Oroande att optiker har svårt att hinna ta pauser

Fackförbundet SRAT genomförde en medlemsenkät till medlemmar i Svensk Optikerförening våren 2021. Enkäten visar att alltför många anställda inte får den återhämtning i arbetet som krävs för att arbetsmiljön ska vara hållbar. SRAT vill nu att arbetsgivare i optikbranschen vidtar åtgärder för att leva upp till Arbetstidslagens och Optikeravtalets skyldigheter när det gäller raster, pauser och anställdas möjligheter till återhämtning i arbetet.

—   Anställda i optikbranschen får slita hårt när arbetsdagarna är så fullbokade, säger Unni Rosengren, styrelseledamot i Svensk Optikerförening. Det gör mig skakad att så många optiker mår dåligt på sin fritid för att de inte får tillräcklig återhämtning. Optiker ska inte behöva ha stressiga luncher eller långa arbetsdagar helt utan pauser.

SRAT:s undersökning visar att hela 5 procent av de anställda i optikbranschen inte har kunnat ta lunchrast under ett arbetspass som är fem timmar eller längre. Bara nio procent av de anställda har kunnat ta en kortare paus varje dag under sina arbetsdagar det senaste halvåret. Hela 14 procent svarar att de aldrig kunnat ta paus i arbetet och 30 procent uppger att de sällan haft möjlighet till paus. Många optiker berättar också om att det hårda kundtrycket gör att raster måste användas till att skriva journaler eller att göra administrativt arbete.

—   Bristen på återhämtning riskerar att gå ut över anställdas hälsa, säger Sverker Jutvik, förhandlare på fackförbundet SRAT. När du jobbar minst fem timmar har du rätt till en ostörd rast. Arbetsgivare måste planera för arbetsdagar som ger anställda möjlighet att koppla bort jobbet och slappna av en stund. Annars blir arbetsmiljön inte hållbar i längden.

Pressmeddelande Logopederna – ny medlemsgrupp i SRAT6.2.2014 00:00:00 CET | Pressmeddelande

Vid Svenska Logopedförbundet, SLOFs förbundsmöte den 27 januari 2014 beslutades enhälligt att SLOF ska anslutas till SRAT som självständig yrkesförening från och med den 1 januari 2015. - Ett oerhört glädjande besked, säger SRATs förbundsordförande Anitha Wijkström, som hälsar alla logopeder hjärtligt välkomna till SRAT. - SRAT är ett utmärkt val för kvalificerade yrkesgrupper. Genom sin unika konstruktion när det gäller föreningsuppbyggnad passar förbundets struktur väl för att ansluta nya medlemsgrupper. SRAT har lång erfarenhet av att driva såväl professionsfrågor som fackliga frågor för de olika medlemsgrupperna. Bland annat har frågan om införande av legitimation för flera av medlemsgrupperna blivit en framgångsfaktor för förbundet som, med SLOF som ny medlemsförening, organiserar fem legitimationsgrupper. Övriga föreningar inom förbundet återfinns inom områdena hälsa, kommunikation och förvaltning. - Vi är mycket glada över att förbundsmötet tog beslutet om anslutning till SRAT o