Ökad flexibilitet i vården med mobilt SITHS eID

Över 500 000 vårdmedarbetare i regioner, kommuner och privata vårdgivare använder SITHS-kort för att legitimera sig vid inloggning och underskrift när det krävs en hög nivå av säkerhet. Med nya mobilt SITHS eID, som fungerar på liknande sätt som bank ID, går det även att logga in med mobiltelefon eller surfplatta.

– Identifieringstjänst SITHS är en mycket viktig del i vårdens digitalisering sedan 2005. Nu genomför vi den största tekniska förändringen sedan tjänsten startade. SITHS nya autentiseringsteknik är en helt ny, modern teknisk lösning som gör att tjänsten blir ännu säkrare. Den innebär också att nya arbetssätt blir möjliga i vården tack vare mobilt SITHS eID. Användarna behöver inte vara bundna vid en dator utan kan hantera känslig information som journaluppgifter även via mobiltelefon eller surfplatta säger Peter Arrhenius, vd på Inera som erbjuder SITHS-tjänsten.

–  SITHS nya autentiseringsteknik ger fördelar både för våra kunders IT-organisationer och för deras vård-och omsorgsverksamheter. Många kunder har eller planerar att införa en mobil strategi för att kunna arbete mer mobilt i vården och omsorgen. Datorer ersätts successivt med surfplattor och mobiltelefoner för att få större flexibilitet, kunna verksamhetsutveckla och effektivisera. Då är en modern infrastruktur som SITHS eID en förutsättning, fortsätter Peter Arrhenius.

SITHS är en godkänd metod för legitimering vid inloggning och underskrift när det krävs en högre nivå av säkerhet. Den goda kvalitets-och tillitsnivån på legitimeringen innebär att DIGG, Myndigheten för digital förvaltning, har godkänt metoden för känslig information och mobila lösningar.

Mer om ny autentiseringsteknik för SITHS:

En ny lösning för autentisering har lanserats som bland annat gör det möjligt att använda SITHS e-legitimation mobilt. En fristående underskriftstjänst har tagits fram som gör det möjligt att skriva under elektroniska handlingar på ett säkert sätt. Nya portaler utvecklas för utfärdande och hantering av SITHS e-legitimationer, dessa ska ersätta dagens SITHS Admin och SITHS Mina sidor. Nya SITHS kommer att vara i full drift våren 2023 och kunderna arbetar nu med att anpassa den nya SITHS-lösningen till vårdsystem och e-tjänster.

Den nya SITHS-lösningen bygger på modern och säker teknik där autentiseringen sker frikopplat från det system eller den e-tjänst där användaren loggar in eller skriver under. Det innebär att det går att göra förändringar i lösningen utan att de anslutna systemen och e-tjänsterna påverkas. Lösningen följer referensarkitekturen för identitet och åtkomst.

Alla organisationer som använder SITHS behöver senast 2022-12-31 införa den nya autentiseringstekniken för att säkerställa fortsatt funktion. Detta omfattar även leverantörer som tillhandahåller eTjänster där SITHS används vid autentisering.

Mer information hittar du här: https://www.inera.se/revolution

Peter Arrhenius, vd på Inera

Inera är ett hälso- och infrastrukturbolag som koordinerar och utvecklar digitala lösningar till regioner och kommuner främst inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård. Företaget ägs av SKR Företag, 21 regioner och 288 kommuner. Exempel på tjänster är 1177, Nationella patientöversikt, kunskapsstöd genom Vårdhandboken och ett landsomfattande nätverk genom Sjunet. De digitala lösningarna används av invånare, medarbetare och beslutsfattare. Idag utvecklar och förvaltar Inera ett 40-tal tjänster.