Optikern: Väl rätt solglasögon till vårens aktiviteter

Nu lockar värmen oss att vara mer utomhus, men just nu är solens strålar extra skadliga och desto viktigare är det att skydda sig med solglasögon: – Väljer man rätt solglasögon efter aktivitet så kan man känna sig trygg och ser dessutom bättre, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Väl rätt solglasögon till vårens aktiviteter. Foto: Specsavers

Det blir allt ljusare och varmare och nu vill vi komma ut och röra oss i vårsolen. Men vårsolen är förrädisk – för nu är solens UV-strålar extra farliga, och det är därför lika viktigt som att använda solskyddsmedel för att skydda huden:

– Om fler använder solglasögon med UV-skydd drabbas färre av ögonsjukdomar i framtiden. Grå starr och åldersförändringar i gula fläcken är de två vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige, som en miljon svenskar har haft eller lever med, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Extra klokt är det att välja solglasögon efter aktivitet.  Det finns flera olika nyanser tillgängliga för att anpassa solglasögonen: grå, brun, grön, rosa, blå och gul. Varje färg filtrerar ljuset på olika sätt, och vissa stänger ute mer ljus än andra. Olika nyanser kan avlasta ögonen och förbättra synen i vissa situationer, som vid bilkörning eller i mycket starkt ljus.

– Gradalfärgade glas är färgade från mörkt upptill och ljust nertill och finns i färgerna grått, brunt och grönt. Det är perfekt för bilkörning, eftersom övre delen av glaset blockerar solen som en vindruta, medan den ljusa delen längst ner gör det enkelt att se instrumentpanelen, säger Caroline Schiller som lägger till:

-Sitter man på ett kafé och läser menyn är gradalfärgade också utmärkt, det är dessutom väldigt trendigt just nu för att förstärka glasögonens look som i år går mer mot ljusare och tunnare bågar

För de som spenderar mycket tid till havs gäller däremot lite andra förhållanden:

–  När man är ute på sjön och havet glittrar är det bra med polariserande glas som släcker ut reflexerna från vattenytan. De finns i grått, brunt och grönt och finns även att få i användarens egna styrkor så skyddas både ögonen och man ser bra, säger Caroline Schiller.

Rör man sig mycket i skog och mark med outdooraktiviteter är gult glas att föredra – man ser ojämnheter i terrängen då. Golfare däremot kan ha stor nytta av gröna glas som förhöjer seendet.

Vad kan man mer tänka på för att skydda ögonen mot vårsolens skadliga strålar?

– Det är ju viktigt med UV-skydd men det är också viktigt att man har tillräckligt stora bågar som skyddar den ömtåliga huden runt ögonen och hindrar UV-strålarna att ta sig in i ögonen från sidorna.

Optikerns råd för att välja solglasögon efter aktivitet:

1. För bilkörning – välj gradalfärgade eller polariserande

2. Till havs är det lämplig med polariserande

3. För golfare ger gröna glas ett bra seende på golfbanan

4. Gul, konstrasthöjande färg för mountainbike, terränglöpning, orientering – bra att se ojämnheter i terrängen med.

5. Polariserande glas för fiskeentusiasten för att bli av med blänk

Väl rätt solglasögon till vårens aktiviteter. Foto: Specsavers