Ny studie: Så påverkar mobilen barnens syn

Närsynthet ökar bland svenska barn – är det mobiler och läsplattor som är boven i dramat? Det ska ett unikt forskningsprojekt på Linnéuniversitetet undersöka. Totalt ska 200 barn studeras under 2 års tid.

Foto: Hal Gatewood (fri för publicering)

Läslovet har startat och hundratusentals barn har massor av ledig tid för aktiviteter, och då blir det kanske en hel del skärmtid. Men hur skadligt är det för barns ögon?

Allt fler barn har visat sig utveckla närsynthet (myopi) tidigt i åldrarna, och enligt australiensiska forskningsinstitutet Biran Holden Eye Institute beräknas hälften av jordens befolkning vara närsynt år 2050.

Hur situationen är bland svenska barn är däremot okänt – men det ska ett nytt forskningsprojekt om barns ögon och skärmvanor på Linnéuniversitetet, finansierat av Specsavers, råda bot på. Förhoppningen är att få reda på hur stort problemet är, vilka riskfaktorerna är och hur utvecklingen kan bromsas.

– Det vi ska undersöka är bland annat hur stora riskerna är med användandet av mobiler, surfplatta och datorer, de frågorna får vi optiker ständigt av oroliga föräldrar, säger Pelsin Demir, doktorand på Linnéuniversitet och optiker på Specsavers i Kalmar.

Pelsin Demir ingår som projektmedlem i forskningsprojektet som startade i våras och som pågår under två års tid. 200 barn i åldrarna 8-16 år, boende i Småland, kommer att delta i studien. Barnens ögon får genomgå en fördjupad och utförlig syn- och ögnundersökning. Bland deltagarna finns såväl barn med som utan synfel, och barnen har varierande vanor när det gäller exempelvis skärmanvändning.

Syftet är att undersöka dels om barn utvecklar närsynthet under denna tid, dels om barn som redan är närsynta utvecklar mer närsynthet under de två åren som forskningsprojektet pågår.

– Från studier i Asien vet man att sitter man trettio minuter kontinuerligt utan en paus och håller en dator, mobil eller bok närmare än trettio centimeter så löper man större risk att utveckla närsynthet, och just till exempel mobiler håller man ju extra nära, men vi behöver lära oss mer och titta på andra faktorer också, säger Pelsin Demir.

I undersökningen kommer man utöver skärmtid även att studera hur mycket tid barnen spenderar utomhus (där fokus på ett naturligt sätt är mer föränderligt för ögat) samt icke-digital påverkan som till exempel läsning av böcker.

– Vi vet att närsynthet började blomma ungefär när skärmanvändandet exploderade i landet, sambandet behöver vi inte tveka över. Men vi behöver däremot veta mer om hur riskfaktorerna samverkar, och tanken är också att undersökningen kommer hjälpa oss att bättre förebygga närsynthet bland barn, säger Pelsin Demir.

Pelsins råd: Tillämpa 20-20-20-regeln!

Ta en paus var tjugonde minut, lyft blicken från skärmen och fokusera på något tjugo meter bort – håll kvar blicken där i 20 sekunder. På så vis undviker du spasm i ögonen, sedan kan man återgå till skärmen.

Kontakt Pelsin Demir: 0702-22 32 11

Fakta Forskningsprojektet:

Undersökningen startade 1 mars 2019 och pågår under två år.

Barnen som deltar i studien kommer att kallas var sjätte månad under två års tid, totalt blir det fem undersökningar för varje individuellt barn.

Forskningen leds av Kalmar Myopia Study-group, på institutionen för medicin och optometri, fakulteten för hälso- och livsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Kalmar.

Forskningsprojektet finansieras av Specsavers och Linnéuniversitetet.

Samma forskningsprojekt som pågår på Linnéuniversitetet görs parallellt i Australien, Kina, Vietnam och Indien.

Foto: Hal Gatewood (fri för publicering)

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

World Sight Day: Ögonsjukdom kostar årligen nära 9 miljarder10.10.2019 10:06:03 CESTPressmeddelande

Idag är det World Sight Day som uppmärksammar det faktum att ögonsjukdomar och ögonskador orsakar både stort mänskligt lidande och stora samhällsekonomiska kostnader – nära en kvarts miljon svenskar väntas till exempel ha en synnedsättning år 2030. –Synnedsättningar och blindhet kostar varje år minst 8,7 miljarder i minskad BNP och 11 miljarder mätt i offentliga finanser, säger Irene Hernberg, PR-chef Sverige på Specsavers som tillsammans med Synskadades riksförbund, SRF, presenterat siffrorna i rapporten Ögonhälsan i Sverige.

Viktor&Rolf Vision lanserar kollektion exklusivt för Specsavers2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nu släpper det ikoniska modehuset, Viktor&Rolf, en kollektion i samarbete med Specsavers, innehållande sexton bågar och tre solglasögon. Kollektionen finns i butik från 2 september. – Viktor&Rolf har en gedigen lista på samarbeten och framgångar. Därför är vi på Specsavers väldigt stolta över att kunna presentera denna vackert designade glasögonkollektion”, säger Irene Hernberg, PR-chef på Specsavers Sverige.