Hogia AB

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet

Dela

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.

När bussen passerar en viss position skickar tjänsten en begäran av prioritet. Bussen får grönt ljus i korsningen.
När bussen passerar en viss position skickar tjänsten en begäran av prioritet. Bussen får grönt ljus i korsningen.

Vid den senaste mätningen* uppger 13% kortare restid som främsta skälet till att de reser kollektivt. Med en förbättrad framkomlighet kan man korta restiden och skapa en attraktivare kollektivtrafik.

- Man behöver jobba med både infrastrukturfrågor som kollektivtrafikkörfält samt tekniska lösningar som trafikljusprioritering för att det ska ge effekt på framkomligheten. Trafikljusprioritering är en uppsättning regler som styr prioriteringen i trafiken och för att kunna sätta upp dessa regler så måste vi förstå vad de olika åtgärderna får för effekt, säger Albert Gunnarsson, systemintegratör på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken använder Hogias nya molntjänst, Traffic Light Priority, som möjliggör distribution av positioneringsdata till trafikljus. När bussen passerar en viss position en så kallad triggerpunkt så skickar tjänsten en begäran av prioritet till systemet som reglerar trafikljusen. Bussen får grönt ljus i korsningen.

- Enkelheten i produkten är en framgångsfaktor. Att den faktiskt bara gör exakt det som den ska göra. Det skapar en möjlighet för oss att välja en lösning som är "best of brand", säger Albert.  

Den stora nyttan som han i dagsläget ser med Traffic Light Priority är att man kan göra ändringar som slår igenom direkt. De kommer att kunna mäta körtider och kolla hur bussen kör genom korsningen för att testa vad som händer när de flyttar fram triggerpunkten, då signalen sänds till trafikljuset.

- Genom att kapa tid i korsningen så spar vi både tid och miljö. Om vi gör det på rätt sätt så har trafikljusprioritering potential att ge extra framkomlighet, vilket bidrar till att resenärerna kommer fram fortare med buss än med bil, avslutar Albert. 

*Kollektivtrafikbarometern jan-sep 2017

Kontaktperson på Östgötatrafiken:
Eva Jylltorp, kommunikationschef, telefon: 010-434 00 10, mail: eva.jylltorp@ostgotatrafiken.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

När bussen passerar en viss position skickar tjänsten en begäran av prioritet. Bussen får grönt ljus i korsningen.
När bussen passerar en viss position skickar tjänsten en begäran av prioritet. Bussen får grönt ljus i korsningen.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Hogia AB
Hogia AB



Hogia Transport Systems är ett affärsområde inom Hogia-gruppen som fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i sex världsdelar. 

Följ Hogia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hogia AB

Digitalisering av Portsmouth International Port5.9.2019 10:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av den engelske kanal. Herfra går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Portsmouth International Port har tildelt Hogia kontrakt for leveranse av et terminalstyringssystem som skal digitalisere styringen av varetransport gjennom terminalen og dermed øke terminalens effektivitet.

Digitalisering av Portsmouth International Port22.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn, med populära destinationer i Frankrike, Spanien och Kanalöarna. Två rederier transporterar 250 000 fraktenheter genom terminalen varje år. Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet.

Digitalisering av avfallshanteringen27.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum