SchibstedSchibsted

Nyheter som musik – Aftonbladet och IN/LAB utforskar framtidens journalistik

Dela
En nyhetstjänst som presenterar nyheter i takt med AI-genererad musik – eller som en AI-genererad raplåt. Aftonbladet och Schibsteds innovationslabb IN/LAB tar nu AI till hjälp i ett experiment för att få fler unga att ta del av oberoende journalistik.
News Changemaker Programmets Zakaria Bileh, Jumane Murad och Nardos Abrha flankerade av Aftonbladets Martin Schori till vänster och IN/LAB:s Agnes Stenbom och Belenn Bekele till höger.
News Changemaker Programmets Zakaria Bileh, Jumane Murad och Nardos Abrha flankerade av Aftonbladets Martin Schori till vänster och IN/LAB:s Agnes Stenbom och Belenn Bekele till höger.

Schibsted News Media och Stiftelsen Tinius innovationslabb IN/LAB samlade i höstas unga från Stockholms ytterstadsområden i ett program kallat ”News Changemaker Program”. Syftet var att förstå traditionella mediers utmaningar att nå befolkningsgrupper som i växande grad undviker nyheter, och gruppen hade ett uppdrag: att ta fram produktidéer som kan göra att fler unga känner förtroende för redaktionella medier och upptäcker styrkan med en fri och oberoende journalistik.

Nya AI-genererade nyhetstjänsten ”Nyheter som musik” är ett konkret resultat av deras idéarbete. Tjänsten testades förra veckan skarpt på Aftonbladet.se för ett tusental utvalda unga användare. Responsen var positiv, både från testpersonerna och ungdomarna som kom med ursprungsidén

– Det känns overkligt att vår idé är något som gick att utveckla till en prototyp som fler kan ta del av, säger deltagaren Jumane. 

För Aftonbladet var det naturligt att ställa resurser till förfogande för att genomföra projektet och testa idén.

– Vi gör det här för att mediebranschen behöver utmanas rejält. Alla undersökningar visar att unga gillar nyheter men inte det sätt vi presenterar dem på. ”Nyheter som musik” är ett exempel på hur man skulle kunna göra i framtiden. Det kanske inte är exakt det här som är framtiden men det står helt klart att vi behöver prova oss fram, utmana gamla konventioner och lyssna på framtidens nyhetskonsumenter, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet. 

I tjänsten “Nyheter som musik” kan läsarna välja mellan att själva läsa sammanfattade nyhetstexter i takt till AI-genererad musik som förstärker upplevelsen, eller ta steget fullt ut och lyssna på en AI-genererad raplåt baserad på nyhetstexten. Ungefär hälften av testanvändarna valde att ta del av de två olika upplevelserna, men den i särklass mest populära “nyhetslåten” var en rap om Beyoncés Stockholmsbesök.

– Jag gillar båda lägena, beroende på vilket humör jag är på. Instrumentala delen kändes bra eftersom den gav en känsla till nyheten. Rappen gillade jag väldigt mycket eftersom den gjorde nyhetsupplevelsen kul, säger News Changemaker-deltagaren Jumane.

Upplevelsen har tagits fram i samarbete med designbyrån EY Doberman. Kärnan är musik som verktyg för djupare engagemang och förståelse.

Experimentet väcker etiska frågor om hur en framtid med AI kan påverka flera branscher.

– En uppenbar fråga är vad som händer med upphovsrätten kring AI-generad musik? Den AI-genererade rappen är också, som hiphop brukar vara, fulladdad med värderingar. Det är inte så vi traditionellt rapporterar nyheter, där vi istället strävar efter att rapportera nyheter neutralt, säger Martin Schori.

Agnes Stenbom, chef för IN/LAB tillika industridoktorand inom AI vid KTH, pekar på behovet att låta framtidens mediekonsumenter vara med och forma hur medierna nyttjar AI.

– Det är viktigt att vi utforskar möjligheten att använda dessa tekniska möjligheter för att nå nya målgrupper, inte minst när det gäller yngre generationer som är uppvuxna i ett redan digitaliserat informationslandskap. De ser andra möjligheter än dem som sedan tidigare är investerade i traditionella medieformat, säger Agnes Stenbom.

”Nyheter som musik” är ett av flera initiativ och verktyg som Aftonbladet gör med hjälp av AI. AI används bland annat för att texta video och automatiskt transkribera intervjuer. Just nu utvecklas flera verktyg för att underlätta journalisternas arbete och ge läsarna en ännu bättre nyhetsupplevelse. Sedan några veckor har Aftonbladet en AI-policy samt har tillsatt en “AI-general” i Andreas Landmark.

För ytterligare information, vänligen kontakta: 
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB. Telefon: 08-725 25 00. E-post:agnes.stenbom@schibsted.com 
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post:martin.schori@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

News Changemaker Programmets Zakaria Bileh, Jumane Murad och Nardos Abrha flankerade av Aftonbladets Martin Schori till vänster och IN/LAB:s Agnes Stenbom och Belenn Bekele till höger.
News Changemaker Programmets Zakaria Bileh, Jumane Murad och Nardos Abrha flankerade av Aftonbladets Martin Schori till vänster och IN/LAB:s Agnes Stenbom och Belenn Bekele till höger.
Ladda ned bild
Testvyn länkad till Aftonbladet.
Testvyn länkad till Aftonbladet.
Ladda ned bild
Testvyn länkad till Aftonbladet.
Testvyn länkad till Aftonbladet.
Ladda ned bild
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare, Aftonbladet. Foto: Jimmie Wixtröm/Aftonbladet
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare, Aftonbladet. Foto: Jimmie Wixtröm/Aftonbladet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus. 

IN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab.

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye