Nytt system för tågplanering den 11 december
En ny tidtabell och helt nya verktyg och gränssnitt för att planera trafik. Det är vad Trafikverket kommer att sätta i rullning natten till den 11 december.
Årets europeiska tidtabellsskifte för järnvägen sammanfaller i Sverige med den sista etappen i lanseringen av de nya systemstöden. De som ska skapa bättre förutsättningar att planera och ge plats åt både trafik och banarbeten längs de 14 200 km spår Trafikverket förvaltar.
– Det ska erkännas att det har varit en utmanande resa, vilket inte varit helt oväntat. Det handlar om ett skifte som påverkar många av de gränssnitt, arbetssätt och rutiner som rör planering och trafikledning hos både oss själva och de drygt 50 järnvägsföretag som idag trafikerar järnvägen, säger Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.
Utvecklingsarbetet har skett inom ramen för projekt MPK (Marknadsanpassad planering av kapacitet). I projektet har Trafikverket utvecklat nya digitala lösningar för en bättre planering som ska leda till att vi kan utnyttja spåren mer effektivt.
För drygt ett år sedan togs beslutet att den sista etappen införs i samband med att tågplanen för 2023 träder i kraft den 11 december 2022, och i samband med införandet avvecklas de gamla systemen.
– Nu står vi vid tröskeln till en ny tid för järnvägen där vi med moderna och digitala verktyg skapar förutsättningar för en enklare, snabbare och mer följsam planering av trafik och underhållsarbeten på järnvägen. Lanseringen vi nu står inför är ett första viktigt steg, men fler kliv återstår innan vi får ut all den potential vi ser med de nya stöden. Självklart har vi ambitionen att resenärer och godstransportörer ska påverkas så lite som möjligt längs vägen, säger Roberto Maiorana.
Förberedda på det oförutsedda
I samband med lanseringen har Trafikverket tagit höjd för att oförutsedda störningar kan inträffa. Det handlar bland annat om en nyinrättad teknisk support som är öppen dygnet runt, samt om personalförstärkningar på våra sju trafikledningscentraler. I händelse av att trafiken skulle påverkas är även myndighetens kommunikationsfunktion förstärkt året ut så att aktuell information snabbt kan göras tillgänglig via olika kanaler, till exempel på trafikverket.se och ute på stationerna.
Så varför inför Trafikverket då ett nytt system? Skälet är att det idag är trångt på spåren, i synnerhet runt våra storstäder där efterfrågan på tider i spår ökat stadigt under lång tid.
– Trängseln är en ekvation som nuvarande system inte kan lösa ut, så den uppgradering vi på Trafikverket nu gör är helt nödvändig för att vi tillsammans med järnvägsföretagen får effektiva verktyg. Det gör att vi kan använda spåren klokare och därmed leva upp till de höga förväntningar omvärlden har på järnvägen, säger Roberto Maiorana.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket häver kontrakt med entreprenör för del av projekt Västlänken i Göteborg24.1.2023 09:20:13 CET | Pressmeddelande
Trafikverket har beslutat att häva kontraktet med AGN Haga, den entreprenör som bygger deletapp Haga, i Västlänken. Huvudskäl för hävning är omfattande och tilltagande förseningar i deletappen.
Fler behöver göra mer för att vi ska nå trafiksäkerhetsmålet 203012.1.2023 10:20:32 CET | Pressmeddelande
Under 2022 omkom preliminärt 220 personer i olyckor på de svenska vägarna. Det är 10 fler än 2021 då 210 människor omkom. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik. I maj redovisas de slutliga sifforna på Trafikverkets webbsända trafiksäkerhetskonferens.
Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland10.1.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå. Projektet som genomförs under 2023 är unikt, då geofencing tidigare mest har gjorts försök i storstadsmiljöer.
Sänkt bärighet på del av Malmbanan22.12.2022 13:55:21 CET | Pressmeddelande
Trafikverket sänker den högst tillåtna vikten för tågvagnar på sträckan Gällivare – Råtsi på Malmbanan till 25 ton. Anledningen är att rälsen på sträckan i nuläget inte uppfyller våra krav för att köra med, dagens, 30 ton.
Arkitekttävling avgjord för ny gångbro på Sundsvalls centralstation20.12.2022 10:28:23 CET | Pressmeddelande
En elegant svängd gångbro i limträ och glas med böljande plåttak blev det vinnande förslaget i utformningen av en gångbro mellan stationshuset och perrongerna på Sundsvalls centralstation.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum