Nytt storlekssystem för kläder presenteras i dag

I dag, vid ett seminarium på Textilhögskolan i Borås, presenteras en ny europeisk standard för storleksmärkning av kläder som SIS, Swedish Standards Institute varit med om att ta fram. Genom att använda standarden – som beskriver ett nytt och mer pedagogiskt sätt att märka klädstorlekar – ska kunderna kunna köpa samma storlek oavsett var i Europa inköpet sker.

– Kläder är märkta på olika sätt mellan olika länder men också mellan olika märken. Kunden har därför svårt att hitta sin rätta storlek. Det skapar frustration och ökade kostnader både för kunden och klädföretaget. Storleken står i dag ofta inte för något speciellt utan kan användas godtyckligt, säger Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, som haft ordförandestolen på Europanivå och varit drivande i arbetet.

Framtagandet av standarden EN 3402-3:2017 Size designation of clothes*, startades 2012 och har drivits av Sverige genom SIS medlemskap i den europeiska standardiseringsorganisationen CEN. Den nya standarden beskriver ett helt nytt storlekssystem där de gamla storlekarna översätts. Det ska bli tydligare och bättre för kund men även för företag till exempel eftersom returer beräknas minska. Storlekssystemet baseras på kroppsmått och ska också kommuniceras med kroppsmått och en intervall på ett standardpictogram (förklarande skiss) rekommenderas för extra tydlighet.

– Det är ett logiskt system där man ska kunna mäta sig själv och få sin storlek. Tidigare har man inte varit så medveten om sina mått utan bara köpt en storlek. Till exempel för byxor eller kjol mäter man stussen och för topp bysten och så ser man inom vilket intervall ens storlek hamnar och där har man sin storlek, säger Mikael Sandström.

– Eftersom standarden är frivillig att använda har vi ett implementeringsarbete framför oss, säger Mikael Sandström.

*Deltagande svenska experter i den europeiska standardiseringskommittén har varit Christina Rylander Kalbo konsult och representant för TEKO, Lotta Silow, KappAhl och Anethe Olofsson, Lindex. Christina Rylander Kalbo är även ordförande för SIS tekniska kommitté som speglat det europeiska standardiseringsarbetet.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.