Nytt regeringsbesked ett dråpslag mot sargad bussbransch

Regeringens besked om att man vill förlänga restriktionerna för resande med långväga kollektivtrafik kommer samtidigt som många människor som fått eller inom kort ska få sitt vaccin planerat resor för att möta nära och kära när nuvarande restriktioner löper ut 31 maj. Dagens besked är också ett dråpslag mot redan hårt sargade bussföretag.

Vi vet genom samtal med våra medlemsföretag att resenärer som hunnit få eller fått besked om nära förestående vaccinering förberett sig för att kunna resa och exempelvis träffa anhöriga för första gången på länge. Flera av landets bussföretag som kör långväga busstrafik har redan fått bokningsförfrågningar inför sommaren och vidtagit åtgärder för att återstarta den trafik som med tidigare införda restriktioner ställts in under våren, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen.

Idag gällande restriktionerna för de långväga persontransporterna med buss och tåg grundar sig på det förslag som regeringen presenterade den 9 februari. De innebär att den som bedriver eller organiserar kollektivtrafik med buss eller tåg med en linjesträckning som överstiger 150 kilometer (långväga kollektivtrafik) ska vidta lämpliga åtgärder för att förhindra smittspridning. Den som bedriver eller organiserar långväga kollektivtrafik ska även se till att antalet passagerare på färdmedel vid sådana resor inte vid något tillfälle eller i något utrymme överstiger hälften av färdmedlets sittplatser. Restriktionerna infördes från och med 14 februari och gällde fram till dagens besked till och med 31 maj.

-Vi har exempel på företag som när restriktionerna infördes helt valde att ställa in sin trafik, vilket drabbade många människor som inte har andra möjligheter att resa än med långväga buss och tåg. För de drabbade företagen innebar det också ytterligare påfrestningar. Dagens besked har fått flera företag att ånyo se över om de nu måste minska sina kostnader genom att exempelvis minska antalet anställda, kommenterar Anna Grönlund.

Sveriges Bussföretag vill att:

• Besked måste lämnas i maj månad ifall dagens restriktioner ska förlängas från juni till och med augusti – en utvärdering i juni för beslut gällande juni till och med augusti gör det omöjligt för företagen att planera sin verksamhet.
  • Antalet tillåtna platser behöver utgå från en annan beräkningsmodell då nuvarande regler slår mycket ojämnt mot företagen. Vårt förslag är att göra beräkningen utifrån principen en resenär per dubbelsäte istället för det totala antalet platser samt att två personer som reser tillsammans kan sitta tillsammans.
  • Riktade stöd behövs för att kompensera det intäktsbortfall som uppkommer av att endast hälften av biljetterna kan säljas.

För ytterligare frågor och kommentarer, kontakta Anna Grönlund på 070-612 71 74

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen. Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Infrastrukturpropositionen saknar övergripande och nödvändiga satsningar för hela transportsektorn16.4.2021 11:26:15 CEST | Pressmeddelande

Ska den svenska transportsektorn utvecklas hållbart och ha en möjlighet till en grön återstart behöver regeringen satsa på alla trafikslag. Fortfarande saknas förståelse för transportsektorn. Vid presskonferensen glömdes exempelvis buss, flyg och sjöfart bort. Samtidigt är det välkommet att det kraftigt eftersatta vägnätet får ett kraftigt tillskott men tyvärr räcker det inte fullt ut.

Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 20207.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport från Sveriges Bussföretag visar att nära hälften av bussföretagen tappade 90 procent eller mer av sin omsättning inom turist- och beställningstrafiken under 2020 och över 75 procent tappade 80 procent eller mer. Omsättningen minskade på alla geografiska marknader, såväl inom som utanför Sverige.