Olof Ehrenkrona gör comeback på SvD Ledare

Olof Ehrenkrona, 67, är tillbaka på SvD Ledare. I vår blir han en del av ledarredaktionen med fokus på Europaparlamentsvalet. ”Vi lever i en tid som tenderar att överdriva betydelsen av ungdom och underskatta kompetens från människor med livserfarenhet. Det är fantastiskt att vi nu kan ta del av Olof Ehrenkronas kunskaper” säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.

Olof Ehrenkrona gör comeback på SvD Ledare: ”Det ska bli roligt att komma tillbaka och känna pulsen av det dagliga nyhetsflödet.”

Det är en något oväntad comeback Olof Ehrenkrona, nestor inom svensk borgerlighet, nu gör på Svenska Dagbladets ledarredaktion. Han var där första gången mellan åren 1984 och 1991.

Men medan många i hans generation trappar ner, går i pension, hoppar Olof Ehrenkrona i stället på ett föräldravik på en redaktion – parallellt med studier i idé- och lärdomshistoria i Uppsala.

– Jag är faktiskt student också. Det är verkligen intressant att följa med i allt som hänt, och det är mycket, inte minst metodmässigt, sedan jag gästade akademin senast, säger Olof Ehrenkrona.

Utöver åren på SvD – och studierna i Uppsala – har Olof Ehrenkrona många år bakom sig från både statsrådsberedningen och UD. Hans kombination av nyfikenhet och erfarenhet var det som avgjorde när Tove Lifvendahl ställde frågan om han ville komma tillbaka till ledarredaktionen.

– Det är fantastiskt att få möjlighet att ta del av Olofs breda erfarenhet och djupa kunskap, i en tid där så många bottenplattor rör sig i samhället. Det krävs både en fungerande värderingskompass och förmåga att läsa kartan rätt. För det senare krävs nyfikenhet och öppenhet. Det ska bli inspirerande att ha honom som vikarie, både för oss kollegor och våra läsare, säger hon.

Olof Ehrenkrona själv ser fram emot att återigen känna pulsen av det dagliga nyhetsflödet på en redaktion.

– Att få kommentera skeendet i en så spännande tid som vår är en förmån. Europavalet är denna gång alldeles särskilt viktigt, eftersom det är själva fundamenten i det europeiska freds- och frihetsprojekt som nu utmanas, säger han.

Olof Ehrenkrona börjar den 1 mars.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör. Tel: 08-13 50 00. E-post: tove.lifvendahl@svd.se.
Olof Ehrenkrona, tillträdande vik ledarskribent. Tel: 08-13 50 00. E-post: olofeh@me.com

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör: ”Vi lever i en tid som tenderar att underskatta kompetens från människor med livserfarenhet.”

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Aftonbladet och Inizio fördjupar samarbetet14.3.2019 08:15:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet och Inizio utvecklar nu samarbetet kring Schibsted/Inizios opinionspanel. Upplägget ger möjligheter till en modernare layout och bättre känsla när man svarar på undersökningarna. Dessutom breddas möjligheterna när det gäller vilka typer av undersökningar paneldeltagarna får svara på. ”Vi ser stora möjligheter att utveckla panelen, skapa nya intäkter – och nya insikter”, säger Karin Nelsson, senior rådgivare och partner, Inizio.

Schibsted Brand Studio stärker upp med två helt nya tjänster12.3.2019 14:52:35 CETPressmeddelande

För att vässa erbjudandet mot marknaden och fortsätta skapa prisvinnande innehåll stärker Schibsted Brand Studio nu upp verksamheten och tillsätter två helt nya tjänster. "Vi har lagt ett mycket framgångsrikt 2018 bakom oss och vill självklart fortsätta vara bäst. Därför känns de nya tjänsterna helt rätt för vår fortsatta framgång", säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio & Insight.