Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP Global Public Transport Summit samlades aktörer inom kollektivtrafikbranschen från hela världen i Stockholm. Hogia var en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, Hogias molnbaserade system för realtidsinformation. Med hjälp av Internet of Things kan tekniken som förmedlar realtidsdata från och till bussar förenklas. Det kommer att ge helt nya förutsättningar för trafikoperatörerna och trafikhuvudmännen menar Frida Christensson, bolagschef på Hogia Communications.

Under UITP visade Frida Christensson hur Hogias molnbaserade system för realtidsinformation kan effektivisera kollektivtrafiken.

Med hjälp av Internet of Things presenterar vi en tekniskt enklare lösning som sänker kostnaderna och skapar större frihet för både trafikoperatörer och trafikhuvudmän. Vårt molnbaserade realtidssystem TransitCloud, skapar nya förutsättningar för hur ansvaret för tekniken i fordonen kan fördelas.

Trafikoperatörerna, som har huvudansvaret för att förse resenärerna med trafikinformation, behöver inte längre ansvara för dyra och komplicerade ombordsystem. Trafikoperatörerna kan istället uppfylla kraven på att leverera trafikdata med enklare positioneringsutrustning och sänker därmed sina kostnader för fordonsteknik i enlighet med ITxPT.

Den här utvecklingen har redan börjat hos några av våra kunder och vårt system gick i skarp drift på midsommarafton när Transdev tog över busstrafiken i Sigtuna, Märsta, Upplands Väsby, Vallentuna och hos Arriva som fortsätter att trafikera Ekerö med både nya och uppfräschade bussar. Bussarna har en avancerad IT-infrastruktur som utvecklats i samarbete med Hogia. Det nya ledningssystemet omfattar bland annat sekundpositionering, passagerarräkning, prognoshantering, talkommunikation och förändring av körväg. All data utväxlas i realtid mellan backoffice och förare. Den nya lösningen ger trafikoperatörenen samlad bild av trafiken i alla led. Förare och resenärer får tillgång till förbättrad information vid förändringar före, under och efter resan - allt för att ge resenärerna en så bra resa som möjligt.

Vi vill bidra till att få fler att åka kollektivt för det är smart för miljön, för ekonomin och för samhället i stort.

Frida Christensson, ansvarig för satsningen på trafikoperatörer och bolagschef för Hogia Communications AB.

Hogias programvaror inom kollektivtrafik förser i dag 90 procent av alla resenärer som reser kollektivt i Sverige med reseinformation. I Norden är motsvarande siffra 70 procent. De sex största trafikhuvudmännen i Norden, det vill säga de som ansvarar för trafiken i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Västra Götaland och Skåne, är alla kunder till Hogia. I Storbritannien finns Norfolk County Council och Red Funnel bland kunderna. De fyra största trafikoperatörerna i Sverige har systemlösningar från Hogia för att effektivisera flödet av information och för att skapa en bättre kundupplevelse.

Proaktivitet för en attraktivare kollektivtrafik25.2.2020 10:30:00 CETBlogginlägg

Håll dina kunder informerade i alla lägen! Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe i början av mars. Hon kommer att prata om framtidens kollektivtrafik och hur trafikledningen med smart information kan agera proaktivt och undvika att störningar i kollektivtrafiken drabbar resenären, vilket skapar en smidigare resa och bidrar till en attraktivare kollektivtrafik. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik, säger Emma och berättar mer om hur detta kommer att se ut.