Nyårstalaren på Skansen 2016: Pernilla August

Nu är det klart att Pernilla August läser Tennysons Nyårsklockan och tar med oss in i 2017 när tolvslaget firas och Skansens 125-årsjubileum avslutas. -Vi välkomnar ännu en fantastisk kvinna till Skansen och Sollidenscenen på nyårsafton, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Pernille August har tyngden och erfarenheten som skådespelare för att tolka Tennyson på ett inkännande och inspirerande sätt.

Som traditionen bjuder firas tolvslaget på Skansen med ett festligt program på Sollidenscenen och direktsändning i SVT. Programledare är Micke Leijnegård och regissören, skådespelaren och manusförfattaren Pernilla August läser Lord Alfred Tennysons dikt Nyårsklockan.

De medverkande artisterna är Blossom Tainton, Gladys del Pilar, Jessica Folcker, Boris René, Brolle, Strandels, Anne-Lie Rydé och Elisa Lindström som ackompanjeras av ett band under ledning av Johan Granström.

Fakta om Pernilla August

Pernilla Augusti filmdebuterade 1975 i en liten roll i Roy Anderssons film Giliap. Hon gick ut Teaterhögskolan 1982 och fick redan under sin utbildning en av rollerna i Ingmar Bergmans Fanny och Alexander. Hon har sedan 1985 tillhört Dramatens fasta ensemble.

Pernilla August fick både en Guldbagge och utmärkelsen Bästa kvinnliga skådespelare vid Cannefestivalen 1992 för Den goda viljan. Hon är internationellt mest känd som Anakin Skywalkers mamma Shmi Skywalker i Star Wars: Episode I – Det mörka hotet (1999) och Star Wars: Episode II – Klonerna anfaller (2002).

Pernilla debuterade som regissör med kortfilmen Blindgångaren 2005 och skrev 2010 manus och regisserade Svinalängorna, som tilldelades Guldbaggen för Bästa regi. Pernilla August var också en av regissörerna till den danska serien Arvingarna (2014).