Otto Drakenberg ny tf VD/Koncernchef för Moment Group

Styrelsen för Moment Group har rekryterat Otto Drakenberg som ny tf VD och Koncernchef. Han efterträder Josefin Dalum, som är kvar i rollen som vice VD fram till sommaren, då hon går på föräldraledighet. Otto Drakenberg tillträder som tf VD/Koncernchef den 1 maj 2020.

Otto Drakenberg kommer närmast från tjänsten som VD för Twilfit. Han är styrelseordförande i Spendrups Bryggeri, Svegro och Svenska Fäktförbundet och han har tidigare bl a varit VD för norska Arcus-Gruppen, Carlsberg Sverige och Goodyear Dunlop Nordic. Otto Drakenberg är utbildad civilekonom och har sedan 1999 arbetat som ledare och VD i internationella bolag.

– Med sin långa erfarenhet kommer Otto att ha en nyckelroll i att hantera de svåra utmaningar Moment Group står inför efter att hela upplevelseindustrin nu påverkas starkt av coronaviruset. Vi är mycket nöjda med den här rekryteringen och hälsar Otto varmt välkommen till oss, säger Jan Friedman, styrelseordförande i Moment Group.

– Jag har följt Moment Group både som mångårig kund och genom min position i dryckesbranschen och det är en mycket spännande företagsgrupp med många möjligheter till lönsam tillväxt som jag vill vara med och ta vara på, säger Otto Drakenberg.

Otto Drakenberg efterträder Josefin Dalum, som sedan 2015 är koncernens Group CFO och som den 10 juli 2019 även utsågs till vice vd. Sedan den 30 september 2019 är Josefin Dalum tf VD/Koncernchef och när Otto Drakenberg den 1 maj 2020 tar över det ansvaret kommer Josefin Dalum att i rollen som vice VD fokusera på överlämning till Otto Drakenberg, för att därefter till sommaren gå på föräldraledighet fram till våren 2021.

Otto Drakenberg tillträder som tf VD/Koncernchef den 1 maj 2020, men kommer omgående att börja sätta sig in i verksamheten inom koncernen.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Moment Group arbetar löpande med att stärka bolagets likviditet och minska kostnadsbasen24.3.2020 17:12:09 CETPressmeddelande

Moment Group arbetar löpande med att stärka bolagets likviditet och minska kostnadsbasen, initierar ett skriftligt förfarande i syfte att ändra villkoren under sitt obligationslån och arbetar intensivt för att säkerställa tillgång till rörelsekapital under det närmaste kvartalet. Som tidigare har kommunicerats bedrivs Moment Groups verksamheter inom en bransch som drabbas mycket hårt av coronaviruset och pandemin vilket fortsatt kommer att ha en stor negativ påverkan på såväl omsättning som rörelseresultat och likviditet. Arbetet med att överblicka omfattningen pågår och åtgärder vidtas löpande för att parera den negativa påverkan på de sätt det är möjligt.

Succén är tillbaka! Wallmans skapar ny show och dinnerparty i Kungsportshuset Göteborg24.2.2020 10:48:42 CETPressmeddelande

Wallmans är tillbaka i Göteborg och under våren kommer ett av Sveriges starkaste underhållningskoncept att bjuda in till Dinnerparty i Kungsportshuset. Det blir en helkväll med flerrättersmeny som i vanlig ordning serveras av Wallmans karismatiska stjärnor, som också levererar en show av bästa klass, både från scenen och runt om i lokalen. Upplevelsen börjar i entrén till Kungsportshusets spektakulära arena och artisternas närhet går som en röd tråd genom kvällen. Kökets kreatörer skapar spännande smaker och menyn serveras i harmoni med kvällens show samtidigt som det musikaliska innehållet sträcker sig från ABBA till Avicii - med musik från Sveriges mest folkkära artister och från de riktigt stora internationella legenderna.