Omskakande utställning på Fotografiska – inbjudan till ”Artist Talk” med konstnären

Christian Houge är en norsk konstnär som på ett uppseendeväckande sätt riktar fokus mot människans brist på ödmjukhet inför sin plats på jorden.

Regnskogen brinner, isbergen smälter och tiotusentals arter försvinner. I den pågående utställningen Residence of Impermanence på Fotografiska i Stockholm utforskas människans behov av att erövra naturen. Det skapar ett budskap med ett ifrågasättande av att denna utsugning av jordens resurser fortfarande är rykande aktuell.

World Animal Protection Sverige bjuder tillsammans med Fotografiska in till ”Artist Talk”, där det ges möjlighet att diskutera utställningen.

-          Utställningen har tidigare visats på muséer och gallerier och berört många eftersom vi alla har en nära relation till djur. Det händer något djupt inom oss i mötet mellan det vackra och det brutala när djuren äntligen befrias från människans grepp – och samtidigt tas ett objekt bort från marknaden…Jag hoppas kunna skapa fortsatt dialog kring hur vi hanterar jorden, säger Christian Houge.

Det vill han göra i samarbete med World Animal Protection.

-          Jag ser fram emot att möta människor som är lika engagerade som jag i djurens och jordens fortsatta existens.

Torsdagen den 10 oktober klockan 18.00 bjuder Fotografiska och World Animal Protection Sverige in till ett artist talk med Christian Houge.

Media är varmt välkommen.