NYTT AVTAL PÅ PLATS

Kommunal och arbetsgivarna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona är överens om arbetsmarknadens största avtal. Avtalet löper över fyra år och gäller 1 november 2020 till och med 31 mars 2024.

Förbundsordförande

Efter hårda men konstruktiva förhandlingar har parterna enats. Det nya avtalet innebär bland annat högre löner för alla och en extra satsning på yrkesutbildade i välfärden. Ett engångsbelopp om 5 500 kronor kommer att betalas ut till samtliga arbetstagare på avtalsområdet.

- Det här är en seger för medlemmarna i Kommunal. Jag är stolt över att vi i ett enda avtal lyckats driva igenom så stora förbättringar. Det handlar om riktiga löneökningar som syns i plånboken. Nu höjer vi statusen på några av Sveriges viktigaste och mest kvinnodominerade yrken, säger Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin.

Utöver höjda löner innebär avtalet centrala villkorsförbättringar för bland annat semester och arbetstider. För nattarbetare sänks antalet timmar som ingår i en heltidstjänst – vilket ökar möjligheterna till återhämtning och ett hållbart arbetsliv. Dessutom innebär avtalet ett steg mot ökad trygghet när perioden för tidsbegränsade anställningar förkortas.

- Avtalet är avgörande för en tryggare välfärd och ett starkare Sverige, säger Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin. Rekryteringsutmaningen vi står inför är ett faktum - det måste helt enkelt bli mer attraktivt och mer lönsamt att arbeta inom dessa viktiga yrken. Nu fortsätter kampen för högre löner och bättre arbetsvillkor för medlemmarna i Kommunal, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Period

Avtalet löper över fyra år och gäller 1 november 2020 till och med 31 mars 2024, alltså 41 månader.

Lön

• 2 procent (520 kronor) + ett engångsbelopp på 5 500 kronor

• 2 procent (530 kronor)
  • Extrasatsning på yrkesutbildade 0,6 procent

• 1,4 procent (380 kronor)
  • Extrasatsning på yrkesutbildade 0,6 procent

• Utrymmet fastställs av centrala parter

Villkorsförbättringar

Kortare nattarbetstid. Arbetstiden för ständig natt sänks till 34,20 timmar/vecka jämfört med dagens 36,20 timmar/vecka.

Tryggare anställningar. Den som har en visstidsanställning eller ett vikariat ska erbjudas en tillsvidare anställning efter 18 månader istället för dagens 24 månader.

Sammanhållen semester. Om semesterledighet på arbetsgivarens begäran förläggs till tidpunkt före eller efter juni–augusti får en arbetstagare, som fått högst 14 semesterdagar förlagda under juni–augusti, 2 betalda semesterdagar extra under semesteråret samt ett engångsbelopp om 5000 kronor.

En arbetstagare som fått 15-19 dagar förlagda under juni till augusti får en betald semesterdag extra under semesteråret samt ett engångsbelopp om 3000 kronor.

Förbundsordförande

Pressträff med anledning av förhandlingar mellan Kommunal samt SKR och Sobona3.11.2020 08:25:43 CETPressmeddelande

Tid: Tisdagen den 3 november, kl 10.00. Plats: SKR/Sobona, Hornsgatan 20, Stockholm. Föranmälan krävs och görs till press@skr.se eller 08-452 71 01. Presslegitimation krävs. Max två personer från varje redaktion kan närvara och vi ber samtliga hålla avstånd och inte närvara vid minsta symptom. Antalet deltagande kan komma att begränsas med tanke på coronapandemin och de allmänna råd som gäller i Stockholms län. Pressträffen webbsänds på länken nedan och frågor kan ställas i chatten. Logga in enligt nedan. https://api.screen9.com/preview/tgOIxYUiniJuxQGDdRRQcEFngPdw9X6rholY-dW9irtm91vSi0vhySIcjpWHwGek Välkommen! Teknisk information om webbsändningen: Vi rekommenderar att du använder webbläsarna Chrome, Fire Fox eller Safari samt att du är uppkopplad på nätet via fast (LAN) uppkoppling för att minimera störningar. Sändningen har en naturlig fördröjning på cirka 10-40 sekunder beroende på din uppkopplingshastighet. Registrera dig före/under sändning för att ställa frågor i chatten. Sätt m

Kommunal förhandlar om avskaffat karensavdrag2.10.2020 06:43:46 CESTPressmeddelande