Nybildade Lendo Group anställer nya funktioner

Lendo, den ledande digitala marknadsplatsen för konsumentlån i Norden tar nu nya steg i den globala expansionen. Ett group office skapas i Oslo där nya funktioner och roller kommer ta vidare den internationella utrullningen och ansökan för den europeiska PSD2-licensen. Som ett led i förändringen struktureras ledningen om.

Hanna Neidenmark och Mikaela Grännby

Lendo är redan idag verksamt på sex marknader och kommer nu kunna öka expansionstakten. Hanna Neidenmark som fram tills nu varit CEO för Lendo i Sverige kommer att leda Lendo i Norden, med ett tydligt fokus på tillväxt och strategisk inriktning i Sverige, Norge och Finland. Mikaela Grännby kommer att ansvara för de övriga marknaderna; Danmark, Polen och Österrike.

– Hanna och Mikaela har bidragit starkt till både Lendo och Schibsted under flera år och har under den tiden levererat imponerande resultat. Jag är jätteglad att de antagit dessa nya utmaningar i Lendos nästa fas, säger Dan Ouchterlony, styrelseordförande, Lendo.

– Med denna nya setup och fokus på innovation och produktutveckling kommer både Lendo som grupp och varje enskild marknad att kunna positionera sig som nummer ett, säger Hanna Neidenmark.

– Att vi gått in i sex marknader redan är ett bevis på att vår modell fungerar och att det finns ett behov av Lendos erbjudande internationellt. Snart kommer många fler kunder i världen att kunna ta del av våra produkter, säger Mikaela Grännby.

Båda funktionerna kommer att rapportera till Lendo groups CEO i Oslo, som ännu inte är tillsatt. En ny general manager kommer också att anställas i Sverige som ersättare till Hanna. I tillägg till de nya rollerna och etableringen av ett group office så har Lendo ansökt om en European PSD2-licens för att kunna auktoriseras under EU:s andra betaltjänstdirektiv.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Dan Ouchterlony, styrelseordförande, Lendo
+46702585981 eller dan.ouchterlony@schibsted.com

Hanna Neidenmark och Mikaela Grännby

Schibsted lanserar ny annonslösning – matchar kunder med 1,4 miljoner svenskar varje dag30.4.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande