Nytt avtal för yrkesutbildningen inom byggbranschen ger fler lärlingar

Maskinentreprenörerna, Byggnads, Seko och Sveriges Byggindustrier har kommit överens om ett nytt avtal för de yrkesutbildningar som leder fram till yrkesbevis. Det nya avtalet omfattar elever som avslutar sin utbildning på gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram från och med 2021.

Med det nya yrkesutbildningsavtalet vill parterna underlätta nyanställningar med enklare regler som efterfrågas av arbetsgivare. Man har en tydligare kvalitetssäkring av grundutbildningen och stärkt anställningsskydd med en tillsvidareanställning som kan inledas med en provanställning.

- Det råder stor kompetensbrist i byggbranschen. Det nya avtalet är ett viktigt steg för att få in fler människor. Inte minst är det vår förhoppning att fler nyanlända ska hitta till branschen och att andelen kvinnor ska öka. Det nya avtalet innebär också att vi öppnar upp nya vägar för de som idag befinner sig lång ifrån arbetsmarknaden vilket känns mycket bra, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Yrkesutbildningsavtalet lägger grunden för den yrkesutbildning som sker i gymnasieskolan, i yrkesutbildning för vuxna och i branschens egen lärlingsutbildning i företag. Det nya avtalet säkerställer att alla utbildningsvägar ställs under samma kvalitetskrav.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Tullstedt, Expert kompetensförsörjning Sveriges Byggindustrier,
0733-90 09 70, lars.tullstedt@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.