Nyårstalaren på Skansen 2016: Pernilla August

Nu är det klart att Pernilla August läser Tennysons Nyårsklockan och tar med oss in i 2017 när tolvslaget firas och Skansens 125-årsjubileum avslutas. -Vi välkomnar ännu en fantastisk kvinna till Skansen och Sollidenscenen på nyårsafton, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Pernille August har tyngden och erfarenheten som skådespelare för att tolka Tennyson på ett inkännande och inspirerande sätt.

Som traditionen bjuder firas tolvslaget på Skansen med ett festligt program på Sollidenscenen och direktsändning i SVT. Programledare är Micke Leijnegård och regissören, skådespelaren och manusförfattaren Pernilla August läser Lord Alfred Tennysons dikt Nyårsklockan.

De medverkande artisterna är Blossom Tainton, Gladys del Pilar, Jessica Folcker, Boris René, Brolle, Strandels, Anne-Lie Rydé och Elisa Lindström som ackompanjeras av ett band under ledning av Johan Granström.

Fakta om Pernilla August

Pernilla Augusti filmdebuterade 1975 i en liten roll i Roy Anderssons film Giliap. Hon gick ut Teaterhögskolan 1982 och fick redan under sin utbildning en av rollerna i Ingmar Bergmans Fanny och Alexander. Hon har sedan 1985 tillhört Dramatens fasta ensemble.

Pernilla August fick både en Guldbagge och utmärkelsen Bästa kvinnliga skådespelare vid Cannefestivalen 1992 för Den goda viljan. Hon är internationellt mest känd som Anakin Skywalkers mamma Shmi Skywalker i Star Wars: Episode I – Det mörka hotet (1999) och Star Wars: Episode II – Klonerna anfaller (2002).

Pernilla debuterade som regissör med kortfilmen Blindgångaren 2005 och skrev 2010 manus och regisserade Svinalängorna, som tilldelades Guldbaggen för Bästa regi. Pernilla August var också en av regissörerna till den danska serien Arvingarna (2014).

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.