Omni och Demoskop lanserar opinionsmätningarnas mätning
– Det känns kul och efterlängtat. Det här blir alla opinionsmätningars mätning och en naturlig landningsplats för alla politikintresserade, säger Marcus Andersson och Patrik Dahlin, ansvariga för politikbevakningen på Omni.
Genom löpande uppdatering kommer Omnipoll alltid kunna ge ett sammanvägt svar på hur partisympatierna ser ut i Sverige. Data från SCB, Sifo, Novus, Ipsos, Demoskop, Sentio och Skop ingår i underlaget.
Omnipoll uppdateras löpande, efter varje ny mätning från något av instituten, och publiceras i Omni.
– Sådana här tjänster finns redan i andra länder, bland annat i USA. Det är hög tid, och känns förstås väldigt roligt, att även Sverige får en egen heltäckande poll of polls, säger Demoskops vd Karin Nelsson.
Modellen för sammanvägningen har tagits fram av Demoskop i samarbete med Omni. Två faktorer påverkar sammanvägningen: tid sedan mätningen genomfördes samt antalet intervjuer. Det innebär att nya mätningar med många svarande kommer att väga tyngre, medan äldre mätningar med färre svarande väger lättare. Mätningar påverkar Omnipoll i 30 dagar, med avtagande effekt, för att sedan trilla ur underlaget.
Calle Sandstedt, redaktionschef på Omni, hoppas att Omnipoll ska fylla ett tomrum.
– Alla undersökningsföretag brukar hävda att just deras metod är den bästa och att deras mätningar de mest tillförlitliga. Det tar vi egentligen inte hänsyn till här, utan detta blir en sammanvägning av dem alla. På sikt hoppas vi kunna införa funktionen att läsaren själv kan välja bort mätningar som man inte vill ska ingå i underlaget.
Senaste Omnipoll finns alltid tillgänglig i Omni-appen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, chefredaktör, Omni. Tel: 070-525 21 25. E-post: markus.gustafsson@omni.se
Karin Nelsson, vd, Demoskop. Telefon: 46 70 221 39 94. E-post: karin.nelsson@demoskop.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum