Nytt kollektivavtal på friskoleområdet

Almega Tjänsteföretagen har idag tecknat ett nytt treårigt kollektivavtal med Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. Avtalet som omfattar drygt 700 friskoleföretag med 35 000 anställda och bygger på lokal lönebildning utan individgarantier.

Linn Bentley

Lokal lönebildning innebär att lönerna sätts utifrån varje företags särskilda förutsättningar utan centralt fastställda nivåer. Lönen ska vara individuell och differentierad utifrån medarbetarnas prestationer.

- Det är bra att vi kunnat enas om ett långt avtal som bygger på lokal lönebildning och ger parterna tid att utveckla avtalet. Vi har också kommit överens om hur vi ska tillämpa turordningsreglerna vid neddragning av personal vilket är väldigt positivt säger Linn Bentley, som ansvarat för förhandlingarna på Almega.

Avtalet innehåller även förbättrade regler avseende anställning, företrädesrätt och ferielön.

Almega och Almegas förbund har nu tecknat 130 kollektivavtal under denna avtalsrörelse. Totalt kommer Almegas förbund att teckna 154 avtal.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Linn Bentley

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.