Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Nytt steg mot engångsfritt Göteborg – unikt pantsystem för take away

På ett antal caféer i Göteborg kan man nu, mot en pantavgift, få med sig sin take away i en pantlåda gjord för flergångsbruk. Panten återfås med hjälp av en app. Konceptet togs ursprungligen fram för Göteborgs Kulturkalas men testas istället ute på stan och möjliggör ett nytt sätt att leva hållbart.
Foto: Elin Rein/Göteborg & Co

Tanken med det nya pantsystemet kom till inför Göteborgs Kulturkalas som ännu ett steg i projektet Engångsfria Evenemang, ett samarbete mellan olika förvaltningar och bolag inom staden. Syftet har hela tiden varit att skapa ett sätt för människor att ändra sina vanor och leva mer hållbart både på evenemang och under sin vardag.

– Detta är ett väldigt viktigt projekt, inte minst för att hitta modeller som kan lösa en stor utmaning kopplat till nedskräpning, men också för att leda utvecklingen inom området. Vi vill kunna stötta andra aktörer med kunskapen kring engångsfria evenemang och möjliggöra att branschen utvecklas inom frågan, säger Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

I och med att Kulturkalaset fick ställas in i år testas nu det unika och kontantfria pantsystemet ute på stan. Det som gör det unikt är att panten fås tillbaka via en app. När man sedan köper ny take away eller vill lämna tillbaka lådan och ”spork”-besticket kan man välja vilket av de anslutna caféerna man vill gå till.

Testning än så länge i liten skala

I nuläget har fyra caféer i Göteborg anslutit sig till testet som förväntas pågå till slutet av december. Ambitionen är dock att det ska kunna fortsätta även i framtiden och på fler ställen.

– Jag tycker om idén, det är kul att haka på någonting nytt. Det är ju svårt och ibland dyrt att följa alla miljöaspekter och det här är ett lätt sätt att kunna bidra. Och det är även lätt för gästerna. Vi började med detta för en vecka sedan och har sålt i alla fall fyra lådor. Det är ju fler som väljer take away just nu, flera jobbar hemma och tar med sig maten hem. Nu på hösten också vill man inte sitta ute, så det känns som rätt läge att börja med det här just nu, säger Johanna på Jammin Jamaican Soulfood.

Pantlådan och sporken är tillverkade av biobaserad och BPA-fri plast, säkra för användning i mikro och diskmaskin. Projektet sker i samverkan mellan Göteborg & Co, Naturvårdsverket, Kretslopp och vatten, Light My Fire, PantaPå och Avfall Sverige.

Deltagande caféer i Göteborg är i dagsläget Matería, Jammin Jamaican Soulfood, Hasselsson popup, och Kafé Gapet. Läs mer här om uppdaterad information.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Foto: Elin Rein/Göteborg & Co

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.