Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Nya Amraok kamouflerad

Nya Amarok fortsätter sin tradition med en design som signalerar kraft och kvalitet. Denna image förstärks av den nya högkvalitativa interiören där digital instrumentering möter paneler i läderlook och breda sköna säten som kan fås med 10-vägs elektrisk justering. Det finns också möjlighet att få bilen utrustad med ett premium ljudsystem, IQ.Light LED-matrix strålkastare, 21 tums fälgar och upp till 30 olika assistanssystem, varav 20 är helt nya för Amarok.

Än så länge döljs Amaroks design, men till sommaren kommer det gå att se den utan kamouflage. ”För nya generationen så har vi signifikant modifierad den arketypiska designen hos Amarok. Den är nu otvetydigt mer karaktärsfull och ännu mer imponerande”, säger Albert-Johann Kirzinger, chefsdesigner på Volkswagen Transportbilar, när han summerar resultatet.

535 centimeter lång (+10) och ett axelavstånd på 327 centimeter (+17,5), ger inte bara mer utrymme för passagerare och last. De kortare överhängen fram och bak har en positiv inverkan vid offroadkörning, precis som det rejält förbättrade vadningsdjupet. Nya Amarok får också lasta mer (upp till 1,2 ton) och fler drivlinor kommer klara av att dra släp på upp till 3,5 ton.

I Sverige kommer Amarok att erbjudas i tre olika utrustningsversioner med en fyr- eller sexcylindrig (V6) motor med fyrhjulsdrift. Förväntad säljstart i slutet på året och marknadsintroduktion under första halvåret 2023.

Volkswagen Transportbilar har sålt över 830 000 Amarok i Europa, Sydamerika, Sydafrika och Oceanien sedan introduktionen 2010. I Sverige var Amarok den bäst säljande pickupen från 2013 fram till sista produktionsåret 2020. Styrkorna från Amarok, med kraftfull V6-motor, hög lastkapacitet, god komfort och autentisk offroad-design, har alla utvecklats och förstärkts i den nya generationen.

Nya Amraok kamouflerad
Nya Amarok med vässade on- och offroad-egenskaper
Lastvikt upp till 1.200 kg och släpvagnsvikt 3.500 kg
Ny Amarok har 20 helt nya assistans- och säkerhetssystem
5350 mm lång (+100 mm). 3270 mm axelavstånd (+175 mm)
I sommar visas nya Amarok utan kamouflage
Nya Amarok kommer till Sverige 2023
Kraftfulla 4- och 6-cylindriga TDI-motorer erbjuds
Nya Amarok kommer byggas i Sydafrika
Sveriges mest populära pickup 2013-2020. Nu kommer uppföljaren!

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover17.6.2022 18:55:07 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.