Ny tjänst förenklar hantering av arbetsgivarintyg

Nu är sommarsäsongen över och det är dags för arbetsgivare att skapa arbetsgivarintyg för säsongspersonalen. Med en direkt koppling från lönesystemet till tjänsten arbetsgivarintyg.nu hämtas uppgifter om anställning, lön och arbetad tid för en arbetstagare med ett knapptryck. Företag behöver inte längre fylla i intyget manuellt.

Jessica Hendén på Hogia

Att fylla i alla uppgifter manuellt i ett arbetsgivarintyg tar lång tid, och det kräver att arbetsgivaren har koll på vad som ska finnas med.

Håkan Petersson som är produktägare på arbetsgivarintyg.nu berättar att Sveriges a-kassor hanterar omkring 700 000 arbetsgivarintyg varje år, och att sju av tio intyg skickas tillbaka till arbetsgivaren för korrigering eller komplettering. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) uppskattar att denna administration kostar Sveriges arbetsgivare cirka 120 miljoner kronor per år.

För att underlätta all hantering och administration kring arbetsgivarintyg har a-kassorna gemensamt utvecklat tjänsten arbetsgivarintyg.nu som hämtar uppgifter direkt från arbetsgivarens lönesystem.

- Förutom att tjänsten sparar otroligt mycket tid för arbetsgivaren, bidrar den till att handläggningstiden till a-kassan blir betydligt kortare för arbetstagaren, säger Håkan.

Jessica Hendén som är produktägare för Hogias lönesystem berättar att det är mycket enklare och säkrare för arbetsgivaren att göra ett arbetsgivarintyg digitalt än att mata in alla uppgifter manuellt.

- Uppgifterna förs över från lönesystemet och hamnar på rätt plats i intyget, och det man sedan behöver göra är att logga in i tjänsten arbetsgivarintyg.nu för att granska och godkänna intyget. Det gör att man sparar mycket tid jämfört med att mata in uppgifterna manuellt, avslutar Jessica.

Läs mer på hogia.se och arbetsgivarintyg.nu

Jessica Hendén på Hogia
Håkan Petersson på arbetsgivarintyg.nu

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på hogia.se

More efficient access control system for the Port of Trelleborg19.11.2019 15:00:00 CETPress release

As part of striving to become the best RoRo port in Europe, Port of Trelleborg is investing in digitalisation and new IT solutions. In a project collaboration with Hogia, the port has introduced a fully automatic gating solution for the port’s existing gate-in. With the new solution, the trucks can keep moving throughout the access control process, and without having to stop to show a ticket or entry documentation. This enables a constant flow of vehicles into the port, thereby streamlining entry, and avoiding congestion build-up. This also has a positive impact on both the environment as well as safety within the port and on the port hinterland road network.

Digital signering ökar säkerheten inom industrin4.11.2019 08:10:02 CETPressmeddelande

För att förebygga arbetsplatsolyckor inom tillverkningsindustrin är det viktigt att se till att varje medarbetare har rätt utbildning för sin arbetsuppgift och är medveten om de risker som finns och hur man undviker dem. Efterfrågan på en effektiv och säker distribution av instruktioner, men även andra avtal och dokument, gör att Hogia nu lanserar en ny tjänst för digital signering, Hogia Signit.