Nytt avtal tecknat - Almega Tjänsteförbund och Fastighets har tecknat nytt avtal på märket

Almega Tjänsteförbunden och Fastighetsanställdas Förbund, ett förbund inom LO, har enats om ett nytt kollektivavtal inom området fönsterputs. Efter konstruktiva förhandlingar har parterna enats om ett kollektivavtal inom märkets 6,5 procent över tre år. Almega och dess förbund är den arbetsgivarpart som förhandlar i särklass flest kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden. Almegas förbund har nu tecknat 111 kollektivavtal och totalt kommer vi att teckna 154 avtal denna avtalsrörelse.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.