Otto Drakenberg ny tf VD/Koncernchef för Moment Group

Styrelsen för Moment Group har rekryterat Otto Drakenberg som ny tf VD och Koncernchef. Han efterträder Josefin Dalum, som är kvar i rollen som vice VD fram till sommaren, då hon går på föräldraledighet. Otto Drakenberg tillträder som tf VD/Koncernchef den 1 maj 2020.

Otto Drakenberg kommer närmast från tjänsten som VD för Twilfit. Han är styrelseordförande i Spendrups Bryggeri, Svegro och Svenska Fäktförbundet och han har tidigare bl a varit VD för norska Arcus-Gruppen, Carlsberg Sverige och Goodyear Dunlop Nordic. Otto Drakenberg är utbildad civilekonom och har sedan 1999 arbetat som ledare och VD i internationella bolag.

– Med sin långa erfarenhet kommer Otto att ha en nyckelroll i att hantera de svåra utmaningar Moment Group står inför efter att hela upplevelseindustrin nu påverkas starkt av coronaviruset. Vi är mycket nöjda med den här rekryteringen och hälsar Otto varmt välkommen till oss, säger Jan Friedman, styrelseordförande i Moment Group.

– Jag har följt Moment Group både som mångårig kund och genom min position i dryckesbranschen och det är en mycket spännande företagsgrupp med många möjligheter till lönsam tillväxt som jag vill vara med och ta vara på, säger Otto Drakenberg.

Otto Drakenberg efterträder Josefin Dalum, som sedan 2015 är koncernens Group CFO och som den 10 juli 2019 även utsågs till vice vd. Sedan den 30 september 2019 är Josefin Dalum tf VD/Koncernchef och när Otto Drakenberg den 1 maj 2020 tar över det ansvaret kommer Josefin Dalum att i rollen som vice VD fokusera på överlämning till Otto Drakenberg, för att därefter till sommaren gå på föräldraledighet fram till våren 2021.

Otto Drakenberg tillträder som tf VD/Koncernchef den 1 maj 2020, men kommer omgående att börja sätta sig in i verksamheten inom koncernen.