Öppet brev till regeringen: HAR NI LÄMNAT OSS I STICKET?

Det har nu gått nästan fem månader sedan förbudet mot sammankomster med fler än 50 personer infördes, vilket mer eller mindre innebar ett näringsförbud mot alla oss i upplevelsebranschen. Medan andra länder inför stödpaket, tidsramar och plan för återöppnande av branschen har ni, Sveriges regering, fortfarande inte gett svar på vårt eller våra branschkollegors rop på hjälp.

ÖPPET BREV TILL REGERINGEN 19 AUG 2020

Pandemin är en svår tid för Sverige på alla plan – för individen, samhället och ekonomin. De flesta branscher har drabbats på ett eller annat sätt. Människor har blivit arbetslösa, och miljonbelopp går förlorade i statskassan. Vi, som bedriver verksamhet inom upplevelseindustrin, var bland de allra första som fick stänga på obestämd tid och som drabbats allra hårdast.

Som regering agerade ni snabbt och konsekvent vid pandemins start vad gäller stödpaket för svenska företag, trots att en stor del av upplevelseindustrin lämnades utanför denna. Men – detta gällde för kvartal två. Vi är nu i kvartal tre och närmar oss med stormsteg en total kollaps i total ovisshet huruvida det kommer nya stödpaket. Många av våra branschkollegor flaggar för att man inte vet hur länge man kan överleva.

Evenemangsbranschen i Sverige omsätter, enligt Oxford Economics, ca 414 miljarder kronor och sysselsätter över 90 000 personer. Vår industri består av ett ekosystem med många yrkeskategorier och näringar som under långa perioder och med stora investeringar underhåller Sverige. Vi är dessutom en viktig motor för andra näringar såsom restaurang, transport och turism. Nu står vi utan jobb och möjlighet till att planera för framtiden. Trots detta kvarstår dyra hyror, stigande personalkostnader och tomma lokaler som snabbt tömmer våra kassor. Av allt att döma verkar vår bransch även bli sist med att öppna upp. Ska vi kunna rädda det som räddas kan, måste vi få stöd – nu. Som politiker behöver ni visa handlingskraft.

Vi ser avundsjukt, men inte missunnsamt, hur våra branschkollegor i andra länder stöttas av sina regeringar för att överleva. Storbritannien skjuter till 18 miljarder kronor i syfte att aktörerna inom kultursektorn bland annat ska kunna arrangera evenemang utomhus eller med tillräcklig social distansering. I Sverige fick kulturrådet 500 miljoner kronor att fördela för att täcka intäktsbortfall. Detta var givetvis varmt välkommet, men väldigt långt ifrån tillräckligt.

Sommaren börjar lida mot sitt slut, men inte pandemin. Många varnar och pratar om en andra våg. Vi fortsätter uppmanas till social distansering, att tvätta händerna, jobba hemifrån och att hålla ut. Men utöver dessa upprepningar ekar det tomt på riktlinjer och en tydlig plan framåt.

Vi anser att vi har visat förståelse, samarbetsvilja och engagemang för den situation vi befinner oss i, samtidigt som vi försöker rädda vår bransch. Vi vill inte fortsätta säga upp våra medarbetare. Vi vill inte skjuta på evenemang och göra besökare besvikna och heller inte kunna stötta och utveckla kulturens fantastiska talanger. Det är nu dags för er, regeringen, att visa handlingskraft.

Vi väntar – fortfarande – svar på hur framtiden kommer se ut, på våra förslag och hur vi ska återstarta branschen. Vårt tålamod börjar ta slut, i takt med våra ekonomiska chanser att överleva. Vi i upplevelsebranschen förtjänar er respekt i form av ett svar som innehåller tidsram, åtgärder och direktiv.

Moment Group AB
VD/Koncernchef Otto Drakenberg

ÖPPET BREV TILL REGERINGEN 19 AUG 2020
Otto Drakenberg

Första Långgatan 3

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Ny möjlighet att se online eventet Tomten & Bocken17.12.2020 18:26:18 CETPressmeddelande

Showen Tomten & Bocken skulle livesändas på kvällen onsdag 16 december, men på grund av tekniska problem utanför vår kontroll så gick tyvärr inte sändningen att genomföra. Alla som köpt biljett har eller blir inom kort informerade via mejl och ges möjlighet att se showen hela helgen, från fredag 18 december kl.15.00 till söndag 20 december kl.23.00. - Det har varit viktigt för oss att hitta en lösning så att alla som har köpt biljett får möjlighet att se showen eller erhålla pengarna tillbaka. Jag vill också rikta ett stort tack till er alla för visad förståelse, säger Danny Theis på streamingplattformen Gigset. - Efter att showen inte kunde sändas som planerat, har fokus varit på att fullfölja uppdraget mot kunderna och leverera en trygg och säker sändning, utan yttre påverkan och/eller tekniksabotage, säger Mattias Rosberg på ansvarig teknikleverantör Adeprimo. - Det känns fint att vi nu kan ge biljettköparna möjligheten att se showen valfri tid under hela helgen och att äntligen få

BILJETTRUSNING TILL ONLINE-EVENTET ”TOMTEN & BOCKEN” 16 december14.12.2020 10:09:54 CETPressmeddelande

I förra veckan släpptes biljetter till online-eventet ”Tomten & Bocken – En slags julshow” med Måns Zelmerlöw och Per Andersson. Biljettrycket har varit enormt och sticker ut i antalet i jämförelse med andra aktuella nordiska livestreamade event. Med nya tekniska möjligheter och underhållning i världsklass kommer online-eventet bli något utöver det vanliga. Showen sänds exklusivt på ShowticTV onsdag den 16 december kl 19:45.

DEN HYLLADE JULSHOWEN ”TOMTEN&BOCKEN” SÄNDS ONLINE – EN UNIK KVÄLL DEN 16 DECEMBER LIVE TILLSAMMANS MED MÅNS ZELMERLÖW & PER ANDERSSON!30.11.2020 09:33:50 CETPressmeddelande

Måns Zelmerlöw och Per Andersson har gjort succé med showen ”Tomten & Bocken - En slags julshow” på Hamburger Börs i Stockholm. Exceptionella tider kräver exceptionell kreativitet och så föddes idén till den unika julshowen. Nu när showen inte längre kan spelas på Hamburger Börs, så ges istället fler möjligheten att uppleva showen via ett unikt online-event den 16 december. Biljetterna släpps idag 30 november kl. 10.00!

Öppet brev no. 2: UPPLEVELSEBRANSCHEN NÄRMAR SIG MED STORMSTEG EN TOTAL KOLLAPS, REGERINGEN MÅSTE GÅ FRÅN ORD TILL HANDLING - NU!21.9.2020 15:13:36 CESTPressmeddelande

För en månad sedan gick vi ut med ett öppet brev till regeringen som plockades upp av media och spreds i sociala kanaler. Därefter har vi intervjuats om branschens tuffa läge i Nyhetsmorgon i TV4 och en rad olika tidningar samt diskuterat frågan i möten med politiker på riksdagsnivå, med kansliråd på kulturdepartementet och med ordförande i kulturutskottet. De har alla visat ett stort intresse och ställt många frågor för att verkligen förstå branschen och det behov av tidsramar, tydlighet i restriktioner och tillräckliga stödpaket som vi alla desperat efterfrågar. Vi uppskattar dessa dialoger och finns självklart tillgängliga för en fortsättning – men för en hel närings överlevnad krävs handling – och det måste ske NU!