Olycklig byråkratisering av arbetskraftsinvandringen

M, KD och V aviserar idag att de har kommit överens om ett förslag om kompetensinvandringen. Förslaget läggs fram i riksdagens socialförsäkringsutskott idag.

- Byråkratiseringen av reformen om kompetensinvandring ökar nu i och med oppositionens förslag. Det blir exempelvis kaka på kaka att arbetsgivarna först ska tvingas fylla i en blankett om anställningserbjudande och sedan tvingas skicka in ett anställningskontrakt. Regelfusk från oseriösa aktörer kan bekämpas med nuvarande lagstiftning, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega.

- Det är bra att oppositionen vill stoppa kompetensutvisningarna. Kompetensinvandrare som kommit till Sverige för att arbeta, bidra och göra rätt ska inte kunna utvisas på grund av bagatellartade småfel. Kompetensutvisningarna har skadat bilden av Sverige utomlands. Nu måste den oerhört strikta återkallelsebestämmelsen snarast ändras, säger Andreas Åström.

- Förslaget om brottsrubricering är fel väg att gå. Dels kommer det vara svårt att skilja mellan fel som begåtts av misstag och fel som bedöms som uppsåtliga. Dessutom omfattas arbetskraftsinvandrarna av samma arbetsrättslagstiftning som gäller för alla sysselsatta på den svenska arbetsmarknaden och människohandel är ett existerande brott i brottsbalken, avslutar Andreas Åström.

Almegas krav till statsministern27.3.2020 15:22:07 CETPressmeddelande

Under fredagen träffade Almegas vd Thomas Erséus statsminister Stefan Löfven tillsammans med ledande företrädare för Svenskt Näringsliv och representanter från flera fackförbund. Thomas Erséus presenterade vilka åtgärder som krävs för att stävja krisen i tjänstesektorn. Några saker som lyftes under mötet var fler åtgärder för att rädda jobb och företag, att det offentliga ska hålla sina ingångna avtal med näringslivet och vikten av ett öppet samhälle mot bakgrund av coronaviruset.