Nytt pris ska synliggöra kvinnliga förebilder i byggbranschen

Nu lanseras priset Årets byggkvinna. Priset ska lyfta fram kvinnliga förebilder i byggbranschen och på sikt få fler att söka sig till branschen. Målet är en jämnare könsfördelning, vilket kan bidra till en sundare och schysstare kultur på våra arbetsplatser.

Priset Årets byggkvinna lanseras av Byggföretagen tillsammans med bygginspiratören och influencern Sandra Mobaraki, även kallad Byggsandra, som också är grundare till byggbranschenskvinnor – ett av branschens snabbast växande kvinnliga nätverk.

– Vikten av förebilder för kvinnor i en traditionellt mansdominerad bransch kan inte överskattas. Genom att lyfta fram kvinnliga förebilder inspirerar vi kvinnor till att se sig själva göra en karriär inom byggsektorn. På så sätt arbetar vi även med frågor som rör kompetensförsörjning och säkerställer att vi är en attraktiv bransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

– Jag har jobbat med dessa frågor i snart tre år och kan inte nog understryka vikten av att visa att även byggsektorn är en bransch med och för kvinnor. Att ta det här steget med Byggföretagen känns väldigt kul, men även stort. Priset kommer bli en scen där vi kan synliggöra all den kompetens som finns bland förebilderna, säger Sandra Mobaraki

Kriterier för nominering
Nomineringen ska uppmärksamma en kvinna som är en förebild och inspiratör inom bygg- och anläggningsbranschen. Det kan vara en person som har presterat extra bra inom sin yrkeskategori, som har gjort skillnad genom att ha förbättrat och vidareutvecklat en del av byggbranschen.

Nominera din förebild till Årets byggkvinna 2021 senast 22 mars! Mellan 7-16 april kan den som vill rösta på en av tre finalister. Vinnaren presenteras på ett digitalt event 23 april.

Jury - Årets byggkvinna 2021
Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen
Sandra ’Byggsandra’ Mobaraki, bygginspiratör och influencer
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads
Kajsa Hessel, ordförande Byggcheferna
Valle Karlsson, förbundsordförande SEKO
Jonas Steen, ordförande SME-utskottet, Byggföretagen
Folkets röst

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Kunskapsbank ska samla byggbranschen mot oseriösa aktörer9.3.2021 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Idag öppnar en ny Kunskapsbank mot fusk och regelbrott i byggbranschen. I Kunskapsbanken får seriösa aktörer verksamma i den svenska bygg- och anläggningssektorn tillgång till konkreta tips, viktiga verktyg, kunskap och inspiration kring området sund konkurrens. "Kunskap och kompetens är en nyckelfråga i arbetet för en schysst byggbransch fri från fusk. Det är viktigt att alla som verkar i branschen har bra insikt i vilka lagar och regler som gäller samtidigt som de vet hur man på bästa sätt kan använda sig av kontrollverktygen som finns för att styra bort oseriösa aktörer," säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens på Byggföretagen.