Nytt avtal för yrkesutbildningen inom byggbranschen ger fler lärlingar

Maskinentreprenörerna, Byggnads, Seko och Sveriges Byggindustrier har kommit överens om ett nytt avtal för de yrkesutbildningar som leder fram till yrkesbevis. Det nya avtalet omfattar elever som avslutar sin utbildning på gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram från och med 2021.

Med det nya yrkesutbildningsavtalet vill parterna underlätta nyanställningar med enklare regler som efterfrågas av arbetsgivare. Man har en tydligare kvalitetssäkring av grundutbildningen och stärkt anställningsskydd med en tillsvidareanställning som kan inledas med en provanställning.

- Det råder stor kompetensbrist i byggbranschen. Det nya avtalet är ett viktigt steg för att få in fler människor. Inte minst är det vår förhoppning att fler nyanlända ska hitta till branschen och att andelen kvinnor ska öka. Det nya avtalet innebär också att vi öppnar upp nya vägar för de som idag befinner sig lång ifrån arbetsmarknaden vilket känns mycket bra, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Yrkesutbildningsavtalet lägger grunden för den yrkesutbildning som sker i gymnasieskolan, i yrkesutbildning för vuxna och i branschens egen lärlingsutbildning i företag. Det nya avtalet säkerställer att alla utbildningsvägar ställs under samma kvalitetskrav.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Tullstedt, Expert kompetensförsörjning Sveriges Byggindustrier,
0733-90 09 70, lars.tullstedt@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier inviger landets första Säkerhetspark för byggbranschen vid Arlanda flygplats7.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Idag måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Amorteringskrav ger 7 800 färre bostäder per år4.10.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

Kreditrestriktioner i form av amorteringskrav och bankernas skärpta kvar att leva på kalkyler förklarar åtminstone halva fallet i bostadsbyggandet sedan 2017. – Ett minskat årligt byggande med minst 7 800 bostäder är allvarligt. Momsintäkterna från bostadsbyggandet blir årligen 4,6 miljarder kronor lägre. Det är ett tappat reformutrymme som kunde ha använts till fler sjuksköterskor, lärare och poliser, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.