dator, mobil eller bok närmare än trettio centimeter så löper man större risk att utveckla närsynthet, och just till exempel mobiler håller man ju extra nära, men vi behöver lära oss mer och titta på andra faktorer också, säger Pelsin Demir.

I undersökningen kommer man utöver skärmtid även att studera hur mycket tid barnen spenderar utomhus (där fokus på ett naturligt sätt är mer föränderligt för ögat) samt icke-digital påverkan som till exempel läsning av böcker.

– Vi vet att närsynthet började blomma ungefär när skärmanvändandet exploderade i landet, sambandet behöver vi inte tveka över. Men vi behöver däremot veta mer om hur riskfaktorerna samverkar, och tanken är också att undersökningen kommer hjälpa oss att bättre förebygga närsynthet bland barn, säger Pelsin Demir.

Pelsins råd: Tillämpa 20-20-20-regeln!

Ta en paus var tjugonde minut, lyft blicken från skärmen och fokusera på något tjugo meter bort – håll kvar blicken där i 20 sekunder. På så vis undviker du spasm i ögonen, sedan kan man återgå till skärmen.

Kontakt Pelsin Demir: 0702-22 32 11 

Fakta Forskningsprojektet:

Undersökningen startade 1 mars 2019 och pågår under två år.

Barnen som deltar i studien kommer att kallas var sjätte månad under två års tid, totalt blir det fem undersökningar för varje individuellt barn.

Forskningen leds av Kalmar Myopia Study-group, på institutionen för medicin och optometri, fakulteten för hälso- och livsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Kalmar.

Forskningsprojektet finansieras av Specsavers och Linnéuniversitetet.

Samma forskningsprojekt som pågår på Linnéuniversitetet görs parallellt i Australien, Kina, Vietnam och Indien.

Kontakter

Bilder

Foto: Hal Gatewood (fri för publicering)
Foto: Hal Gatewood (fri för publicering)
Ladda ned bild

Om

Specsavers Sweden AB
Specsavers Sweden AB
Box 205
401 23 Göteborg

http://www.specsavers.se

Välkommen till Specsavers

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet. 

Följ Specsavers Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB

Faktumförsäljare fick fri synundersökning och glasögon hos Specsaversbutik i Göteborg7.5.2024 13:08:39 CEST | Pressmeddelande

Fri synundersökning och glasögon för Faktumförsäljare - då ringlade kön lång utanför Specsavers butik på Kungsgatan i centrala Göteborg. – Det var över tio år sedan jag kollade synen senast, jag har inte haft råd tidigare, säger Ulf Gustafsson, Faktumförsäljare som nu fick hjälp genom Specsavers och Faktums samverkansprojekt Ögonhälsofonden som genomfördes för andra året i rad i staden.

Great Place to Work utser Specsavers till en av Sveriges 10 bästa arbetsplatser™ 202419.4.2024 10:27:10 CEST | Pressmeddelande

Optikkedjan Specsavers är återigen placerade topp tio på listan över Sveriges bästa arbetsplatser™. Rankad som nummer nio bland stora organisationer med över 250 anställda. Placeringen är ett tydligt kvitto på en uppskattad arbetsplatskultur. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som har sammanställt rankingen baserat på resultatet från världens största medarbetarundersökning.

Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.

Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande

Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye