Ökad respekt för lärare och höjda kunskapsresultat på utsatta skolor

Socialdemokraterna går till val på en kraftfull satsning på fler lärare och mindre klasser i de mest utsatta skolorna, samt hårdare straff för brott riktade mot utbildningspersonal.

- Vi ska ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan med ökad respekt för lärarna och höjda kunskapsresultat i de mest utsatta skolorna, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

Satsning för fler lärare och mindre klasser i de mest utsatta skolorna

De skolor som har de absolut tuffaste förutsättningarna behöver lyftas så att fler elever klarar skolan, kommer in på gymnasiet och i arbete. Därför går socialdemokrater till val på en kraftfull satsning på de skolor där behoven är som störst. Pengarna ska användas för att höja kunskapsresultaten genom att till exempel anställa dubbelt så många lärare i kärnämnena, förbättra elevhälsan, anställa extra speciallärare eller minska undervisningsgrupperna. Cirka 150 skolor beräknas få ta del av satsningen.

- Medan Ulf Kristersson skyddar sina kompisars vinstjakt i skolan lämnas barnen vind för våg. Vi socialdemokrater vill ta tillbaka den demokratiska kontrollen och höja kunskapsresultaten. Det här är en viktig satsning på eleverna i de skolor där behoven är som störst, säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S).

Hårdare straff för brott riktade mot utbildningspersonal

Att lärare, rektorer och annan utbildningspersonal utsätts för hot och våld är ett problem som vi ser på flera platser. Det ska aldrig någonsin accepteras. Därför ska det straffrättsliga skyddet för utbildningspersonal stärkas. Detta är något som lärar- och skolledarfacken tidigare lyft och som socialdemokraterna nu går till val på.

- Det är avskyvärt när lärare som gör sitt jobb hotas på sin arbetsplats. Det här handlar om respekt för människor som gör en samhällsinsats, avslutar Tobias Baudin.

Johannes Svensson, pressekreterare Tobias Baudin
0767 665326, johannes.svensson@socialdemokraterna.se

Per Strängberg, tf pressekreterare Lina Axelsson Kihblom
0730 939056, per.strangberg@regeringskansliet.se

Socialdemokraternas presstjänst: tel: 08-700 26 83, press@socialdemokraterna.se

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.