Nytt kollektivavtal ger retroaktiva löneökningar

Vision, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona har i dag kommit överens om ett nytt kollektivavtal för cirka 160 000 anställda i kommuner, regioner och kommunala bolag.

Det nya avtalet är fyraårigt, gäller retroaktivt från och med den 1 april och är utan centralt angivna nivåer.

- Visions medlemmar har tagit ansvar under en svår tid och det ska synas på lönen. För oss har det varit högsta prioritet att våra medlemmar inte ska förlora ekonomiskt på att avtalsförhandlingarna sköts upp i våras. Med detta avtal skapas förutsättningar för att premiera medlemmarnas arbete under pandemin, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision, SKR och Sobona är överens om ett partsgemensamt arbete som ska öka lönespridningen bland lokala arbetsgivare. Även partsgemensamma arbeten kring karriärutveckling och friskare arbetsplatser ska genomföras.

Vi är också överens om ett minskat arbetstidsmått för medlemmar som jobbar ständig natt.

Avtalet gäller från den 1 april 2020 och fram till den 31 mars 2024.

Läs mer på www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24 eller förhandlingschefer Eva-Lotta Nilsson, Vision, tfn 070-584 99 29.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Framställan om begäran om arbetsmiljöåtgärder i Boden kommun19.11.2021 14:14:38 CET | Pressmeddelande

Visions huvudskyddsombud i Boden kommun har lämnat in en framställan om arbetsmiljöåtgärder med stöd av arbetsmiljölagen 6 § 6 a. Vision Boden har under flertalet år signalerat att arbetsmiljön inom Socialförvaltningen har många brister för både chefer och administrativ personal, vilket nu blev ännu tydligare genom den rapport som PWC tagit fram utifrån en enkätundersökning som hade 92 % svarsfrekvens.