Oberoende miljömärkning trumfar gröna löv
Att kunna välja mer hållbara leveransalternativ är viktigt för många konsumenter – det uppger 4 av 10 av tillfrågade svenska konsumenter. Lika många tycker det är viktigt att online-butiken har utförlig information om miljömärkningar och hållbarhetsarbete på sin hemsida. Men det finns en väsentlig skillnad i tilliten till hållbarhetsmärkningar, utfärdade av oberoende organisationer jämfört med att märka transporten med hållbarhetsrelaterade ikoner eller uttryck som klimatsmart till exempel. 64 % av de svenska konsumenterna litar mer på leveranser med hållbarhetsmärkningar som utfärdas av oberoende organisationer. Undersökningen visar att tilliten är låg,43 %, till hållbarhetsrelaterade ikoner, gröna löv till exempel utan koppling till befintlig märkning.
– Med miljömärkning i check-outen förenklas de komplexa valen för konsumenter så att de också kan bidra till den omställning av transportsektorn som är nödvändig. Det är bråttom att uppnå såväl nationella som globala klimat- och miljömål, säger Sara Bergman, projektledare på Nordisk Miljömärkning.
Nordisk Miljömärkning har utvecklat Svanenmärkning för ett helt nytt område: e-handelstransporter. Kriterierna har efter remiss fastställts av den oberoende nordiska miljömärkningsnämnden och transport- och logistikföretag kan nu ansöka om att Svanenmärka sitt nätverk av e-handelstransport. Om företaget uppfyller kraven blir deras leveransval Svanenmärkta. Syftet är att vägleda konsumenter till mer hållbara val av e-handelsleverans i check- outen.
Kriterierna tar ett samlat grepp om klimat, energieffektivitet men även arbetsvillkor. Sociala frågor rankas högt bland konsumenterna, då det har uppmärksammats brister i arbetsvillkor inom transportbranschen. Genom en god dialog med transportarbetarförbunden har arbetsrättsliga krav tagits fram. Kraven har anpassats efter de nordiska länderna, eftersom förhållandena i länderna skiljer sig åt.
Miljömärkning i check-outen är ett effektivt sätt att hjälpa konsumenter till mer hållbara val av leverans, konstaterar myndigheten Trafikanalys i sin rapport till regeringen. Men det är problematiskt med företagens egna miljöpåståenden och Trafikanalys lyfter Svanens märkning för e-leveranser som ett bra initiativ.
Engagemanget från både transportörer, logistikoperatörer och e-handelsbranschen har varit stort. Inom ramen för Energimyndighetens forum för märkning av gods- och e-handelstransporter har olika aktörer kunnat mötas vilket har varit mycket värdefullt i utvecklingen av kriterierna.
– Många transportföretag arbetar idag offensivt med att minska sina klimatutsläpp. De har länge efterfrågat ett trovärdigt sätt att kommunicera sitt arbete. Med Svanenmärkningen får de en robust märkning som 95 % av de nordiska konsumenterna känner igen. Det blir spännande att se vilka e-handlare som kommer att gå i täten för att erbjuda Svanenmärkt leverans och vilka transportföretag som blir först med att klara kraven, säger Sara Bergman, projektledare på Nordisk Miljömärkning.
Faktaruta: Klimat, energieffektivitet och arbetsvillkor i Svanens krav:
- Minskar klimatpåverkan i transportnätverket.
- Stimulerar fossilfria hemleveranser.
- Ökar energieffektiviteten.
- Fastställer en god initial nivå på fordonsflottan, som höjs successivt genom investeringar i el, vätgas- och biogasfordon.
- Fokuserar på förnybara och mer hållbara drivmedel (ingen palmolja eller PFAD), vars andel stegvis ökar.
- Främjar anställningsvillkor i enlighet med kollektivavtal eller motsvarande.
- Ger ekonomiska incitament för minskad luft i e-handelsförpackningar.
Vem kan Svanenmärka? Nordiska transport- och logistikföretag kan ansöka om att bli licensinnehavare. Efter godkänd licensieringsprocess kan de erbjuda e-handelsföretag en Svanenmärkt e-handelstransport. I check-outen kan konsumenter välja ett Svanenmärkt leveransalternativ.
Projektet är en del av Nordiska ministerrådets initiativ ”Hållbar livsstil”, som ska göra det lättare för nordiska medborgare att göra hållbara val i vardagen.
Källor:
Handels utredningsinstitut HUI, genomförde en studie med 2 000 nordiska konsumenter samt referensgrupper med såväl konsumenter och e-handelsföretag på uppdrag av Nordisk miljömärkning (2022). Läs mer om studien här Svenska konsumenter litar mer på oberoende märkning - svanen.se
Läs mer i kriterier och FAQ E-handelstransporter 111 (svanen.se)
Trafikanalys 2022 Hållbara leveransval Hållbara leveransval i e-handeln (trafa.se)
För mer information: Sara Bergman, projektledare på Nordisk Miljömärkning, sara.bergman@svanen.se, +46 76 948 64 58.
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Var med och påverka Svanens krav för fastighetsdrift23.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det finns en enorm miljö- och klimatpotential i att effektivisera driften av fastigheter, till exempel stora kontorsfastigheter. Därför har Nordisk Miljömärkning lanserat förslag på kriterier för fastighetsdrift. Förslaget till kriterier har gått ut på remiss och vill du veta mer så är du välkommen till webbinarium 2 maj. Sista datum för att svara på remiss är 5 juni.
Grönt trots röda siffror: Miljö kärnvärde för medvetna byggföretag9.4.2024 10:29:40 CEST | Pressmeddelande
Intresset för att bygga Svanenmärkt fortsätter att växa, trots kris i byggbranschen, visar nya siffror från Miljömärkning Sverige. På den stora branschmässan Nordbygg presentar Nordens officiella miljömärkning nyheter inom produktutveckling och nya regler för marknadsföring som ska motverka greenwashing.
Kavat först i världen med miljömärkta gummistövlar26.3.2024 09:59:05 CET | Pressmeddelande
Gummistövlarna Skur WP och Grytgöl WP har nu klarat EU Ecolabels tuffa miljökrav för skor. Redan 2008 blev skotillverkaren Kavat först i Sverige med miljömärkta skor och pionjären Kavat har sedan dess haft fortsatt fokus på skor av hög kvalitet.
Första Svanenmärkta renoveringen i Ronneby sparar klimat, miljö och miljoner7.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ronnebyhus och Peab är först i Sverige med att klara Svanens krav för renovering. När Ronnebys kommunala bostadsbolag lät renovera Flygarbostäderna från 1950-talet istället för att riva, så sparade de in på miljö, klimat och pengar.
Höjda krav för golv bidrar till en mer cirkulär ekonomi1.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svanens nya golvkrav är ett steg mot en mer cirkulär ekonomi, vilket krävs för att nå miljö- och klimatmål och hushålla med jordens resurser. Majoriteten av konsumenterna vill inte ha produkter med miljö- och hälsofarliga ämnen när de väljer byggprodukter. Men de tycker det är svårt att välja rätt för miljön och Svanen blir då en hjälp, visar en nordisk konsumentundersökning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum