Svensk Handel

Orolig omvärld hämmar handelns framtidsförväntningar

Dela

Det nuvarande omvärldsläget grusar svenska handlares framtidstro. Handelsbarometern i mars visar att förväntningarna inom alla delar av handeln sjunker jämfört med föregående månad.

Störst är effekten för partihandeln, där förändringar i det internationella handelsflödet slår igenom snabbt. Återhämtningen från föregående månad är nu borta, efter att partihandeln i mars backat till ett indikatorvärde på 92,1, vilket är en minskning med 6,4 enheter och tydligt under den neutrala nivån på 100. Partihandeln är också den del av handeln som i störst utsträckning anser sig behöva öka sina lager den närmaste tiden.

- Följdeffekterna av kriget i Ukraina tillför ny osäkerhet inom partihandeln. Efter drygt ett år med skyhöga fraktkostnader och leveransförseningar samt prishöjningar på diesel och bensin, kommer nu ytterligare problem inom leverantörskedjan, vilket hämmar framtidstron, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Butikshandeln tror på minskad lönsamhet

Den fysiska butikshandeln är det segment som tappar minst i månadens handelsbarometer och landar på 95,1, vilket är under den neutrala nivån och innebär att framtidsförväntningarna är negativa. Man har en i stort sett neutral syn på försäljningen, men minskad lönsamhet och något minskade anställningsplaner gör att segmentet backar med 0,7 enheter.

- Fler har hittat tillbaka till butikerna efter pandemin vilket märks av på de hyfsat positiva tongångarna gällande försäljningen inom butikshandeln. Men nya osäkerheter kring exempelvis den höga inflationen sänker samtidigt förväntningarna inom butikshandeln säger Johan Davidson.

E-handeln sticker ut som det enda segmentet som nätt och jämnt uppvisar en svagt positiv framtidsindikator med ett värde på 100,2 – precis över den neutrala nivån. Det är dock en tydlig minskning med tre enheter jämfört med föregående månad, då siffran låg på 103,2.

- Det är ett tapp från positiva nivåer. E-handelns framtidstro har sjunkit efter det att pandemirestriktionerna avvecklades och fler handlar i fysiska butiker. Nu tillkommer aspekten av oroliga tider, hög inflation och att hushållen håller hårdare i plånboken, avslutar Johan Davidson.

Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum