Ny undersökning visar: Pandemin har lett till en ökad digitalisering
För många svenska e-handlare och andra företag har pandemin både påverkat försäljningen och inneburit krav på nytänkande. Hela 43 procent uppger att dom blivit mer digitala för att klara pandemin. Det visar en ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea.

För fjärde året i rad har bank- och finansgruppen Svea genomfört sin rapport Digital försäljning. I årets undersökning liksom 2020 fick företagen bland annat svara på vilka åtgärder de har genomfört för att bättre klara av en pandemi liknande Covid-19.
- 43 procent av svenska företag har anpassat sin verksamhet till att bli mer digital (26%)
- 17 procent har satsat mer på marknadsföring (13%)
- 15 procent har börjat erbjuda hemleveranser (5%)
*2020 inom parentes
– Under året har vi fått en större förståelse för vad digitaliseringen kan möjliggöra. Det är därför positivt att fler företag har valt att anpassa sin verksamhet genom att bli mer digitala och erbjuda hemleveranser i högre utsträckning. I framtiden tror jag att konsumenterna kommer efterfråga ett ännu större digitalt utbud, vilket kräver att företag också anpassar sig till det, säger Thomas Svensson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
2020 uppgav endast åtta procent av företagen att pandemin påverkat deras försäljning ganska eller mycket positivt. I årets undersökning har den siffran stigit till hela 27 procent. Men 32 procent av företagen anser fortfarande att coronakrisen har haft en negativ inverkan på deras totala försäljning.
Årets rapport visar att företag som riktar sig direkt till både konsumenter och till andra företag har klarat pandemin bäst. 34 procent av dem säger att pandemin har haft en positiv effekt på försäljningen. Bland renodlade B2B-företag svarar 24 procent samma sak.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 26 maj – 18 juni 2021. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Hur har Coronakrisen (Covid-19) påverkat er totala försäljning?
|
2020 |
2021 |
Både företag och privatpersoner (B2B och B2C) |
Endast företag (B2B) |
Mycket positiv påverkan |
3 % |
9 % |
9 % |
11 % |
Ganska positiv påverkan |
5 % |
18 % |
25 % |
13 % |
Ingen påverkan |
36 % |
37 % |
31 % |
42 % |
Ganska negativ påverkan |
33 % |
24 % |
25 % |
23 % |
Mycket negativ påverkan |
22 % |
8 % |
7 % |
9 % |
Vet ej |
1 % |
3 % |
3 % |
3 % |
Har ni gjort något av följande för att er verksamhet bättre ska klara en pandemi (som Covid-19)?: Flervalsalternativ
|
2021 |
2020 |
Vi har sänkt våra priser |
7 % |
9 % |
Vi har blivit mer digitala |
43 % |
26 % |
Vi erbjuder hemleveranser |
15 % |
5 % |
Vi har utökat vår marknadsföring |
17 % |
13 % |
Vi har inlett samarbeten med andra aktörer |
12 % |
8 % |
Annat |
4 % |
23 % |
Vi har inte gjort några förändringar |
25 % |
39 % |
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi AB (publ)
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny kartläggning från Svea visar: Svenska e-handlare försiktiga med sommarens förväntningar18.7.2022 08:03:00 CEST | Pressmeddelande
Pandemin innebar ett rejält lyft för svensk e-handel men oroliga ekonomiska tider har nu fått många att se mer försiktigt på framtiden. Medan var femte e-handlare spår en stark tillväxt för deras e-butik i sommar uppger sju av tio att de tror att tillväxten kommer vara svag eller helt utebli. Det visar den senaste e-handelsindikatorn från Svea Bank.
Svea Bank överklagar Finansinspektionens beslut14.7.2022 10:37:23 CEST | Pressmeddelande
Finansinspektionen (FI) meddelade den 22 juni att myndigheten ger Svea Bank en anmärkning för vissa brister i kreditprocessen för blancolån till konsumenter. Förutom en anmärkning, vilket är den lägre graden av sanktionsåtgärd, tilldelades Svea Bank en sanktionsavgift på 45 miljoner kronor. Svea Banks styrelse har beslutat att överklaga FI:s beslut för att få klarhet i rättsläget kring konsumentkreditlagens tillämpning.
Svea Bank lanserar checkout för Shopify5.7.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svea lanserar sin checkout på plattformen Shopify 2.0 på den svenska, norska, finska samt danska marknaden från och med den 1 juli.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är e-handelsbranscherna som växer mest14.6.2022 08:03:00 CEST | Pressmeddelande
Under pandemin började allt fler svenskar handla på nätet och e-handeln växte kraftigt. Branschen med störst procentuell ökning förra året var dator- och elektronikbranschen. I branschen startades 193 nya e-butiker under 2021, vilket är en ökning med 40 procent från året innan. Det visar en ny kartläggning från Svea Bank.
Ny kartläggning visar: Här är Sveriges bästa e-handelskommuner12.5.2022 07:56:00 CEST | Pressmeddelande
När pandemin bröt ut under våren 2020 accelererade e-handeln kraftigt. En trend som fortsatt även under 2021. Förra året startades 4 239 nya e-handelsföretag i Sverige varav Solna är den kommun där e-handeln haft störst framfart. Det visar kartläggningen Sveriges bästa e-handelskommuner från Svea Bank.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum