Nya ungar i Skånes berguvsbon

I Skåne finns det i dagsläget runt fem berguvspar som har fått ungar. Just nu växer ungarna så det knakar och föräldrarna är fullt upptagna med att skaffa mat åt dem. Genom ett samarbete med Skånes Ornitologiska Förening skapar E.ON bättre förutsättningar för berguvarnas fortsatta överlevnad.

De första av årets ungar har lämnat boet men har ännu inte lärt sig flyga. Därför sitter de i närheten av boet, ofta på en brant där berguven tycker om att bygga sitt bo.

- Det tar cirka 3 veckor till innan de verkligen kan flyga. För de som är lite senare födda tar det ytterligare 6-7 veckor innan de är flygfärdiga, säger Arne Hegemann, ordförande i SkOF och forskare vid Lunds universitet.

Berguven är världens största uggla men är tyvärr en ovanlig syn i Skåne. Det finns idag cirka 15 revir och runt 5 av dessa har häckat och fått ungar i år vilket är en minskning jämfört med de senaste åren.

- Antalet har minskat för att dödligheten är för hög. Delvis på grund av elstolpar, under vintern dog till exempel en 10-årig hanne som har producerat många ungar, honan finns kvar men är ensam. Men fågelinfluensan har också drabbat berguven ganska hårt, säger Arne Hegemann.

E.ONs elstolpar är perfekta utkiksplatser för berguven, men om berguvarna kommer åt de strömförande ledningarna händer det dessvärre att de förolyckas. Därför har E.ON säkrat elledningar på ett antal platser i närheten av berguvarnas revir i ett försök att få fler att överleva.

- Vi har isolerat ett antal ledningar så att när berguven sätter sig på balken i en stolpe och sen ska lyfta, så riskerar den inte, med sina upp till 1,7 meter i vingspann, kortsluta emellan två faser. En viktig insats både för oss och våra fågelvänner, säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON.

Skånes ornitologiska förening (SkOF) har de senaste veckorna kontrollerat reviren, kollat av bona och om det finns ungar i boet. De har också ringmärkt ungarna så att man lättare kan följa dessa under deras levnadstid.

Tillsammans med E.ON fortsätter SkOF att se över på vilka platser det finns behov av att säkra ledningarna och arbeta för att berguvarna ska bli fler.

Klicka här för att se en film om hur SkOF och E.ON samarbetar.

Fakta berguvar:

Berguven (Bubo bubo) är en av världens största ugglor och förekommer i större delen av Europa och Asien. Den har en massiv kropp och ett kraftigt huvud med örontofsar. Ögonen är orangegula, fjäderdräkten mörkfläckig och bröst och mage är ljusare än ryggen. Berguven kan ha ett vingspann på 170 cm.

Berguven häckar vid 2-3 års ålder och honan lägger vanligtvis 2-3 ägg, som ruvas i drygt en månad. Ungarna är flygfärdiga efter 80-90 dygn. Berguven är extremt känslig för störning under häckningen och kan överge både ägg och ungar om den blir oroad. För att skydda fåglarna hålls därför de flesta revir hemliga.

E.ON välkomnar nationell strategi för koldioxidinfångning7.5.2024 14:20:06 CEST | Pressmeddelande

Idag överlämnade Fossilfritt Sverige en nationell strategi för koldioxidinfångning till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. Strategin välkomnas av E.ON som även bidragit i arbetet med strategin. E.ON har flera projekt för koldioxidinfångning och tydliga affärsmodeller och styrmedel är nu helt nödvändiga för att få fart på utvecklingen, anser E.ON Sveriges vd Johan Mörnstam.