Nya Vänerleden blir Sveriges sjätte nationella cykelled

Trafikverket har godkänt Vänerleden som Sveriges sjätte nationella cykelled. Den 64 mil långa leden ska stå färdig till sommarsäsongen 2022, då Trafikverkets officiella cykelledskyltar ska finnas på plats. Invigning sker tidigt i sommar.

Vänerleden är byggd kring fyra etapper på mellan 14 och 18 mil, som alla innehåller sevärdheter och besöksmål som tillsammans ska passa för flerdagsturer. Några av sträckorna används redan idag som cykelled, medan andra blir nya för ändamålet. Arbetet med att koppla samman Vänerleden har gjorts av Vänersamarbetet – en sammanslutning av samtliga 13 kommuner runt Vänern, i tätt samarbete med Turistrådet Västsverige och Visit Värmland.

-          När intresset för cykel fortsätter att öka innebär en nationell cykelled att vi blir ännu mer konkurrenskraftiga som cykeldestination i Västsverige och i området runt hela Vänern. Det innebär också en kvalitetssäkring och trygghet för alla som arbetar med cykelturism i regionen, men också för alla som kommer hit för att cykla. Detta är bra för både boende och besökare, säger Henrik Linneros, projektledare på Turistrådet Västsverige.

Turister som tar sig till Vänerområdet kommer att kunna ta del av Vänerns finaste badstränder, spännande lokal mat, kulturupplevelser i världsklass och unika naturfenomen. Vänerleden går längs vägar med låg trafikmängd och har granskats ur trafiksäkerhetssynpunkt av Trafikverket.

-          Intresset för cykelturism har ökat kraftigt de senaste åren och vår förhoppning är att Vänerleden kommer leda till att fler upptäcker vår fantastiska sjö och de besöksmål och aktiviteter som finns runtom den, säger Madeleine Norum, projektledare för Lake Vänern Grand Tour.

Storsatsning på filmen som upplevelse i Västra Götaland23.8.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september drar Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.