Ola Nilsson firade 35 med säsongens första seger i Porsche Carrera Cup Scandinavia

I torsdags fyllde Ola Nilsson 35 år. I dag firade skåningen med att vinna det inledande racet i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Rudskogen Motorsenter i Norge. – Grymt. Jag är så himla glad, log Nilsson som vann racet före Lukas Sundahl och Marcus Annervi.

Ola Nilsson. Foto: Armin Hadzic

Efter ett starkt kval förvaltade Ola Nilsson pole position och tog sin första seger för säsongen. Han ledde från första till sista metern, men hade hela tiden mästerskapsledande Lukas Sundahl strax bakom sig.

– Det var ett tufft race. Lukas är snabb så det gäller att inte göra några misstag, sa Nilsson.

Det gjorde han heller inte. Mtceh Competition-föraren höll huvudet kallt och fick kliva upp överst på pallen efter målgång.

Tack vare fullpoängare avancerade Ola Nilsson till tredje plats i mästerskapet.

Lukas Sundahl är aldrig nöjd med något annat än seger, men tyckte att andraplatsen ändå var rätt okey.

– Som racet utvecklade sig var det bara att åka med och ta poäng på de andra, sa han och menade då i första hand Emil Persson och Hampus Ericsson, som Sundahl hade närmast efter sig i tabelltoppen inför tävlingen i Norge.

Persson, som gjorde ett mindre bra kval, fick nöja sig med sjätte plats och Ericsson slutade fyra.

– Så jag ryckte i mästerskapet och det är ju bra, konstaterade Sundahl.

Trea slutade Marcus Annervi, som tog sin första seger i Porsche Carrera Cup Scandinavia senast i Karlskoga. Pallplatsen var hans 60:e i racingkarriären.

– Däcken gick lite varma i slutet vilket gjorde att jag inte kunde hänga med duon där framme, sa Annervi, som dock höll undan för Ericsson, som i sin tur jagades av norrmannen, femteplacerade Dennis Hauger.

I Porsche Approved Cup – klassen i klassen för förare med Porsche 911 GT3 Cup (991 II) – tog Hannes Morin målflagg som etta, men på grund av en felaktig start tilldelades han fem sekunders tidstillägg och föll till tredje plats. Vann gjorde Christoffer Bergström som i likhet med Ola Nilsson tog säsongens första seger.

– En riktig körseger, log Bergström som även fick sällskap av klassledande Andreas Ahlberg på pallen.

Rudskogen Motorsenter, Norge, 16 september

20. Ole William Nærsnes (A), Jaffa Racing, +1:15.688

21. Nermin Sipkar (A), Sipkar Motorsport, +1 varv

Kjelle Lejonkrans (A), Fragus Motorsport, bröt

För mer info och kompletta tabeller - se www.carreracup.se

Ola Nilsson. Foto: Armin Hadzic
Ola Nilsson före Lukas Sundahl. Foto: Armin Hadzic
Prispallen Porsche Carrera Cup Scandinavia. Fr.v: Lukas Sundahl, Ola Nilsson, Marcus Annervi. Foto: Armin Hadzic
Marcus Annervi. Foto: Armin Hadzic
Christoffer Bergström. Foto: Armin Hadzic
Andreas Ahlberg. Foto: Armin Hadzic
Hannes Morin. Foto: Armin Hadzic
Starten Race 1. Foto: Armin Hadzic

Förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2022 kör Porsche 911 GT3 Cup (992) eller Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Den sistnämnda modellen har också en egen klass i mästerskapet: Porsche Approved Cup.

2022 års mästerskap, som är det 19:e i ordningen, omfattar sex deltävlingar – fem i Sverige och en i Norge – och 14 race. Premiären körs på Scandinavian Raceway i Anderstorp 13-14 maj och finalen på Mantorp Park 30 september-1 oktober.

Sedan starten 2004 har Lukas Sundahl, som är regerande mästare, vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia fyra gånger. Tre titlar har Robin Rudholm, Jocke Mangs och Johan Kristoffersson.

Femte titeln för Lukas Sundahl och storslam för Micke Kågered Racing i Porsche Carrera Cup Scandinavia1.10.2022 19:42:17 CEST | Pressmeddelande

Lukas Sundahl från Växjö erövrade under lördagen sin femte raka titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den 26-årige smålänningen, som säkrade titeln i en mycket spännande och dramatisk final på Mantorp Park, blev också svensk GT-mästare. Efteråt firade Sundahl tillsammans med sitt guldteam, Micke Kågered Racing. Det Linköpingsbaserade teamet tog nämligen storslam med alla tre titlar i mästerskapet. Dalkarlen Andreas Ahlberg vann nämligen klassen Porsche Approved Cup och tillsammans med Albin Wärnelöv erövrade Sundahl och Ahlberg även teamguldet.

Ola Nilssons trippelseger borgar för dramatisk avslutning i Porsche Carrera Cup Scandinavia17.9.2022 18:11:35 CEST | Pressmeddelande

Med tre segrar på Rudskogen Motorsenter klättrade Ola Nilsson från fjärde till andra plats i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Inför finalen på Mantorp Park är han därför bara 13 poäng bakom mästerskapsledande Lukas Sundahl – och en titelkandidat. – Det kan svänga snabbt, men ärligt talat trodde jag inte på den här utvecklingen när jag åkte hit. Då kändes det som om det var ett för stort, poängmässigt avstånd upp till Lukas, medger Nilsson.

Kompisar i titelduell när Porsche Carrera Cup gästar Norge15.9.2022 11:10:34 CEST | Pressmeddelande

I fjol avgjorde Lukas Sundahl Porsche Carrera Cup Scandinavia på Rudskogen Motorsenter i Norge. 16-17 september är den fyrfaldige mästaren från Växjö ute efter att upprepa den bedriften. Men det vill kompisen Emil Persson från Karlskoga sätta stopp för. Han är nämligen själv ute efter såväl SM-guldet som cuptiteln. – Vi ska verkligen försöka ge Sundahl en match, lovar Persson inför den näst sista deltävlingen i mästerskapet.