Ny VW Crafter byggs i Polen.

• Ny modell av transportbilen VW Crafter kommer 2016
  • Volkswagen Transportbilar bygger ny fabrik i Polen
  • Minst 2 300 nya arbetstillfällen i staden Września.

Volkswagens största transportbil Crafter kommer i nytt utförande mot slutet av 2016. Den nya bilen ska tillverkas i Polen i en ny fabrik som börjar byggas senare i år.

– Med beslutet att bygga nya Crafter i Polen har vi stakat ut en ny strategisk kurs för våra lätta transportbilar, konstaterar Leif Östling, styrelsemedlem och ansvarig för Volkswagens kommersiella fordon.

Den nya anläggningen i Września blir VW Transportbilars andra fabrik i Polen. Inom cirka 220 hektar ska där rymmas karosstillverkning, en lackeringsanläggning samt slutmontering av hela bilen. Byggstarten är planerad till slutet av 2014 och produktionen ska rulla igång cirka två år senare.

Sedan tidigare tillverkar Volkswagen Transportbilar sin minsta modell Caddy och även dagens version av den klassiska Folkabussen i Poznan, som ligger i samma region i västra Polen som den kommande nya fabriken.

Lisbeth Hansson Marknad/Information-PR Volkswagen Transportbilar Volkswagen Group Sverige AB 151 88 Södertälje Tel +46-8-553 86992 Mob: +46 70 543 20 58 Fax: +46 8 553 869 33

Volkswagen Transportbilar marknadsför idag modellerna Caddy, Caddy Life, California, Transporter, Caravelle, Multivan, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 62 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.

Volkswagen Transportbilar (VWCV) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvriga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Under 2018 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500,000 fordon som producerats i fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30% i Sverige, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.