Nytt system för tågplanering den 11 december
Årets europeiska tidtabellsskifte för järnvägen sammanfaller i Sverige med den sista etappen i lanseringen av de nya systemstöden. De som ska skapa bättre förutsättningar att planera och ge plats åt både trafik och banarbeten längs de 14 200 km spår Trafikverket förvaltar.
– Det ska erkännas att det har varit en utmanande resa, vilket inte varit helt oväntat. Det handlar om ett skifte som påverkar många av de gränssnitt, arbetssätt och rutiner som rör planering och trafikledning hos både oss själva och de drygt 50 järnvägsföretag som idag trafikerar järnvägen, säger Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.
Utvecklingsarbetet har skett inom ramen för projekt MPK (Marknadsanpassad planering av kapacitet). I projektet har Trafikverket utvecklat nya digitala lösningar för en bättre planering som ska leda till att vi kan utnyttja spåren mer effektivt.
För drygt ett år sedan togs beslutet att den sista etappen införs i samband med att tågplanen för 2023 träder i kraft den 11 december 2022, och i samband med införandet avvecklas de gamla systemen.
– Nu står vi vid tröskeln till en ny tid för järnvägen där vi med moderna och digitala verktyg skapar förutsättningar för en enklare, snabbare och mer följsam planering av trafik och underhållsarbeten på järnvägen. Lanseringen vi nu står inför är ett första viktigt steg, men fler kliv återstår innan vi får ut all den potential vi ser med de nya stöden. Självklart har vi ambitionen att resenärer och godstransportörer ska påverkas så lite som möjligt längs vägen, säger Roberto Maiorana.
Förberedda på det oförutsedda
I samband med lanseringen har Trafikverket tagit höjd för att oförutsedda störningar kan inträffa. Det handlar bland annat om en nyinrättad teknisk support som är öppen dygnet runt, samt om personalförstärkningar på våra sju trafikledningscentraler. I händelse av att trafiken skulle påverkas är även myndighetens kommunikationsfunktion förstärkt året ut så att aktuell information snabbt kan göras tillgänglig via olika kanaler, till exempel på trafikverket.se och ute på stationerna.
Så varför inför Trafikverket då ett nytt system? Skälet är att det idag är trångt på spåren, i synnerhet runt våra storstäder där efterfrågan på tider i spår ökat stadigt under lång tid.
– Trängseln är en ekvation som nuvarande system inte kan lösa ut, så den uppgradering vi på Trafikverket nu gör är helt nödvändig för att vi tillsammans med järnvägsföretagen får effektiva verktyg. Det gör att vi kan använda spåren klokare och därmed leva upp till de höga förväntningar omvärlden har på järnvägen, säger Roberto Maiorana.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Påminnelse pressinbjudan: Upplev det nya stationsområdet vid Göteborg Central8.4.2024 09:38:16 CEST | Pressinbjudan
Välkomna till en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Här ges möjlighet att på plats uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya Stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.
Nu möts Centralen och Kvarnberget inom projekt Västlänken22.3.2024 09:22:45 CET | Pressmeddelande
I början av veckan drog projekt Västlänken upp de spontplankor som skiljt deletapp Centralen och deletapp Kvarnberget åt. Detta innebär en milstolpe som för projektet närmare öppnandet av station Centralen som säckstation 2026.
Pressinbjudan: Upplev det nya stationsområdet vid Göteborg Central21.3.2024 14:00:00 CET | Pressinbjudan
Välkomna till en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Här ges möjlighet att på plats uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya Stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum