Nytt VM-guld till Alexandersson - vann sjunde VM-loppet i rad

Tredje guldet på VM i Tjeckien. Och guld i sjunde raka VM-loppet. Tove Alexandersson verkar oslagbar för tillfället: - Fysiskt är jag i mitt livs form, säger Alexandersson efter guldet på medeldistansen.
FRI BILD. Tove Alexandersson vann sitt tredje raka guld på VM i Tjeckien när hon sprang hem medeldistansen. Foto: Sara Malmborg/Orienteringsmagasinet Skogssport

Sverige håller sviten med medalj i varje lopp på VM i Tjeckien. För Tove Alexandersson blev det tredje raka guldet under mästerskapet, när hon vann även dagens medeldistans. Men faktum är att hon var osäker om hur bra hennes lopp var när hon kom in för varvning med tio minuters orienterande kvar av loppet:
- Jag gjorde två ganska stora misstag i början, och jag har verkligen fått kämpa mig in i loppet. Det var inte den känsla som jag hade önskat innan; att få till det där flytet och känna att kroppen svarar. I dag har jag verkligen fått kämpa mentalt. Det är en nyckel i den här terrängen att hålla ihop det mentalt när det är så väldigt utmanande tekniskt, säger Alexandersson som var minuten från ledning vid den femte kontrollen.
Men hon tog sig ikapp och förbi och vann till slut med närmare två och en halv minuts marginal före Andrine Benjaminsen, Norge.
Dagens seger betyder att Alexandersson vunnit sina sju senaste VM-lopp. Hon vann långdistansen på VM i Lettland 2018, samtliga tre distanser på VM i Norge 2019 (långdistans, medeldistans och stafett), och i helgen vann hon ju såväl sprinten som sprintstafetten här på VM i Tjeckien.
- Fysiskt är jag i mitt livs form, slår Alexandersson fast.
Och det blev en fin dag för de blågula i stort. Sara Hagström slutade femma trots att hon slog i ryggen direkt efter startpunkten och hade problem genom hela banan.
Lisa Risby slutade sexa och VM-debutanten Johanna Öberg tolva.
I morgon är det vilodag på VM men på torsdag fortsätter tävlandet med stafett och på fredag avslutas mästerskapet med långdistansen.

BUKOVA, Tjeckien, VM medeldistans
Damer: 1) Tove Alexandersson, Sverige, 38.12, 2) Andrine Benjaminsen, Norge, +2.21, 3) Simona Aebersold, Schweiz, +3.21.
Övriga svenska placeringar: 5) Sara Hagström, +3.34, 6) Lisa Risby, +3.58, 12) Johanna Öberg, +6.33.

FRI BILD. Tove Alexandersson vann sitt tredje raka guld på VM i Tjeckien när hon sprang hem medeldistansen. Foto: Mårten Lång/Orienteringsmagasinet Skogssport