Ny webbinarieserie om beställarens kunskap, regelefterlevnad och ansvar

För tredje året i rad arrangeras "Forum för sund konkurrens och schyssta byggen" med syfte att uppnå sund konkurrens i bygg- och anläggningssektorn. I år bjuds alla som verkar i och kring sektorn in till en webbinarieserie i tre delar med fokus på beställarrollen, i alla led. Aktuella teman är kunskap och kompetens, regelefterlevnad och ansvar.

– Det är tredje året i rad som vi anordnar Forum för sund konkurrens och schyssta byggen och allt fler aktörer inser vilken avgörande betydelse frågan om sund konkurrens har för byggbranschens utveckling. I år lägger vi fokus på beställarrollen och principen om ”Rätt från mig”. Oavsett om du är en byggherre, entreprenör som tar in en underentreprenör, privatperson eller bostadsrättsförening som beställer byggtjänster, så bär du ansvaret att anlita schyssta byggföretag – som genomför sunda byggprojekt, säger Claes Thunblad, chef affärsutveckling och nationell samordnare för Sund konkurrens, Byggföretagen.

Webbinarierna äger rum på tisdagar kl 13.00:

8 november, Beställarrollen – Kunskap och kompetens

15 november, Beställarrollen – Regelefterlevnad

22 november, Beställarrollen – Ansvar

Arrangörer: Byggföretagen, Installatörföretagen, Maskinentreprenörerna, Måleriföretagen, Glasbranschföreningen, Plåt & Ventföretagen, Byggnads, SEKO, Ledarna, Unionen, Elektrikerförbundet, Sveriges Ingenjörer

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen kräver utökat informationsutbyte mellan myndigheter24.11.2022 09:10:19 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen välkomnar utredningsförslaget om ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet i bygg- och anläggningsbranschen. - Det är skillnad på byggare och byggare. Byggföretagen har under lång tid framfört behovet av en ny sekretesslagstiftning som möjliggör delgivande av relevant information, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

"Återhållsamma lönekrav är en förutsättning"3.11.2022 10:30:00 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen inleder avtalsrörelsen i skuggan av en kraftig inbromsning i bygginvesteringarna. - Kostnadsökningar, stigande räntor och fortsatt osäkerhet kring cementförsörjningen kräver en ansvarsfull avtalsrörelse. Återhållsamma lönekrav är en förutsättning för att trygga sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.