Naturskyddsföreningen

Ny studie: Utsläpp från bilvärmare sker helt utan miljökrav

Dela

Såhär i vintertid går bilvärmarna varma. Det har flera positiva miljöaspekter – både motorslitage och bränsleförbrukning vid kallstart minskar. Men det är tyvärr inte hela sanningen. Genom ett eget avgasrör släpper bränsledrivna bilvärmare ut orenade luftföroreningar, ofta i boendemiljöer med risk för miljön och människors hälsa. Det framkommer i en ny studie från Naturskyddsföreningen.

– Att bilvärmare som drivs av diesel eller bensin helt okontrollerat tillåts släppa ut avgaser och partiklar flyger helt under radarn. Om utsläppen skedde från det vanliga avgasröret skulle EU:s miljöbilsklassning såväl som det svenska systemet för Bonus-Malus behöva ritas om. Vi ser fördelar med bilvärmare, men det framstår som märkligt att utsläpp från just bilvärmare inte omfattas av några utsläppskrav, säger Naturskyddsföreningens ordförande, Johanna Sandahl.

Allvarligast är utsläppen av hälsoskadliga kväveoxider och partiklar från bilvärmarnas eget avgasrör. Utsläppen sker dessutom i tätorter vintertid när luftkvaliteten redan är som mest hälsoskadlig. Men värmarna orsakar också stora utsläpp av koldioxid motsvarande 50 000 ton per år eller cirka en halv procent av personbilarnas totala koldioxidutsläpp. Det kanske inte låter så allvarligt, men i studien framkommer att flera bilmodeller inte skulle klara gränsen för miljöbonus om koldioxidutsläpp från inbyggda värmare räknas med i den standardiserade testmetoden för bilavgaser, WLTP.

Höjda krav på Bonus-Malusbilar i april 2021 gör effekten ännu tydligare – om värmarens utsläpp skulle räknas in skulle exempelvis endast tolv av 25 Volvohybrider godkännas. Nästan hälften av Volvos bonus-hybrider kommer alltså i praktiken släppa ut mer än vad regelverket godkänner.

– Det pågår ett ständigt arbete för att minska bilars miljöpåverkan – bilvanor, val av bränsle och gränser för utsläpp diskuteras och regleras. Att bränsledrivna värmare tillåts släppa ut orenade luftföroreningar är förvånande. Vi föreslår skärpta regler för utsläpp från bilvärmare och att de ska kontrolleras i fordonsbesiktningen, säger Johanna Sandahl.

I dag tillåts bilvärmare i princip släppa ut hur mycket som helst så länge de går igenom en mindre kontroll vid den EU-reglerade nybilsregistreringen. Den kontrollen mäter inte partikelantal och utförs i en miljö som inte är jämförbar med det kalla svenska klimat där värmarna vanligtvis används. Efter nybilsregistreringen sker ingen uppföljning av värmarnas utsläpp.

Läs hela studien: Bränsledrivna bilvärmare – det okända avgasröret.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation och en folkrörelse som sedan 1909 står upp för naturen.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare  lokalt, nationellt och globalt. 

Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.

Följ Naturskyddsföreningen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen kommenterar: Fossila bränslen måste förbjudas 20301.6.2021 11:25:37 CEST | Pressmeddelande

Vi kan inte vänta till år 2040 med att fasa ut fossila bränslen om vi ska klara Parisavtalets klimatmål. Det skriver Naturskyddsföreningen i en kommentar till utredningen om utfasning av fossila drivmedel och förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar som presenteras idag. Förbudet mot försäljning av nya fossila bilar måste också genomföras till 2030.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum