Tendium AB

Ny teknologi kan förbättra offentliga upphandlingar

– Artificiell intelligens ger samhället koll på kostnaderna
Foto: © Tendium & Stefan Holm Mardo

Värdet av den offentliga sektorns inköp 2017 uppskattades uppgå till cirka 700 miljarder kronor - mer än en sjättedel av Sveriges bruttonationalprodukt det året.

– I en situation där många kommuner och regioner har svårt att få ihop intäkter och utgifter, är det viktigt att de allmänna resurserna används på rätt sätt för att bibehålla allmänhetens förtroende, säger Hannes Dernehl, VD för forskningsbolaget Tendium.

Tendium utvecklar teknik för att förbättra den offentliga marknaden med hjälp av AI. Nya digitala verktyg ger företag lättare tillgång till offentliga upphandlingar, sänker den byråkratiska tröskeln och ökar konkurrensen. För upphandlande myndigheter erbjuder nya analysverktyg bättre beslutsunderlag och lägre kostnader.

– På konsumentsidan är vi idag vana vid att all information finns lätt tillgänglig via t ex Hemnet eller Prisjakt. Om vi kunde göra den offentliga marknaden lika transparent så skulle det revolutionera offentliga upphandlingar säger Hannes Dernehl.

Foto: © Tendium & Stefan Holm Mardo

Tendium AB

Om Tendium

Tendium är ett snabbväxande forskningsbolag som använder AI för att effektivisera offentliga upphandlingar. Nya digitala verktyg ger företag lättare tillgång till upphandlingar och samhället bättre statistik och uppföljning.

Följ Tendium AB

Senaste pressmeddelandena från Tendium AB