Nytt storlekssystem för kläder presenteras i dag

I dag, vid ett seminarium på Textilhögskolan i Borås, presenteras en ny europeisk standard för storleksmärkning av kläder som SIS, Swedish Standards Institute varit med om att ta fram. Genom att använda standarden – som beskriver ett nytt och mer pedagogiskt sätt att märka klädstorlekar – ska kunderna kunna köpa samma storlek oavsett var i Europa inköpet sker.

– Kläder är märkta på olika sätt mellan olika länder men också mellan olika märken. Kunden har därför svårt att hitta sin rätta storlek. Det skapar frustration och ökade kostnader både för kunden och klädföretaget. Storleken står i dag ofta inte för något speciellt utan kan användas godtyckligt, säger Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, som haft ordförandestolen på Europanivå och varit drivande i arbetet.

Framtagandet av standarden EN 3402-3:2017 Size designation of clothes*, startades 2012 och har drivits av Sverige genom SIS medlemskap i den europeiska standardiseringsorganisationen CEN. Den nya standarden beskriver ett helt nytt storlekssystem där de gamla storlekarna översätts. Det ska bli tydligare och bättre för kund men även för företag till exempel eftersom returer beräknas minska. Storlekssystemet baseras på kroppsmått och ska också kommuniceras med kroppsmått och en intervall på ett standardpictogram (förklarande skiss) rekommenderas för extra tydlighet.

– Det är ett logiskt system där man ska kunna mäta sig själv och få sin storlek. Tidigare har man inte varit så medveten om sina mått utan bara köpt en storlek. Till exempel för byxor eller kjol mäter man stussen och för topp bysten och så ser man inom vilket intervall ens storlek hamnar och där har man sin storlek, säger Mikael Sandström.

– Eftersom standarden är frivillig att använda har vi ett implementeringsarbete framför oss, säger Mikael Sandström.

*Deltagande svenska experter i den europeiska standardiseringskommittén har varit Christina Rylander Kalbo konsult och representant för TEKO, Lotta Silow, KappAhl och Anethe Olofsson, Lindex. Christina Rylander Kalbo är även ordförande för SIS tekniska kommitté som speglat det europeiska standardiseringsarbetet.

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.