Nytt årgångssläpp av Louis M Martini 2015 Alexander Valley Cabernet Sauvignon

Den 1 Februari landar 1200 exklusiva flaskor av Louis M Martini 2015 Alexander Valley Cabernet Sauvignon i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet fick 91 poäng av Robert Parkers Wine Advocate i mars 2018.

Vinet kommer från Alexander Valley AVA som är en del av Sonoma County. Dalgången är uppbyggd av sedimentära avlagringar, då Russian River sträcker sig genom hela Alexander Valley och floden har genom åren lämnat näringsrikt sediment. Bergssidorna alluviala, sandiga och väldränerade jordar. Vinet kommer från flera vingårdar i Alexander Valley men huvudsakligen från Barrelli Creek. En region som vinmakaren Michael Eddy framhåller som en gömd juvel för Cabertnet Sauvignon.

Skörden skedde en tidig morgon för att bevara frukten intakt och sval. Klasarna av stjälkades och druvorna skickades direkt till ståltankar. Druvorna och musten som bildas fick ligga och dra i två dagar innan alkoholjäsningen tog fart. Musten jäste relativt varmt, ca 30 ºC, sedan pumpades musten över skalen upp till tre gånger per dag. Varje tank hölls separat innan de blandades och sedan lagras på ekfat. Vinet lagrades 17 månader på en mix av franska och amerikanska ekfat, varav 43% var nya.

Louis M Martini grundades 1933 och är ett av de fem äldsta vinerierna i Napa Valley. Vineriet ligger precis söder om St. Helena. Louis M. Martini kom som 13-åring till San Francisco från Genua i Italien under tidigt 1900-tal men återvände till Italien igen för att studera vintillverkning på universitet i Alba, Piemonte. Han köpte tidigt vingårdar både i Napa Valley och Sonoma County och vineriet stod klart 1938. E&J Gallo köpte vineriet och tillhörande vingårdar 2002.

Louis M Martini Alexander Valley Cabernet Sauvignon 2015 produceras av Louis M Martini i Napa Valley,USA. Vinet är gjort på 100 procent Cabernet Sauvignon. Systembolagets artikelnummer är 90536-01 och kostar 329 kronor. Det lanseras 1 Februari 2019.

För mer information, vänligen kontakta;
Michael Mobach, produktchef på Spring Wine & Spirits, michael.mobach@springwine.se

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.