Öppet brev till regeringen: HAR NI LÄMNAT OSS I STICKET?
Pandemin är en svår tid för Sverige på alla plan – för individen, samhället och ekonomin. De flesta branscher har drabbats på ett eller annat sätt. Människor har blivit arbetslösa, och miljonbelopp går förlorade i statskassan. Vi, som bedriver verksamhet inom upplevelseindustrin, var bland de allra första som fick stänga på obestämd tid och som drabbats allra hårdast.
Som regering agerade ni snabbt och konsekvent vid pandemins start vad gäller stödpaket för svenska företag, trots att en stor del av upplevelseindustrin lämnades utanför denna. Men – detta gällde för kvartal två. Vi är nu i kvartal tre och närmar oss med stormsteg en total kollaps i total ovisshet huruvida det kommer nya stödpaket. Många av våra branschkollegor flaggar för att man inte vet hur länge man kan överleva.
Evenemangsbranschen i Sverige omsätter, enligt Oxford Economics, ca 414 miljarder kronor och sysselsätter över 90 000 personer. Vår industri består av ett ekosystem med många yrkeskategorier och näringar som under långa perioder och med stora investeringar underhåller Sverige. Vi är dessutom en viktig motor för andra näringar såsom restaurang, transport och turism. Nu står vi utan jobb och möjlighet till att planera för framtiden. Trots detta kvarstår dyra hyror, stigande personalkostnader och tomma lokaler som snabbt tömmer våra kassor. Av allt att döma verkar vår bransch även bli sist med att öppna upp. Ska vi kunna rädda det som räddas kan, måste vi få stöd – nu. Som politiker behöver ni visa handlingskraft.
Vi ser avundsjukt, men inte missunnsamt, hur våra branschkollegor i andra länder stöttas av sina regeringar för att överleva. Storbritannien skjuter till 18 miljarder kronor i syfte att aktörerna inom kultursektorn bland annat ska kunna arrangera evenemang utomhus eller med tillräcklig social distansering. I Sverige fick kulturrådet 500 miljoner kronor att fördela för att täcka intäktsbortfall. Detta var givetvis varmt välkommet, men väldigt långt ifrån tillräckligt.
Sommaren börjar lida mot sitt slut, men inte pandemin. Många varnar och pratar om en andra våg. Vi fortsätter uppmanas till social distansering, att tvätta händerna, jobba hemifrån och att hålla ut. Men utöver dessa upprepningar ekar det tomt på riktlinjer och en tydlig plan framåt.
Vi anser att vi har visat förståelse, samarbetsvilja och engagemang för den situation vi befinner oss i, samtidigt som vi försöker rädda vår bransch. Vi vill inte fortsätta säga upp våra medarbetare. Vi vill inte skjuta på evenemang och göra besökare besvikna och heller inte kunna stötta och utveckla kulturens fantastiska talanger. Det är nu dags för er, regeringen, att visa handlingskraft.
Vi väntar – fortfarande – svar på hur framtiden kommer se ut, på våra förslag och hur vi ska återstarta branschen. Vårt tålamod börjar ta slut, i takt med våra ekonomiska chanser att överleva. Vi i upplevelsebranschen förtjänar er respekt i form av ett svar som innehåller tidsram, åtgärder och direktiv.
Moment Group AB
VD/Koncernchef Otto Drakenberg
Nyckelord
Kontakter
Otto Drakenbergtf VD/Koncernchef
Tel:0708-645504otto.drakenberg@momentgroup.comBilder
Dokument
Länkar
Om
Följ Moment Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Moment Group
Pop-Tastic! En explosiv ny show på Golden Hits med stjärnproducenten Tess Merkel och popikonen Martin Rolinski24.4.2024 14:57:09 CEST | Pressmeddelande
Den 22 augusti är det dags för en sensationell premiär på Golden Hits med den sprakande nya showen, Pop-Tastic! Efter den enorma framgången med förra årets "A Blast From The Past" är det nu dags för ännu en oförglömlig upplevelse som kommer att få publiken att dansa ända fram till nästa sommar.
Årsredovisningen för 2023 publicerad19.4.2024 09:02:46 CEST | Pressmeddelande
Nu har Årsredovisningen för 2023 publicerats.
Moment Group med fokus på hållbarhet10.4.2024 16:37:13 CEST | Pressmeddelande
Som en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin har Moment Group ett stort ansvar i att driva på utvecklingen inom hållbarhet och ställa krav där det finns möjlighet att påverka. En viktig del i detta är att ha en tydlig strategi som visar genuint engagemang i frågan, med konkreta mål och handlingar som ger resultat.
Högtryck på Korvfabrikören26.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Det råder ett enormt tryck på Vallarna, som i sommar byter frontfigur. In kliver Claes Malmberg. Över 30.000 personer köpte biljett när de släpptes. - Vi hade kunnat sålt 30.000 biljetter bara till premiären, säger producenten Janne Andersson.
Prisbelönta historien om Dreamgirls blir musikal på China Teatern i Stockholm13.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den hyllade musikalen om Dreamgirls kommer för första gången att sättas upp som musikal i Norden. Dreamgirls – The Musical har spelats för fulla hus på såväl Broadway som i West End samt filmatiserats 2006 med bland andra Beyoncé Knowles, Jennifer Hudson och Eddie Murphy i huvudrollerna. Dreamgirls - The Musical bjuder på en gripande resa fylld av drömmar, kärlek, vänskap och svek i regi av en av landets mest hyllade regissörer, Edward af Sillén med svensk översättning av Calle Norlén. Premiär 12 september 2024 på China Teatern i Stockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum