Nybildade Lendo Group anställer nya funktioner

Lendo, den ledande digitala marknadsplatsen för konsumentlån i Norden tar nu nya steg i den globala expansionen. Ett group office skapas i Oslo där nya funktioner och roller kommer ta vidare den internationella utrullningen och ansökan för den europeiska PSD2-licensen. Som ett led i förändringen struktureras ledningen om.

Hanna Neidenmark och Mikaela Grännby

Lendo är redan idag verksamt på sex marknader och kommer nu kunna öka expansionstakten. Hanna Neidenmark som fram tills nu varit CEO för Lendo i Sverige kommer att leda Lendo i Norden, med ett tydligt fokus på tillväxt och strategisk inriktning i Sverige, Norge och Finland. Mikaela Grännby kommer att ansvara för de övriga marknaderna; Danmark, Polen och Österrike.

– Hanna och Mikaela har bidragit starkt till både Lendo och Schibsted under flera år och har under den tiden levererat imponerande resultat. Jag är jätteglad att de antagit dessa nya utmaningar i Lendos nästa fas, säger Dan Ouchterlony, styrelseordförande, Lendo.

– Med denna nya setup och fokus på innovation och produktutveckling kommer både Lendo som grupp och varje enskild marknad att kunna positionera sig som nummer ett, säger Hanna Neidenmark.

– Att vi gått in i sex marknader redan är ett bevis på att vår modell fungerar och att det finns ett behov av Lendos erbjudande internationellt. Snart kommer många fler kunder i världen att kunna ta del av våra produkter, säger Mikaela Grännby.

Båda funktionerna kommer att rapportera till Lendo groups CEO i Oslo, som ännu inte är tillsatt. En ny general manager kommer också att anställas i Sverige som ersättare till Hanna. I tillägg till de nya rollerna och etableringen av ett group office så har Lendo ansökt om en European PSD2-licens för att kunna auktoriseras under EU:s andra betaltjänstdirektiv.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Dan Ouchterlony, styrelseordförande, Lendo
+46702585981 eller dan.ouchterlony@schibsted.com

Hanna Neidenmark och Mikaela Grännby

Karin Pettersson blir ny kulturchef på Aftonbladet5.12.2019 09:02:24 CETPressmeddelande

I januari 2020 tillträder Karin Pettersson som ny kulturchef på Aftonbladet. ”Hon är en lysande publicist, skribent och debattör. Karin Pettersson brinner för vår tids största fråga, digitaliseringen och plattformarna och de omvälvande förändringar vi står inför. Hon är en intellektuell person med kvällstidningens glimt och känsla för läsaren. Jag ser fram mot en modig, samtida och framtida kulturjournalistik”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

SvD och Visual Art tar Bragdguldet till svenska folket28.11.2019 09:04:23 CETPressmeddelande

Svenska Dagbladets Bragdguld är Sveriges finaste idrottspris. Nästa vecka tillkännages vinnare för 95:e gången, men i år på ett helt nytt sätt. Med start idag börjar nedräkningen till tillkännagivandet på drygt 900 digitala skärmar runt om i Sverige. ”Bragdguldet är redan en angelägenhet för många, nu berättar vi om det för ännu fler”, säger Anna Careborg, SvD:s publisher och bragdnämndens ordförande.