Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP Global Public Transport Summit samlades aktörer inom kollektivtrafikbranschen från hela världen i Stockholm. Hogia var en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, Hogias molnbaserade system för realtidsinformation. Med hjälp av Internet of Things kan tekniken som förmedlar realtidsdata från och till bussar förenklas. Det kommer att ge helt nya förutsättningar för trafikoperatörerna och trafikhuvudmännen menar Frida Christensson, bolagschef på Hogia Communications.

Under UITP visade Frida Christensson hur Hogias molnbaserade system för realtidsinformation kan effektivisera kollektivtrafiken.

Med hjälp av Internet of Things presenterar vi en tekniskt enklare lösning som sänker kostnaderna och skapar större frihet för både trafikoperatörer och trafikhuvudmän. Vårt molnbaserade realtidssystem TransitCloud, skapar nya förutsättningar för hur ansvaret för tekniken i fordonen kan fördelas.

Trafikoperatörerna, som har huvudansvaret för att förse resenärerna med trafikinformation, behöver inte längre ansvara för dyra och komplicerade ombordsystem. Trafikoperatörerna kan istället uppfylla kraven på att leverera trafikdata med enklare positioneringsutrustning och sänker därmed sina kostnader för fordonsteknik i enlighet med ITxPT.

Den här utvecklingen har redan börjat hos några av våra kunder och vårt system gick i skarp drift på midsommarafton när Transdev tog över busstrafiken i Sigtuna, Märsta, Upplands Väsby, Vallentuna och hos Arriva som fortsätter att trafikera Ekerö med både nya och uppfräschade bussar. Bussarna har en avancerad IT-infrastruktur som utvecklats i samarbete med Hogia. Det nya ledningssystemet omfattar bland annat sekundpositionering, passagerarräkning, prognoshantering, talkommunikation och förändring av körväg. All data utväxlas i realtid mellan backoffice och förare. Den nya lösningen ger trafikoperatörenen samlad bild av trafiken i alla led. Förare och resenärer får tillgång till förbättrad information vid förändringar före, under och efter resan - allt för att ge resenärerna en så bra resa som möjligt.

Vi vill bidra till att få fler att åka kollektivt för det är smart för miljön, för ekonomin och för samhället i stort.

Frida Christensson, ansvarig för satsningen på trafikoperatörer och bolagschef för Hogia Communications AB.

Hogias programvaror inom kollektivtrafik förser i dag 90 procent av alla resenärer som reser kollektivt i Sverige med reseinformation. I Norden är motsvarande siffra 70 procent. De sex största trafikhuvudmännen i Norden, det vill säga de som ansvarar för trafiken i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Västra Götaland och Skåne, är alla kunder till Hogia. I Storbritannien finns Norfolk County Council och Red Funnel bland kunderna. De fyra största trafikoperatörerna i Sverige har systemlösningar från Hogia för att effektivisera flödet av information och för att skapa en bättre kundupplevelse.

Digitalisering av Portsmouth International Port5.9.2019 10:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av den engelske kanal. Herfra går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Portsmouth International Port har tildelt Hogia kontrakt for leveranse av et terminalstyringssystem som skal digitalisere styringen av varetransport gjennom terminalen og dermed øke terminalens effektivitet.

Digitalisering av Portsmouth International Port22.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn, med populära destinationer i Frankrike, Spanien och Kanalöarna. Två rederier transporterar 250 000 fraktenheter genom terminalen varje år. Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet.

Digitalisering av avfallshanteringen27.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin