Naturskyddsföreningen

Ny studie: Utsläpp från bilvärmare sker helt utan miljökrav

Dela
Såhär i vintertid går bilvärmarna varma. Det har flera positiva miljöaspekter – både motorslitage och bränsleförbrukning vid kallstart minskar. Men det är tyvärr inte hela sanningen. Genom ett eget avgasrör släpper bränsledrivna bilvärmare ut orenade luftföroreningar, ofta i boendemiljöer med risk för miljön och människors hälsa. Det framkommer i en ny studie från Naturskyddsföreningen.

– Att bilvärmare som drivs av diesel eller bensin helt okontrollerat tillåts släppa ut avgaser och partiklar flyger helt under radarn. Om utsläppen skedde från det vanliga avgasröret skulle EU:s miljöbilsklassning såväl som det svenska systemet för Bonus-Malus behöva ritas om. Vi ser fördelar med bilvärmare, men det framstår som märkligt att utsläpp från just bilvärmare inte omfattas av några utsläppskrav, säger Naturskyddsföreningens ordförande, Johanna Sandahl.

Allvarligast är utsläppen av hälsoskadliga kväveoxider och partiklar från bilvärmarnas eget avgasrör. Utsläppen sker dessutom i tätorter vintertid när luftkvaliteten redan är som mest hälsoskadlig. Men värmarna orsakar också stora utsläpp av koldioxid motsvarande 50 000 ton per år eller cirka en halv procent av personbilarnas totala koldioxidutsläpp. Det kanske inte låter så allvarligt, men i studien framkommer att flera bilmodeller inte skulle klara gränsen för miljöbonus om koldioxidutsläpp från inbyggda värmare räknas med i den standardiserade testmetoden för bilavgaser, WLTP.

Höjda krav på Bonus-Malusbilar i april 2021 gör effekten ännu tydligare – om värmarens utsläpp skulle räknas in skulle exempelvis endast tolv av 25 Volvohybrider godkännas. Nästan hälften av Volvos bonus-hybrider kommer alltså i praktiken släppa ut mer än vad regelverket godkänner.

– Det pågår ett ständigt arbete för att minska bilars miljöpåverkan – bilvanor, val av bränsle och gränser för utsläpp diskuteras och regleras. Att bränsledrivna värmare tillåts släppa ut orenade luftföroreningar är förvånande. Vi föreslår skärpta regler för utsläpp från bilvärmare och att de ska kontrolleras i fordonsbesiktningen, säger Johanna Sandahl.

I dag tillåts bilvärmare i princip släppa ut hur mycket som helst så länge de går igenom en mindre kontroll vid den EU-reglerade nybilsregistreringen. Den kontrollen mäter inte partikelantal och utförs i en miljö som inte är jämförbar med det kalla svenska klimat där värmarna vanligtvis används. Efter nybilsregistreringen sker ingen uppföljning av värmarnas utsläpp.

Läs hela studien: Bränsledrivna bilvärmare – det okända avgasröret.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation och en folkrörelse som sedan 1909 står upp för naturen.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare  lokalt, nationellt och globalt. 

Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.

Följ Naturskyddsföreningen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Naturskyddsföreningen

Miljöjuristerna och Naturskyddsföreningen anmäler regeringen till EU för bristande klimatplan7.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sverige missar alla EU:s klimatmål. Därför skickar Miljöjuristerna och Naturskyddsföreningen idag in en anmälan av Sveriges nationella energi- och klimatplan till EU-kommissionen. – När världen svämmar över svarar regeringen med att öka svenskarnas utsläpp. Det är ansvarslöst, men bryter också mot EU-lagstiftningen. Därför anmäler vi nu regeringens destruktiva politik till EU, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye