Ny undersökning visar: Pandemin har lett till en ökad digitalisering
För fjärde året i rad har bank- och finansgruppen Svea genomfört sin rapport Digital försäljning. I årets undersökning liksom 2020 fick företagen bland annat svara på vilka åtgärder de har genomfört för att bättre klara av en pandemi liknande Covid-19.
- 43 procent av svenska företag har anpassat sin verksamhet till att bli mer digital (26%)
- 17 procent har satsat mer på marknadsföring (13%)
- 15 procent har börjat erbjuda hemleveranser (5%)
*2020 inom parentes
– Under året har vi fått en större förståelse för vad digitaliseringen kan möjliggöra. Det är därför positivt att fler företag har valt att anpassa sin verksamhet genom att bli mer digitala och erbjuda hemleveranser i högre utsträckning. I framtiden tror jag att konsumenterna kommer efterfråga ett ännu större digitalt utbud, vilket kräver att företag också anpassar sig till det, säger Thomas Svensson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
2020 uppgav endast åtta procent av företagen att pandemin påverkat deras försäljning ganska eller mycket positivt. I årets undersökning har den siffran stigit till hela 27 procent. Men 32 procent av företagen anser fortfarande att coronakrisen har haft en negativ inverkan på deras totala försäljning.
Årets rapport visar att företag som riktar sig direkt till både konsumenter och till andra företag har klarat pandemin bäst. 34 procent av dem säger att pandemin har haft en positiv effekt på försäljningen. Bland renodlade B2B-företag svarar 24 procent samma sak.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 26 maj – 18 juni 2021. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Hur har Coronakrisen (Covid-19) påverkat er totala försäljning?
|
2020 |
2021 |
Både företag och privatpersoner (B2B och B2C) |
Endast företag (B2B) |
Mycket positiv påverkan |
3 % |
9 % |
9 % |
11 % |
Ganska positiv påverkan |
5 % |
18 % |
25 % |
13 % |
Ingen påverkan |
36 % |
37 % |
31 % |
42 % |
Ganska negativ påverkan |
33 % |
24 % |
25 % |
23 % |
Mycket negativ påverkan |
22 % |
8 % |
7 % |
9 % |
Vet ej |
1 % |
3 % |
3 % |
3 % |
Har ni gjort något av följande för att er verksamhet bättre ska klara en pandemi (som Covid-19)?: Flervalsalternativ
|
2021 |
2020 |
Vi har sänkt våra priser |
7 % |
9 % |
Vi har blivit mer digitala |
43 % |
26 % |
Vi erbjuder hemleveranser |
15 % |
5 % |
Vi har utökat vår marknadsföring |
17 % |
13 % |
Vi har inlett samarbeten med andra aktörer |
12 % |
8 % |
Annat |
4 % |
23 % |
Vi har inte gjort några förändringar |
25 % |
39 % |
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi AB (publ)
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Var fjärde e-handlare är stressad över den tekniska utvecklingen17.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
AI-teknik skapar både stress och möjligheter för Sveriges e-handlare. Sveas senaste undersökning E-handelsläget visar att utvecklingstakten för ny teknik numera går så snabbt att var fjärde e-handlare känner sig stressade över att hinna med. Dessutom anser 37 procent att AI är en säkerhetsrisk. Trots det är e-handlarna överens om att AI är här för att stanna. Bland de e-butiker som redan använder tekniken upplever man effekter som kostnadsbesparingar och effektivare marknadsföring.
Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q226.6.2024 09:36:14 CEST | Pressmeddelande
Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.
Young E-business of the Year 2024: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling25.6.2024 07:23:18 CEST | Pressmeddelande
För sjätte året har Svea Bank genomfört tävlingen Young E-business of the Year för att uppmuntra företagande bland unga och stötta framtidens digitala entreprenörer. Med chansen att vinna ett stipendium har ungdomar mellan 15 och 25 år presenterat sina digitala affärsidéer för jurypanelen. Nu är årets vinnare korade – StudyStellar.
Undersökning från Svea Bank: En av fem e-handlare ser ingen anledning att minska antalet returer23.5.2024 08:56:26 CEST | Pressmeddelande
De senaste åren har den negativa miljöpåverkan från returer inom e-handeln varit en omdiskuterad fråga. Nya siffror från Svea Banks undersökning E-handelsläget visar att en av fem e-handlare inte ser någon anledning att minska sina returer. Majoriteten, 84 procent, uppger också att returer inte påverkar deras verksamhet negativt – varken finansiellt eller miljömässigt.
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum