Ny tjänst förenklar hantering av arbetsgivarintyg

Nu är sommarsäsongen över och det är dags för arbetsgivare att skapa arbetsgivarintyg för säsongspersonalen. Med en direkt koppling från lönesystemet till tjänsten arbetsgivarintyg.nu hämtas uppgifter om anställning, lön och arbetad tid för en arbetstagare med ett knapptryck. Företag behöver inte längre fylla i intyget manuellt.

Jessica Hendén på Hogia

Att fylla i alla uppgifter manuellt i ett arbetsgivarintyg tar lång tid, och det kräver att arbetsgivaren har koll på vad som ska finnas med.

Håkan Petersson som är produktägare på arbetsgivarintyg.nu berättar att Sveriges a-kassor hanterar omkring 700 000 arbetsgivarintyg varje år, och att sju av tio intyg skickas tillbaka till arbetsgivaren för korrigering eller komplettering. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) uppskattar att denna administration kostar Sveriges arbetsgivare cirka 120 miljoner kronor per år.

För att underlätta all hantering och administration kring arbetsgivarintyg har a-kassorna gemensamt utvecklat tjänsten arbetsgivarintyg.nu som hämtar uppgifter direkt från arbetsgivarens lönesystem.

- Förutom att tjänsten sparar otroligt mycket tid för arbetsgivaren, bidrar den till att handläggningstiden till a-kassan blir betydligt kortare för arbetstagaren, säger Håkan.

Jessica Hendén som är produktägare för Hogias lönesystem berättar att det är mycket enklare och säkrare för arbetsgivaren att göra ett arbetsgivarintyg digitalt än att mata in alla uppgifter manuellt.

- Uppgifterna förs över från lönesystemet och hamnar på rätt plats i intyget, och det man sedan behöver göra är att logga in i tjänsten arbetsgivarintyg.nu för att granska och godkänna intyget. Det gör att man sparar mycket tid jämfört med att mata in uppgifterna manuellt, avslutar Jessica.

Läs mer på hogia.se och arbetsgivarintyg.nu

Jessica Hendén på Hogia
Håkan Petersson på arbetsgivarintyg.nu

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på hogia.se

Digital signering ökar säkerheten inom industrin4.11.2019 08:10:02 CETPressmeddelande

För att förebygga arbetsplatsolyckor inom tillverkningsindustrin är det viktigt att se till att varje medarbetare har rätt utbildning för sin arbetsuppgift och är medveten om de risker som finns och hur man undviker dem. Efterfrågan på en effektiv och säker distribution av instruktioner, men även andra avtal och dokument, gör att Hogia nu lanserar en ny tjänst för digital signering, Hogia Signit.

Digitalisering av Portsmouth International Port5.9.2019 10:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av den engelske kanal. Herfra går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Portsmouth International Port har tildelt Hogia kontrakt for leveranse av et terminalstyringssystem som skal digitalisere styringen av varetransport gjennom terminalen og dermed øke terminalens effektivitet.

Digitalisering av Portsmouth International Port22.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn, med populära destinationer i Frankrike, Spanien och Kanalöarna. Två rederier transporterar 250 000 fraktenheter genom terminalen varje år. Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet.