Nytt storlekssystem för kläder presenteras i dag

I dag, vid ett seminarium på Textilhögskolan i Borås, presenteras en ny europeisk standard för storleksmärkning av kläder som SIS, Swedish Standards Institute varit med om att ta fram. Genom att använda standarden – som beskriver ett nytt och mer pedagogiskt sätt att märka klädstorlekar – ska kunderna kunna köpa samma storlek oavsett var i Europa inköpet sker.

– Kläder är märkta på olika sätt mellan olika länder men också mellan olika märken. Kunden har därför svårt att hitta sin rätta storlek. Det skapar frustration och ökade kostnader både för kunden och klädföretaget. Storleken står i dag ofta inte för något speciellt utan kan användas godtyckligt, säger Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, som haft ordförandestolen på Europanivå och varit drivande i arbetet.

Framtagandet av standarden EN 3402-3:2017 Size designation of clothes*, startades 2012 och har drivits av Sverige genom SIS medlemskap i den europeiska standardiseringsorganisationen CEN. Den nya standarden beskriver ett helt nytt storlekssystem där de gamla storlekarna översätts. Det ska bli tydligare och bättre för kund men även för företag till exempel eftersom returer beräknas minska. Storlekssystemet baseras på kroppsmått och ska också kommuniceras med kroppsmått och en intervall på ett standardpictogram (förklarande skiss) rekommenderas för extra tydlighet.

– Det är ett logiskt system där man ska kunna mäta sig själv och få sin storlek. Tidigare har man inte varit så medveten om sina mått utan bara köpt en storlek. Till exempel för byxor eller kjol mäter man stussen och för topp bysten och så ser man inom vilket intervall ens storlek hamnar och där har man sin storlek, säger Mikael Sandström.

– Eftersom standarden är frivillig att använda har vi ett implementeringsarbete framför oss, säger Mikael Sandström.

*Deltagande svenska experter i den europeiska standardiseringskommittén har varit Christina Rylander Kalbo konsult och representant för TEKO, Lotta Silow, KappAhl och Anethe Olofsson, Lindex. Christina Rylander Kalbo är även ordförande för SIS tekniska kommitté som speglat det europeiska standardiseringsarbetet.