NYTT AVTAL PÅ PLATS

Kommunal och arbetsgivarna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona är överens om arbetsmarknadens största avtal. Avtalet löper över fyra år och gäller 1 november 2020 till och med 31 mars 2024.

Förbundsordförande

Efter hårda men konstruktiva förhandlingar har parterna enats. Det nya avtalet innebär bland annat högre löner för alla och en extra satsning på yrkesutbildade i välfärden. Ett engångsbelopp om 5 500 kronor kommer att betalas ut till samtliga arbetstagare på avtalsområdet.

- Det här är en seger för medlemmarna i Kommunal. Jag är stolt över att vi i ett enda avtal lyckats driva igenom så stora förbättringar. Det handlar om riktiga löneökningar som syns i plånboken. Nu höjer vi statusen på några av Sveriges viktigaste och mest kvinnodominerade yrken, säger Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin.

Utöver höjda löner innebär avtalet centrala villkorsförbättringar för bland annat semester och arbetstider. För nattarbetare sänks antalet timmar som ingår i en heltidstjänst – vilket ökar möjligheterna till återhämtning och ett hållbart arbetsliv. Dessutom innebär avtalet ett steg mot ökad trygghet när perioden för tidsbegränsade anställningar förkortas.

- Avtalet är avgörande för en tryggare välfärd och ett starkare Sverige, säger Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin. Rekryteringsutmaningen vi står inför är ett faktum - det måste helt enkelt bli mer attraktivt och mer lönsamt att arbeta inom dessa viktiga yrken. Nu fortsätter kampen för högre löner och bättre arbetsvillkor för medlemmarna i Kommunal, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Period

Avtalet löper över fyra år och gäller 1 november 2020 till och med 31 mars 2024, alltså 41 månader.

Lön

• 2 procent (520 kronor) + ett engångsbelopp på 5 500 kronor

• 2 procent (530 kronor)
  • Extrasatsning på yrkesutbildade 0,6 procent

• 1,4 procent (380 kronor)
  • Extrasatsning på yrkesutbildade 0,6 procent

• Utrymmet fastställs av centrala parter

Villkorsförbättringar

Kortare nattarbetstid. Arbetstiden för ständig natt sänks till 34,20 timmar/vecka jämfört med dagens 36,20 timmar/vecka.

Tryggare anställningar. Den som har en visstidsanställning eller ett vikariat ska erbjudas en tillsvidare anställning efter 18 månader istället för dagens 24 månader.

Sammanhållen semester. Om semesterledighet på arbetsgivarens begäran förläggs till tidpunkt före eller efter juni–augusti får en arbetstagare, som fått högst 14 semesterdagar förlagda under juni–augusti, 2 betalda semesterdagar extra under semesteråret samt ett engångsbelopp om 5000 kronor.

En arbetstagare som fått 15-19 dagar förlagda under juni till augusti får en betald semesterdag extra under semesteråret samt ett engångsbelopp om 3000 kronor.

Förbundsordförande

Kommunal larmar: Bristande skyddsutrustning inom äldreomsorgen2.2.2021 11:45:00 CET | Pressmeddelande

I en nyligen genomförd enkät av fackförbundet Kommunal larmar skyddsombuden inom äldreomsorgen om brister i användandet av skyddsutrustning. Mer än var sjunde skyddsombud angav att det har förekommit situationer där personalen har arbetat utan rätt skyddsutrustning den senaste månaden. - Detta är oerhört allvarligt. Det har snart gått ett år sedan pandemin startade och fortfarande ser vi brister inom äldreomsorgen. Bristande riktlinjer på arbetsplatser och otillräckligt med tid för personalen att göra sitt jobb. Detta är inget annat än ett svek mot dem som står i frontlinjen och bekämpar pandemin, säger Tobias Baudin, Kommunals förbundsordförande. Enkäten visar även att vissa arbetsgivare begränsar användandet av skyddsutrustning. Mer än var tionde skyddsombud angav att arbetsgivaren har försökt att begränsa användandet av adekvat skyddsutrustning på deras arbetsplats eller inom deras skyddsområde. Enkäten i punktform 15 % av de svarande angav att det har förekommit situationer där per