Nytt avtal för yrkesutbildningen inom byggbranschen ger fler lärlingar

Maskinentreprenörerna, Byggnads, Seko och Sveriges Byggindustrier har kommit överens om ett nytt avtal för de yrkesutbildningar som leder fram till yrkesbevis. Det nya avtalet omfattar elever som avslutar sin utbildning på gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram från och med 2021.

Med det nya yrkesutbildningsavtalet vill parterna underlätta nyanställningar med enklare regler som efterfrågas av arbetsgivare. Man har en tydligare kvalitetssäkring av grundutbildningen och stärkt anställningsskydd med en tillsvidareanställning som kan inledas med en provanställning.

- Det råder stor kompetensbrist i byggbranschen. Det nya avtalet är ett viktigt steg för att få in fler människor. Inte minst är det vår förhoppning att fler nyanlända ska hitta till branschen och att andelen kvinnor ska öka. Det nya avtalet innebär också att vi öppnar upp nya vägar för de som idag befinner sig lång ifrån arbetsmarknaden vilket känns mycket bra, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Yrkesutbildningsavtalet lägger grunden för den yrkesutbildning som sker i gymnasieskolan, i yrkesutbildning för vuxna och i branschens egen lärlingsutbildning i företag. Det nya avtalet säkerställer att alla utbildningsvägar ställs under samma kvalitetskrav.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Tullstedt, Expert kompetensförsörjning Sveriges Byggindustrier,
0733-90 09 70, lars.tullstedt@sverigesbyggindustrier.se

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Samförståndsanda kan trygga svensk infrastruktur17.2.2020 13:14:37 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Seko avtalsyrkanden. Yrkandena berör det sista avtalsområdet av tre på vilka Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Konstruktiva avtalsförhandlingar tryggar byggjobben och skapar sund konkurrens13.2.2020 14:05:39 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Byggnads avtalsyrkanden. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas, fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Verksamhetsanpassat Tjänstemannaavtal inom byggsektorn tryggar byggjobben6.2.2020 16:30:34 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen yrkanden med Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen. Yrkandena berör tjänstemannaområdet inom vilket Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.