Ny tjänst förenklar hantering av arbetsgivarintyg

Nu är sommarsäsongen över och det är dags för arbetsgivare att skapa arbetsgivarintyg för säsongspersonalen. Med en direkt koppling från lönesystemet till tjänsten arbetsgivarintyg.nu hämtas uppgifter om anställning, lön och arbetad tid för en arbetstagare med ett knapptryck. Företag behöver inte längre fylla i intyget manuellt.
Jessica Hendén på Hogia

Att fylla i alla uppgifter manuellt i ett arbetsgivarintyg tar lång tid, och det kräver att arbetsgivaren har koll på vad som ska finnas med.

Håkan Petersson som är produktägare på arbetsgivarintyg.nu berättar att Sveriges a-kassor hanterar omkring 700 000 arbetsgivarintyg varje år, och att sju av tio intyg skickas tillbaka till arbetsgivaren för korrigering eller komplettering. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) uppskattar att denna administration kostar Sveriges arbetsgivare cirka 120 miljoner kronor per år.

För att underlätta all hantering och administration kring arbetsgivarintyg har a-kassorna gemensamt utvecklat tjänsten arbetsgivarintyg.nu som hämtar uppgifter direkt från arbetsgivarens lönesystem.

- Förutom att tjänsten sparar otroligt mycket tid för arbetsgivaren, bidrar den till att handläggningstiden till a-kassan blir betydligt kortare för arbetstagaren, säger Håkan.

Jessica Hendén som är produktägare för Hogias lönesystem berättar att det är mycket enklare och säkrare för arbetsgivaren att göra ett arbetsgivarintyg digitalt än att mata in alla uppgifter manuellt.

- Uppgifterna förs över från lönesystemet och hamnar på rätt plats i intyget, och det man sedan behöver göra är att logga in i tjänsten arbetsgivarintyg.nu för att granska och godkänna intyget. Det gör att man sparar mycket tid jämfört med att mata in uppgifterna manuellt, avslutar Jessica.

Läs mer på hogia.se och arbetsgivarintyg.nu

Jessica Hendén på Hogia
Håkan Petersson på arbetsgivarintyg.nu

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på hogia.se

Hogia levererar trafikinformation till Stockholms stadsbussar22.9.2022 10:01:16 CEST | Pressmeddelande

Hogia ska leverera ett informationssystem till Keolis, en av de största bussoperatörerna i Stockholms stad. Systemet kommer att förse trafikledning, planerare och resenärer med trafikinformation i realtid. Avtalet innefattar 350 bussar som i sin tur transporterar en halv miljon resenärer per dag. Systemet ska hjälpa bussförare att undvika störningar och resenärerna kommer att få möjlighet att planera sina resor på ett bättre sätt.

Hur kan kommunikation mellan elever och lärare förenklas?25.3.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Två Chalmersstudenter har utvecklat en ny lärplattform för studier i matematik, teknik och fysik på högskolenivå. Lärare och studenter får en gemensam utbildningsmiljö och tillgång till samma information. Studenter får därmed lika förutsättningar i sitt lärande, oavsett geografisk placering och individuell kunskapsnivå. De belönas nu med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.