Trafikverket

Nya uppställningsspår vid Västerås Västra – ska förbättra tillgängligheten för tåg och resenärer

Dela
Nu är det klart med de första 95 miljonerna som Trafikverket ska finansiera i Västerås nya resecentrum. Pengarna ska gå till att flytta uppställningsspåren för tåg och är ett viktigt steg för att ge plats åt fler tåg i framtiden och förbättra tillgängligheten för resenärer.
Västerås nya resecentrum sett från ovan. Illustration: BIG/Playtime.
Västerås nya resecentrum sett från ovan. Illustration: BIG/Playtime.

När Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll byggs ut från två till fyra spår ökar behoven av kapacitet på spåren i takt med att trafiken kommer att öka på sträckan. Därför har Trafikverket tagit ett beslut om nya uppställningsspår vid Västerås Västra, som är det första steget för att bygga Västerås nya resecentrum. Genom att flytta uppställningsspåren till Västerås Västra får man bort trafiken på de spår vid Västerås Central som i dag används för att ställa upp tåg som inte är i trafik.

– Det är ett viktigt steg att flytta uppställningsspåren till Västerås Västra för att vi gemensamt med kommunen ska kunna komma i gång med byggandet av ett nytt resecentrum i staden. Att vi kommit så här långt är resultatet av ett nära samarbete under flera år med Västerås stad och Region Västmanland, för att komma fram till den bästa lösningen, säger Rami Yones, regional direktör i Region Öst på Trafikverket.

– Det här är ett stort besked för oss. Västerås stad och Trafikverket har haft ett nära samarbete under många år. Vi har en gemensam ambition om att genomföra Västerås nya resecentrum, det här beslutet visar att Trafikverket är angelägna med att komma igång med planen, säger Sanna Edling, projektchef Mälarporten i Västerås stad.

Trafikverket är en av flera finansiärer i Västerås nya resecentrum. Trafikverkets åtagande i avtalet handlar om att bygga om bangården och delar av resecentrumbyggnaden. Trafikverket har i sin planering budgeterat för en start 2028 men med möjlighet till förskottering då bygget i sådana fall skulle kunna komma i gång tidigare.  Flytten beräknas att kosta cirka 95 miljoner kronor.

– Det är glädjande att arbetet med resecentrums första etapp snart kan börja. Det är viktigt för hela Västmanlands utveckling att kapaciteten hos kollektivtrafiken kan möta de behov vi ser i framtiden, säger Jenny Landernäs, ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.

– Resandet har under de senaste 30 åren ökat markant och vi har i dag cirka 5 gånger fler tågoperatörer som kör på våra spår än vad vi hade för 30 år sedan. Att kunna erbjuda tågoperatörerna fler spår att ställa upp tågen på gör att både tillgängligheteten för tåg och resenärer kan öka, säger Rami Yones.

Nyckelord

Kontakter

För mer information


Rami Yones, regional direktör Trafikverket Region Öst, 010-1241550, rami.yones@trafikverket.se 


Sanna Edling, projektchef Mälarporten Västerås Stad, 021-391057, sanna.edling@vasteras.se 


Jenny Landernäs, regionråd, ordförande Regionala utvecklingsnämnden region Västmanland, 076-511 61 27, jenny.landernas@regionvastmanland.se



Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

Västerås nya resecentrum sett från ovan. Illustration: BIG/Playtime.
Västerås nya resecentrum sett från ovan. Illustration: BIG/Playtime.
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Trafikverket tar stora steg mot ny process  för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.

The Swedish Transport Administration is taking steps towards the new process within the EU for the allocation of train capacity28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

To coordinate train traffic between several countries and create a reliable and harmonized process for the allocation of railway capacity has so far been a difficult nut to crack within the EU. However, within a year or so, a new european regulation is expected to be adopted for, among other things, the allocation of railway capacity, with the aim of facilitating cross-border and national traffic.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye