Ny tjänst förenklar hantering av arbetsgivarintyg

Nu är sommarsäsongen över och det är dags för arbetsgivare att skapa arbetsgivarintyg för säsongspersonalen. Med en direkt koppling från lönesystemet till tjänsten arbetsgivarintyg.nu hämtas uppgifter om anställning, lön och arbetad tid för en arbetstagare med ett knapptryck. Företag behöver inte längre fylla i intyget manuellt.

Jessica Hendén på Hogia

Att fylla i alla uppgifter manuellt i ett arbetsgivarintyg tar lång tid, och det kräver att arbetsgivaren har koll på vad som ska finnas med.

Håkan Petersson som är produktägare på arbetsgivarintyg.nu berättar att Sveriges a-kassor hanterar omkring 700 000 arbetsgivarintyg varje år, och att sju av tio intyg skickas tillbaka till arbetsgivaren för korrigering eller komplettering. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) uppskattar att denna administration kostar Sveriges arbetsgivare cirka 120 miljoner kronor per år.

För att underlätta all hantering och administration kring arbetsgivarintyg har a-kassorna gemensamt utvecklat tjänsten arbetsgivarintyg.nu som hämtar uppgifter direkt från arbetsgivarens lönesystem.

- Förutom att tjänsten sparar otroligt mycket tid för arbetsgivaren, bidrar den till att handläggningstiden till a-kassan blir betydligt kortare för arbetstagaren, säger Håkan.

Jessica Hendén som är produktägare för Hogias lönesystem berättar att det är mycket enklare och säkrare för arbetsgivaren att göra ett arbetsgivarintyg digitalt än att mata in alla uppgifter manuellt.

- Uppgifterna förs över från lönesystemet och hamnar på rätt plats i intyget, och det man sedan behöver göra är att logga in i tjänsten arbetsgivarintyg.nu för att granska och godkänna intyget. Det gör att man sparar mycket tid jämfört med att mata in uppgifterna manuellt, avslutar Jessica.

Läs mer på hogia.se och arbetsgivarintyg.nu

Jessica Hendén på Hogia
Håkan Petersson på arbetsgivarintyg.nu

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på hogia.se

Proaktivitet för en attraktivare kollektivtrafik25.2.2020 10:30:00 CETBlogginlägg

Håll dina kunder informerade i alla lägen! Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe i början av mars. Hon kommer att prata om framtidens kollektivtrafik och hur trafikledningen med smart information kan agera proaktivt och undvika att störningar i kollektivtrafiken drabbar resenären, vilket skapar en smidigare resa och bidrar till en attraktivare kollektivtrafik. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik, säger Emma och berättar mer om hur detta kommer att se ut.