Nytt storlekssystem för kläder presenteras i dag

I dag, vid ett seminarium på Textilhögskolan i Borås, presenteras en ny europeisk standard för storleksmärkning av kläder som SIS, Swedish Standards Institute varit med om att ta fram. Genom att använda standarden – som beskriver ett nytt och mer pedagogiskt sätt att märka klädstorlekar – ska kunderna kunna köpa samma storlek oavsett var i Europa inköpet sker.

– Kläder är märkta på olika sätt mellan olika länder men också mellan olika märken. Kunden har därför svårt att hitta sin rätta storlek. Det skapar frustration och ökade kostnader både för kunden och klädföretaget. Storleken står i dag ofta inte för något speciellt utan kan användas godtyckligt, säger Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, som haft ordförandestolen på Europanivå och varit drivande i arbetet.

Framtagandet av standarden EN 3402-3:2017 Size designation of clothes*, startades 2012 och har drivits av Sverige genom SIS medlemskap i den europeiska standardiseringsorganisationen CEN. Den nya standarden beskriver ett helt nytt storlekssystem där de gamla storlekarna översätts. Det ska bli tydligare och bättre för kund men även för företag till exempel eftersom returer beräknas minska. Storlekssystemet baseras på kroppsmått och ska också kommuniceras med kroppsmått och en intervall på ett standardpictogram (förklarande skiss) rekommenderas för extra tydlighet.

– Det är ett logiskt system där man ska kunna mäta sig själv och få sin storlek. Tidigare har man inte varit så medveten om sina mått utan bara köpt en storlek. Till exempel för byxor eller kjol mäter man stussen och för topp bysten och så ser man inom vilket intervall ens storlek hamnar och där har man sin storlek, säger Mikael Sandström.

– Eftersom standarden är frivillig att använda har vi ett implementeringsarbete framför oss, säger Mikael Sandström.

*Deltagande svenska experter i den europeiska standardiseringskommittén har varit Christina Rylander Kalbo konsult och representant för TEKO, Lotta Silow, KappAhl och Anethe Olofsson, Lindex. Christina Rylander Kalbo är även ordförande för SIS tekniska kommitté som speglat det europeiska standardiseringsarbetet.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.